Vorig weekend was ik een dagje in de Efteling. Het duurde niet lang voor ik de Sprookjes-sprokkelaar tegen het lijf liep, een creatie van Paul van Loon en Prinses Laurentien. Een verhalenverteller die uit takken en twijgjes verhalen haalt en opschrijft in zijn boeken. Zijn doel is dat sprookjes en verhalen nooit verloren gaan en altijd doorverteld worden. Hij vertelt over Sterre, een eenzaam kind dat op zoek gaat naar een kasteel met een bibliotheek vol vergeten verhalen en sprookjes.
De Content-Sprokkelaar; avonturier & schatzoeker
De parallellen met de hedendaagse marketeer zijn zo gelegd. Marketeers zijn net als de sprookjes-sprokkelaar dagelijks bezig met het vinden, creëren en verspreiden van verhalen. Het zoeken van verhalen over de klant en zijn belevingswereld. Verhalen waarin de toehoorder zich kan herkennen, vaak ook met helden en wijsheden. Denk aan het klassieke heldenverhaal; die referentiecase waarin een bedrijf een probleem heeft dat door het reddende bedrijf met vakmensen verholpen wordt. Of het toverboek van de tovenaar; dat whitepaper met die speciale onderhoudstips van de meest ervaren specialist uit het bedrijf. Goede verhalen liggen misschien voor het oprapen, maar we moeten de nodige ontberingen doorstaan om ze te vinden. In sommige gevallen zelfs de meerkoppige draak verslaan om bij de content schat te komen.
Content Marketing en beleving
Er is nog een overeenkomst. Net als bij sprookjes gaat het bij Content Marketing ook over een beleving en hoe de lezer zich kan identificeren met het verhaal. Schets je de problemen die herkenbaar zijn, geef je oplossingen die aansluiten bij de wensen van de doelgroep. Of weet je je doelgroep simpelweg te raken. Merkbeleving is niet alleen belangrijk in b2c marketing, steeds vaker zien we geweldige voorbeelden van b2b merken die merkbeleving centraal zetten in hun Content Marketing.
Verschillen zijn er ook. Het belangrijkste verschil is dat het bij Content Marketing gaat over echte, authentieke verhalen. En als het goed is, zijn de verhalen een stuk minder wreed.
Foto: VijfZintuigen, Carlo van Schijndel.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
B2B content is de ideale sales toolkit
B2B content is de ideale sales toolkit
Rex Vermeulen: “Ik ben voor mijn B2B opdrachtgevers de stem van de klant”
“Ik vind B2B marketing ongelofelijk interessant, je kunt je veel beter inleven in je klant.
Tips voor short copy die converteert
We zijn onze short copy skills gaan afstoffen en bijspijkeren. Onze geleerde lessen deel ik graag.
Vijf bronnen voor killer b2b content waar je nog niet aan gedacht hebt
Juicy b2b content genereren is niet eenvoudig. Aan de marketeer de taak om zichzelf uit te dagen om sterkere content te produceren
B2B marketing: the next big thing
B2B marketing; the future of b2b marketing, 30 juni 2015
Kleurrijke seo met content confetti
Kleurrijke seo met content confetti
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.