Het relatiegeschenk: de eeuwenoude B2B-succesformule

door Eva Reekers | Last Updated:   25 september 2013

Het is een eeuwenoude traditie: het uitdelen van relatiegeschenken. In de Gouden Eeuw kregen we al gratis kruiden en specerijen om te wennen aan de tot dan toe onbekende smaken en geuren. Zo werd de nieuwsgierigheid van de Hollanders gewekt.

Het aantal relatiegeschenken is in de afgelopen jaren enorm gegroeid. De vraag is of dit terecht is. Bereikt het geven van een relatiegeschenk wel het effect dat u voor ogen had? Naar het antwoord op deze vraag werd diverse malen gezocht.

Zo toonde de Duitse organisatie Advernomics in 2005 aan dat het zeer effectief is een promotioneel product in te zetten wanneer u een boodschap onder de aandacht wil brengen. Een give away zou in dit geval zelfs driemaal zo succesvol zijn als een gedrukte advertentie. De vraag die hierbij uiteraard gesteld kan worden is of de doelstelling van een gedrukte advertentie hetzelfde is als de doelstelling van de premiums.

Originaliteit

Het eveneens Duitse Gesamtverband der Werbeartikel- Wirtschaft (GWW) deed daarnaast in 2012 onderzoek naar de mate waarin een relatiegeschenk een aankoopbeslissing beïnvloedt. Uit dit onderzoek bleek dat ruim 73% van de respondenten bij het doen van een aankoop terugdenkt aan het gekregen product. Toch bereikt het geven van een relatiegeschenk niet altijd direct het gewenste eindresultaat. Een presentje moet niet enkel aansluiten bij de kernwaarden van de gever, maar ook bij de ontvangers aanslaan.

PromZ magazine deed in 2012 onderzoek naar het selectieproces van inkopers van premiums. Daaruit bleek dat er vijf voorwaarden waren waarmee rekening werd gehouden tijdens het kiezen van een promotioneel product. De belangrijkste voorwaarden waren de prijs en de originaliteit van het cadeau. Dit leek mij allicht geen voor de hand liggende combinatie. Aan originaliteit hangt namelijk veelal een bijbehorend prijskaartje. Bovendien heb ikzelf meermaals prachtige pennen ontvangen, maar tot dusver nog geen spectaculaire persoonlijke verrassingen voorbij zien komen.

Originaliteit blijkt in dit geval echter niet zo zeer afhankelijk te zijn van het soort item dat wordt aangeschaft. Belangrijker is de vormgeving en de functionaliteit. Een aannemer zal blijer zijn met een gele bouwhelm dan met een bedrukt notitieblok.

Houdbaarheidsdatum

Het zakje kruiden waarmee het in de Gouden Eeuw begon is allang niet meer het meest voor de hand liggende presentje voor uw zakenpartner. Populair zijn nu de zeer moderne telefoonoplader voor in de auto en de USB-sticks. Volgens het GWW houdt meer dan 35% van de ontvangers hun premiums meer dan twee jaar bij zich. Een relatiegeschenk met zo’n lange houdbaarheidsdatum? Dat is de USB-stick.

Kortom, originele relatiegeschenken geven aan uw zakenrelaties is een gemakkelijke manier om uw bedrijfsnaam weer even onder de aandacht te brengen. Een kritische noot hierbij is dat er veel aandacht moeten worden besteedt aan het bedenken en vormgeven van uw relatiegeschenk. Dit kost tijd. Niet ieder relatiegeschenk zal aanslaan bij uw doelgroep. In de loop der jaren is het aantal mogelijkheden en professionals echter zo gegroeid dat er voor iedere zakenrelatie een juist cadeau te vinden is.

Lees ook: wat is relatiebeheer

Eva Reekers is contentmanager bij Cow (www.cow.nl).
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.