Tags: content marketing, gratis
Het is verboden foto- en/of video-opnames te maken. Veel plezierā. Een opvallende zin als je er over nadenkt. En de zin zette me ook aan het denken, toen ik naar de musical Hair keek waar mijn oudste dochter in speelde. Want ik vond het raar; ik heb heel veel betaalde reclame voor de musical gezien maar deze kans om van gratis reclame gebruik te maken liet men liggen. Dat de acteurs niet willen dat er geflitst wordt kan ik begrijpen, maar verder apen alle musicals deze zin gewoon allemaal van elkaar na.
Wat is de angst? Dat iemand een Instagram-foto van de musical ziet en denkt āik heb het gezien, daar hoef ik niet meer naar toeā? Zelfs als ze een stukje film op Youtube zetten denkt er volgens mij niemand āIk heb 3 minuten gezien, dus een bezoek is niet meer nodigā of āNee, de DVD hoef ik nu niet meer aan te schaffenā. Als alle bezoekers fotoās en video-opnames op hun Facebook of Twitter pagina mogen zetten in combinatie met geweldige recensies (en de musical was ook erg goed), werkt dat dan niet beter dan al die betaalde advertenties? Er komt nog een tijd dat het verdacht wordt als er gĆ©Ć©n beelden van dit soort evenementen online staan. āBlijkbaar is het niet geweldig, ze maken er reclame voor zag ikā.
Gratis spelletjes
Veel bedrijven moeten er nog erg aan wennen; content gratis weggeven. Maar als je het idee uit het boek āFreeā van Chris Anderson volgt (zelf ook een tijdje gratis geweest, klikĀ hier) is het eigenlijk simpel: met gratis content kun je ontzettend veel mensen naar je āetalageā trekken, elke ākijkerā erbij kost je immers niets meer. En zelfs als maar een heel klein percentage van deze mensen daadwerkelijk de winkel binnenloopt en iets koopt, dan is dat absoluut gezien veel. En wat doen oude media? Die zetten al een hek bij de ingang van de straat:Ā āOm ons nieuws te mogen lezen moet u eerst abonnee wordenā (klikĀ hier). Een blad als The Economist heeft het wel door: als je daar een stuk of 5 artikelen hebt gelezen wijzen ze je op het abonnement, maar na 5 artikelen heb je misschien ook wel echt behoefte aan een (digitaal of papieren) abonnement, blijkbaar is het een āblad voor jouā.
In de wereld van de mobiele apps is het model ook ontzettend populair, en wordt daar āfreemiumā genoemd: je kunt een spel downloaden en gratis helemaal spelen. Maar als je verslaafd raakt en het spel op een āhoger niveauā wilt spelen dan kun je kleine uitbreidinkjes kopen. En daar heb je dan best geld voor over, je voelt je nooit belazerd, want het spel is gewoon leuk.
Maak van je content een gratis glijbaan, met aan het eind voor degenen die het echt leuk vinden de gelegenheid om geld achter te laten voor een āpremiumā
De blauwe Goeroe
In de metaalhandel, waarin wij ook werkzaam zijn, heeft een bedrijf uit India een interessante beweging gemaakt qua bedrijfsmodel, je zou het bijna een āblue ocean strategyā kunnen noemen. Terwijl vakbladen hun websites helemaal afsluiten voor iedereen behalve abonnees, zette Steelguru een website op vol openbaar metaalnieuws. Inmiddels zijn ze alle ābetaaldeā concurrenten voorbijgestreeft, en ontvangen ze miljoenen bezoekers per maand. Gratis, en toch verdienen ze heel erg veel geld. Want tussen en in de nieuwsberichten staan voor de liefhebbers (mensen die de ādiepteā in willen) links naar dure rapporten of abonnementen op databases vol hele specifieke informatie. Ik heb van de eigenaar van het bedrijf inmiddels begrepen dat ze mĆ©Ć©r geld met betaalde content verdienen dan met hun oorspronkelijke bedrijfsmodel: de metaalhandel.
Weg met dat hek
Weg dus, dat hek aan het begin, laat iedereen bij je etalage. Maak van je content een gratis glijbaan, met aan het eind voor degenen die het echt leuk vinden de gelegenheid om geld achter te laten voor een āpremiumā, iets specifieks, iets tastbaars of een leuke belevenis. Zoals een indrukwekkende musical.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Hoe je een content marketing plan maakt in b2b
Leer hoe je een content marketing plan opstelt om jouw doelgroep te activeren: inclusief tips en voorbeelden!
In 3 stappen naar effectieve website personalisatie
Een belangrijke strategie die door veel B2B-marketingteams wordt onderzocht is website personalisatie.
Super lange b2b infographic; The Content Marketing Explosion
b2b infographic
Tips voor het vertalen van een website (om internationaal te ondernemen)
Tips voor het vertalen van een website (om internationaal te ondernemen). Let op tone-of-voice, de juiste vertaler en websitestructuur.
Waarom attributie je b2b-marketing aanpak toekomstbestendig maakt
Attributie; niet het meest geliefde onderwerp voor marketeers. Attributie is erg belangrijk voor de meetbaarheid en transparantie van marketing.
LinkedIn content inzetten voor b2b
LinkedIn inzetten voor B2B content, mooie LinkedIn cases. Lees het in dit artikel en gebruik Linkedin content
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.