Tags: b2b marketing, business to business, namen
âMevrouw wil niet meedenken over een nieuwe naam voor de Boerenbond. Ik voel dat ze het erg vindt dat de naam verdwijntâ. Nee, die naam verdwijnt niet hoor (vermoed ik), maar bijna 20 jaar terug schreef een interviewster van het marktonderzoekbureau waar ik werkte dit op. Ze was op mijn verzoek Brabanders aan het interviewen voor een imago-onderzoek dat ik voor de Boerenbond (voor de niet-Zuiderlingen: een soort Welkoop) uitvoerde, en ze vroeg meteen ook of men een nieuwe naam voor de winkel kon verzinnen. Er was een nieuwe directeur op het hoofdkantoor aangenomen die de naam niet zo eh indrukwekkend vond, en die had al een reclamebureau opdracht gegeven het project van de naamsverandering in gang te zetten. De uitkomst van mijn onderzoek is eigenlijk al bekend natuurlijk, maar de details vertel ik straks.
Rare namen
Herken je dat? Een brief âJaaroverzicht Endinet, onderdeel van Allianderâ. Endinet? Alliander? Oh dat heette vroeger NRE, onze electriciteitsleverancier. Of een mail âAFAS heeft je inkomstenoverzicht georganiseerdâ. AFAS? Oh dat heette vroeger Yunoo, ja die heb ik ooit mijn af- en bijschrijvingen laten analyseren. Cofely? Oh ja GTI. Of kijk eens hoe vaak telecombedrijven in de afgelopen 10 jaar van naam veranderd zijn. (Odido, voorheen T-mobile, Orange voorheen Dutchtone). Bedrijven die van naam veranderen om onduidelijke redenen, en niet beseffen dat ze daarmee tonnen zo niet miljoenen aan merkwaarde overboord kieperen. Dat is ook het leuke aan de reclame voor Klaverblad verzekeringen, de zelfspot: âHet reclamebureau zegt dat als we van naam veranderen, we in no time top of mind zijnâ. Het klinkt onzinnig, maar ik heb die redeneringen in het echt al vaak gehoord.
Het probleem is dat de mensen van het bedrijf zelf zich amper van het probleem bewust zijn, omdat de nieuwe naam bij hen zeker 100% top of mind is. Anders zouden ze âs-morgens niet eens weten waar ze heen moesten rijden. Maar of de nieuwe naam in de markt al âtop of mindâ isâŠ
Compagnie halt!
Bij MCB hebben we ruim 10 jaar terug ook de discussie gehad: een nieuwe directeur die wat moeite had met de oorspronkelijke naam: Metaalcompagnie âBrabantâ. Het woord âcompagnieâ bleek in de jaren â40 indrukwekkend, maar in de 21e eeuw volgens hem niet meer. En ook de (in de industrie) wereldberoemde afkorting âMCBâ is natuurlijk marketingtechnisch niet ideaal.
Toch besloten we de afkorting te handhaven, vanwege de waarde die het in ons zeventigjarig bestaan heeft opgebouwd. Als je uit zou rekenen hoeveel het zou kosten om vandaag de dag onze naamsbekendheid (90% in de industrie) te bereiken, besef je pas hoeveel geld je weg zou gooien als je het zou vervangen door zoân Grieks/Latijns/Scandinavische verbastering als âAllianderâ. Misschien moeten we zelfs wel terug naar de oorspronkelijke âcompagnieâ, in het kader van authenticiteit.
Imago-onderzoek
Bij de presentatie van het imago-onderzoek aan de Boerenbond, bijna 20 jaar terug, gaf ik aan dat de gemiddelde Brabander volgens mijn onderzoek niet wilde dat de naam veranderde. Ik las het citaat op van de oude vrouw die weigerde een nieuwe naam te verzinnen.
En achteraf denk ik dat dat de doorslag heeft gegeven. Deze mevrouw heeft, zonder het te weten, de Boerenbond behoed voor het vernietigen van miljoenen guldens aan merkwaarde⊠De man van het reclamebureau keek niet blij tijdens mijn presentatie, de directeur eigenlijk ook niet. Maar blijkbaar kon hij het me vergeven: enkele maanden later nodigde hij me uit om bij de Boerenbond te komen werken.
Dit artikel verscheen ook op http://metaalmarketing.wordpress.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Blog aan je been
Blog aan je been
Het Waardepropositie Canvas model voor Liefde op het eerste gezicht!
Als het bij je bedrijf een komen en gaan van klanten is, is je propositie dan wel op orde? Of erger nog je trekt helemaal geen klanten aan met je website of webshop! Dan is er zeker âwerk aan de winkelâ.
Het kapotte managementdashboard
Hoe ga je om met een marketingmanagement dashboard? Wat zijn feiten en wat zijn onderbuikgevoelens? Lees verder voor meer!
De beste reclame is onbetaalde reclame
mond-tot-mond reclame, free publicity
Mascha Borsboom: âLeuk dat LinkedIn, maar gevonden worden via Google is belangrijker”
Mascha Borsboom is Content Specialist bij technisch groothandel Imbema. Ze heeft de b2b marketing van haar bedrijf flink zien veranderen richting content marketing.
Online adverteren ‘op maat’
Goed adverteren is het vermijden van âwasteâ. Voorkomen dus dat te veel lezers van je advertentie helemaal niet tot de doelgroep behoren.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.