In 1989 verscheen een vreemde maar indrukwekkende film in de bioscoop: Field of Dreams. In deze film wordt boer Ray Kinsella, gespeeld door Kevin Costner, wakker gemaakt door een stem die zegt “Build it and they will come”. Het verhaal dat volgt is bijzonder: Ray ploegt een deel van zijn maisveld om en maakt er een baseball-veld van, en allerlei gestorven baseball-helden komen er spelen. Je kunt het bijna niet geloven, maar de film is erg goed.
Origineel gepubliceerd in november 2011
Steeds meer marketingboeken die de laatste jaren op de markt verschijnen, zoals Unmarketing, komen met dezelfde boodschap: hou op met het voorgekookt ‘duwen’ van producten, hou op met het ‘kopen’ van aandacht via irritante reclameboodschappen, en zorg dat je aandacht en geld daadwerkelijk verdient met authentieke manieren waarop je je doelgroep wijzer en/of gelukkiger maakt.

Van outbound naar inbound marketing
We leven in een tijd van transparantie en overvloed, een tijd waarin de macht niet langer bij het bedrijfsleven maar bij de klant ligt. Als marketeer moet je daarom overgaan van ‘uitgaande’ naar ‘inkomende’ marketing, zoals in het artikel “The New Marketing is any marketing tactic that relies on earning people’s interest instead of buying it” treffend wordt geschreven. (update 2024: dit artikel is niet meer op Medium gepubliceerd).
Zorg voor aanbod dat voor je doelgroep relevant is, en verspreid dit via social media (of laat anderen het verspreiden!). Want wat het artikel ook duidelijk laat zien, is dat het 62% minder kost om op deze manier aan een nieuwe klanten te komen dan op de oude manier: door te betalen of smeken voor aandacht. Bij MCB zijn we aan het kijken hoe we dit idee toe kunnen passen binnen de metaalindustrie.

“Build it, and they will come”
Bij een congres waar ik laatst moest spreken stelde een andere spreker een vraag aan het publiek:
“Hoe kan ik zorgen dat de regionale krant aandacht geeft aan ons IT-evenement”.
Ik zei tegen haar: wie heeft tegenwoordig nog aandacht van regionale kranten nodig? We leven in transparante tijden, en de mensen van jouw doelgroep zijn continu ‘online’. Ik vertelde haar over Field of Dreams, en over de stem die zei “Build it and they will come”. Ik adviseerde haar om dat als motto voor haar activiteiten te nemen: bouw een relevant evenement, vertel het rond, en ‘ze’ zullen komen. En in hun kielzog ook de regionale krant…
Het baseball-veld uit de film is nog steeds te bezoeken, de boer die zijn veld hiervoor beschikbaar heeft gesteld heeft het nooit meer omgeploegd. Hij heeft het gebouwd, en elke dag weer komen er mensen kijken…
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Whitepapers inzetten voor b2b leadgeneratie
Whitepapers inzetten voor b2b leadgeneratie
Klanten zijn eigenlijk nét mensen! – Jos Burgers
Klanten zijn net mensen - jos burgers
Flip the Funnel met Joseph Jaffe
Hoe zet je de leadfunnel op z'n kop? Lees hier hoe Joseph Jaffe de funnel omgooit vanuit de klant met de relatie.
Een salesman stormt de marketingafdeling op
Leadgeneratie vs ad-hoc marketing
B2B Marketing – Steve Minett
B2B Marketing - A radically different approach for business-to-business marketers
Succesvol in telefonische leadgeneratie
Tips voor succesvolle telefonische marktbewerking, leadgeneratie en telemarketing in business to business situaties.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.