Tags: b2b marketing, business to business, namen
âMevrouw wil niet meedenken over een nieuwe naam voor de Boerenbond. Ik voel dat ze het erg vindt dat de naam verdwijntâ. Nee, die naam verdwijnt niet hoor (vermoed ik), maar bijna 20 jaar terug schreef een interviewster van het marktonderzoekbureau waar ik werkte dit op. Ze was op mijn verzoek Brabanders aan het interviewen voor een imago-onderzoek dat ik voor de Boerenbond (voor de niet-Zuiderlingen: een soort Welkoop) uitvoerde, en ze vroeg meteen ook of men een nieuwe naam voor de winkel kon verzinnen. Er was een nieuwe directeur op het hoofdkantoor aangenomen die de naam niet zo eh indrukwekkend vond, en die had al een reclamebureau opdracht gegeven het project van de naamsverandering in gang te zetten. De uitkomst van mijn onderzoek is eigenlijk al bekend natuurlijk, maar de details vertel ik straks.
Rare namen
Herken je dat? Een brief âJaaroverzicht Endinet, onderdeel van Allianderâ. Endinet? Alliander? Oh dat heette vroeger NRE, onze electriciteitsleverancier. Of een mail âAFAS heeft je inkomstenoverzicht georganiseerdâ. AFAS? Oh dat heette vroeger Yunoo, ja die heb ik ooit mijn af- en bijschrijvingen laten analyseren. Cofely? Oh ja GTI. Of kijk eens hoe vaak telecombedrijven in de afgelopen 10 jaar van naam veranderd zijn. (Odido, voorheen T-mobile, Orange voorheen Dutchtone). Bedrijven die van naam veranderen om onduidelijke redenen, en niet beseffen dat ze daarmee tonnen zo niet miljoenen aan merkwaarde overboord kieperen. Dat is ook het leuke aan de reclame voor Klaverblad verzekeringen, de zelfspot: âHet reclamebureau zegt dat als we van naam veranderen, we in no time top of mind zijnâ. Het klinkt onzinnig, maar ik heb die redeneringen in het echt al vaak gehoord.
Het probleem is dat de mensen van het bedrijf zelf zich amper van het probleem bewust zijn, omdat de nieuwe naam bij hen zeker 100% top of mind is. Anders zouden ze âs-morgens niet eens weten waar ze heen moesten rijden. Maar of de nieuwe naam in de markt al âtop of mindâ isâŠ
Compagnie halt!
Bij MCB hebben we ruim 10 jaar terug ook de discussie gehad: een nieuwe directeur die wat moeite had met de oorspronkelijke naam: Metaalcompagnie âBrabantâ. Het woord âcompagnieâ bleek in de jaren â40 indrukwekkend, maar in de 21e eeuw volgens hem niet meer. En ook de (in de industrie) wereldberoemde afkorting âMCBâ is natuurlijk marketingtechnisch niet ideaal.
Toch besloten we de afkorting te handhaven, vanwege de waarde die het in ons zeventigjarig bestaan heeft opgebouwd. Als je uit zou rekenen hoeveel het zou kosten om vandaag de dag onze naamsbekendheid (90% in de industrie) te bereiken, besef je pas hoeveel geld je weg zou gooien als je het zou vervangen door zoân Grieks/Latijns/Scandinavische verbastering als âAllianderâ. Misschien moeten we zelfs wel terug naar de oorspronkelijke âcompagnieâ, in het kader van authenticiteit.
Imago-onderzoek
Bij de presentatie van het imago-onderzoek aan de Boerenbond, bijna 20 jaar terug, gaf ik aan dat de gemiddelde Brabander volgens mijn onderzoek niet wilde dat de naam veranderde. Ik las het citaat op van de oude vrouw die weigerde een nieuwe naam te verzinnen.
En achteraf denk ik dat dat de doorslag heeft gegeven. Deze mevrouw heeft, zonder het te weten, de Boerenbond behoed voor het vernietigen van miljoenen guldens aan merkwaarde⊠De man van het reclamebureau keek niet blij tijdens mijn presentatie, de directeur eigenlijk ook niet. Maar blijkbaar kon hij het me vergeven: enkele maanden later nodigde hij me uit om bij de Boerenbond te komen werken.
Dit artikel verscheen ook op http://metaalmarketing.wordpress.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
B2B-marketing trends voor 2020
nog een paar weken om de plannen voor 2020 vorm te geven. De b2b marketing trends 2020 mogen dan niet ontbreken
2012; het jaar van Enterprise Social Networks?
Enterprise Social Networks
8 tips voor een overtuigende brochuretekst
Hoe schrijf ik een overtuigende brochuretekst, een brochure is marketing en sales dus ga er zorgvuldig mee om! lees de tips!
Simon Sinek: How great leaders inspire action
Simon Sinek: How great leaders inspire action, Start With Why
Marketingplan anno nu: schieten op bewegende doelen
Marketingplan anno nu: schieten op bewegende doelen. Hoe kom je tot een marketingplan dat beter werkt in de praktijk?
B2B Marketing â Steve Minett
B2B Marketing - A radically different approach for business-to-business marketers
![content marketing ebook](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img/https://usercontent.one/wp/www.b2bmarketeers.nl/wp-content/uploads/2021/11/nummer-1-contentmarketing-thumb.png?media=1733252709)
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.