âI think we agree to disagree then Edwinâ, zo zei een militair van het US Marine Corps tegen mij in een LinkedIn-discussie. We hadden het over concurrentie, en dan valt op dat Amerikanen de markt veel agressiever benaderen dan Europeanen. Het verbaasde hem dat het bedrijfsleven nog niet met âwargamesâ de marketing bedrijft: âFrankly, Iâm shocked at how rarely Iâve seen such an exercise performed by commercial organizationsâ. Je hoort het hem zeggen, niet? Maar deze man was niet de enige Amerikaan in de discussie die de markt als een groot slagveld ziet. En toen kwam ik dus als Europeaan er tussendoor met opmerkingen als âmaar het is toch de klant die ons salaris betaalt, niet de concurrent?â. De Europeanen vielen me bij, de Amerikanen lachten me uit. Het grappige is dat de belangrijkste persoon die mij ervan heeft overtuigd dat concurrentie niet relevant is, een Amerikaan is: Simon Sinek.
Ben je a-simonist?
Je kunt in discussies met marketeers of verkopers altijd merken of ze HET filmpje (klik hier, al heel lang in de top3 van Ted.com) al gezien hebben of niet. De âa-Simonistenâ praten nog steeds over âde klant vragen wat je voor hem moet betekenenâ en over âconcurrentie eliminerenâ. Maar wat Simon Sinek duidelijk probeert te maken is dat het antwoord op de vraag wat je voor de markt moet doen, in je hart ligt: de WHY van jouw bedrijf.
Je ziet de voorbeelden dagelijks, zo hebben veel van de tablet computers die nu op de markt komen een veel betere prijs/kwaliteitverhouding dan de iPad, en toch wil iedereen een Apple. En als Apple dit jaar met een TV komt wil iedereen die. Simon legt uit hoe dat kan, en nee: het antwoord heeft niks met design te maken.
The Split
Wat weinig mensen weten is dat Simon Sinek vorig jaar in Nederland is geweest bij âTEDx Maastrichtâ, mede omdat het filmpje van zijn lezing daar niet op Ted.com te zien is. Maar wel op Youtube: klik hier. Hij geeft een overtuigend betoog van het belang van vertrouwen, en vertelt dat alle bedrijven die groeien ooit door âThe Splitâ gaan, het moment dat âstress goes up, and passion goes downâ. Net zo goed een aanrader! âEdwin, I think the happy medium is this: always watch your competitionâ, zo zei de militair tegen mij op LinkedIn, âSun Tzu said know your enemy better than you know yourselfâ. Maar de wijze Amerikaan Simon Sinek zei âIf your company knows why, the competition is irrelevantâ.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Crisis! Hoe kom ik aan prospects?
Hoe kom ik aan waardevolle prospects? b2b marketing
Meer succes door scherpe bureaubriefing
Gebruik deze bureau checklist om een volledige briefing samen te stellen.
Flip the Funnel met Joseph Jaffe
Hoe zet je de leadfunnel op z'n kop? Lees hier hoe Joseph Jaffe de funnel omgooit vanuit de klant met de relatie.
Online adverteren ‘op maat’
Goed adverteren is het vermijden van âwasteâ. Voorkomen dus dat te veel lezers van je advertentie helemaal niet tot de doelgroep behoren.
Succesvolle b2b e-commerce begint bij content
Ook in B2B zit men niet stil. Om een succesvolle b2b e-commerce website te hebben, is rijke content onontbeerlijk.
De beste reclame is onbetaalde reclame
mond-tot-mond reclame, free publicity
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.