Tags: b2b marketing, dasboard, strategie
Al jaren verbaas ik me over een grote en dure kloof die Henry Mintzberg al in 1975 aanwees. Elke dag zijn er dure consultants bezig met het ontwerpen en installeren van âdashboardsâ.
Nee niet in autoâs, managementdashboards waarop een manager in Ă©Ă©n oogopslag kan zien hoe het met zijn bedrijf of afdeling gaat, en waarmee hij of zij kan bijsturen. Figuurlijk dan.
De grote grap is: het is best logisch dat een marketing)manager een dashboard gebruikt, en als je het hem of haar vraagt zal deze dat ook beamen. Maar Henry Mintzberg vaarde hier echter niet blind op, en ging op onderzoek uit. Met opvallende resultatenâŠ
Onderbuik gevoel en harde feiten
Wat Henry deed was heel eenvoudig: hij ging gewoon eens een paar dagen naast zoân manager zitten, om te kijken hoe deze aan zijn of haar informatie kwam. En wat was zijn conclusie: er is een grote kloof tussen âfolkloreâ en âfactâ.
Infosnacks
De âfolkloreâ zegt dat de manager iemand is die wikt, weegt en beslist, en die daar (natuurlijk) een dashboard bij nodig heeft. Maar uit het onderzoek van Henry Mintzberg bleek dat de âfactâ er heel anders uit zag: de manager wordt de hele dag geleefd, en krijgt informatie vooral mondeling âtoegediendâ in kleine brokjes: een telefoontje âwist je datâ, iemand die binnenvalt âheb je gehoord datâ, maar ook mailtjes, SMSâjes, noem maar op. Henry noemt ze âinfosnacksâ, en net als in de wereld van het voedsel beginnen deze snacks de maaltijden te vervangenâŠ
Brokjes! Â
Nu kun je twee dingen doen: proberen deze âfactâ terug te buigen naar âfolkoreâ en managers te dwingen achter hun dashboardjes plaats te nemen, of je past je systemen gewoon aan deze âfactâ aan. Toen MCB 10 jaar terug voor de metaalindustrie haar Marketing Intelligence Systeem introduceerde, werd dan ook besloten om het op deze manier in te richten: marktontwikkelingen werden via kleine e-mailberichten naar commerciĂ«le collegaâs en (later) klanten (elke dag 3300!) gestuurd.
En sinds enkele maanden worden deze âinfosnacksâ ook via Twitter (klik hier) verstuurd, met al mĂ©Ă©r dan 400 volgers. En we bouwen nu zelfs een âmarktkennisgeneratorâ, een soort digitale journalist die een stroom aan data en nieuws automatisch omzet in âinfosnacksâ. De mensen voor wie deze marktontwikkelingen relevant zijn kunnen ze op deze manier als âsnacksâ toegediend krijgen, volgens Henry Mintzberg dĂ© manier waarop managers eigenlijk het liefst eten.
In zijn artikel (klik hier) verwoordt Henry het treffend:
âDit onderzoek bewijst dat de manager zijn beslissingen en model van de wereld niet baseert op dashboards, maar op kleine brokjes informatieâ.
Het artikel is al 35 jaar oud en verschillende keren bekroond, en toch zullen morgen wereldwijd weer honderden dashboards geĂŻnstalleerd worden. Dashboards waar veel kans nooit iemand naar kijktâŠ
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
10 KPIâs die een online B2B-marketeer zeker moet meten
In dit artikel lees je de tien belangrijkste KPIâs voor een online b2b marketeer voor de evaluatie van een online marketing-strategie.
Marketingkalender 2022; mag het ietsje meer zijn?
Wat staat er op de marketingkalender dit jaar? Bekijk hier handige data om mee te nemen in jouw marketingplanning
B2B Marketing Trends voor 2017
Wat zijn de b2b marketing trends 2017? Waar zullen de budgetten aan besteed worden en hoe wordt de B2B Marketeer efficiënter, beter en sneller?
Behavioral Targeting en de b2b marketeer
behavioral targeting, Retargeting in de wereld van b2b
Ruben en Sophie geven Marketing Masterclass
Ruben en Sophie geven marketing masterclass: wat we kunnen leren van dit tv programma aan marketing en sales
Belangrijke verschillen tussen B2B- en B2C-marketing
Belangrijke verschillen tussen B2B- en B2C-marketing
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.