Er is een interessante ontwikkeling gaande. Bestaande én nieuwe B2B Marketing Bureau’s zien de Marketing Automation trein langs denderen en willen deze niet missen. Naast Marketing adviseur, projectmanagers en campagnemanager worden ze nu software leveranciers.
De meeste grote Marketing Automation merken verkopen via een reseller-strategie. Marketingbureau’s kiezen doorgaans voor Ă©Ă©n of enkele systemen die ze adviseren en implementeren bij hun klanten. Dit zorgt voor een geheel nieuwe dynamiek in de bureauwereld. Bureau’s moeten kennis opdoen van de beschikbare systemen in de markt en keuzes maken. De boodschap naar de klant verandert ook.Â
Zichtbare verandering bij HubSpot Marketing Bureau’s
In hoeverre de boodschap verandert is goed zichtbaar bij HubSpot leveranciers. Omdat HubSpot een van de Marketing Automation grondleggers is met een geweldige content strategie en inbound filosofie kiezen veel bureau’s voor HubSpot.
Dit betreft vaak een strategische keuze met een aanpalende filosofie. Een opvallende ontwikkeling die hier mee samengaat is het ontstaan van een soort Inbound Marketing eenheidsworst. Genuanceerd; de HubSpot Inbound Marketing eenheidsworst. Want met het HubSpot dealerschap komt ook het HubSpot Inbound Marketing evangelie.
Websites van HubSpot dealers lijken in grote lijnen sterk op elkaar. Hoe vaak heb je deze afbeelding voorbij zien komen?Â
En creatieve variaties hierop. Het stopt niet bij die afbeelding. In verschillende gevallen staat de complete site in het teken van de HubSpot theorie en de uitleg van de inbound marketing stappen. Hier is niets mis mee. Het gaat de goede kant op met het marketing vak.
Naast automation ook CRM
Het geloof in Inbound Marketing groeit en verdringt de traditionele interruptie marketing methodes. Wat echter ten onrechte naar de achtergrond verdwijnt is de toegevoegde waarde van het bureau. Het verhaal van het bureau is zo ontzettend belangrijk, anders kunnen b2b klanten net zo goed met een blinddoek een HubSpot partner selecteren.
Naast marketing automation gaan veel Hubspot-partners nu ook CRM leveren. Dit vraagt ook om een ander bedrijfsmodel. Deze trend is overigens niet alleen bij de HubSpot-leverancier zichtbaar. Marketingbureau’s zoeken maar al te graag naar abonnementsvormen in hun verdienmodel en komen snel uit bij het verkopen van een stuk software ter ondersteuning van de dienstverlening. Dit kan ook gaan om een CMS, projectmanagementsoftware of samenwerkingstools.
Wat maakt het uit?
Helemaal niets. Het is begrijpelijk dat veel bureau’s ook tools inzetten en daar verdienmodellen omheen ontwikkelen. Het is echter wel belangrijk om hier bij stil te staan als je een bureau gaat selecteren. Je zult je de vraag moeten stellen; waar ligt het zwaartepunt van dit bureau. Gaat het om het verkopen van CRM of gaat het vooral om de diensten?
Slotgedachte
Vóór HubSpot was er ook onderscheidend vermogen. Goede bureau’s slagen er in om juist hun toegevoegde waarde uit te leggen en dit verhaal te vertellen. Waar ze goed in zijn, waar ze in geloven en wat ze concreet kunnen betekenen op marketing en content-creatie gebied. Gelukkig zijn hier nog genoeg goede voorbeelden van te vinden. Het zou niet verkeerd zijn als hier meer focus op komt. Want het verhaal is wat overblijft als het HubSpot stof neerdaalt.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Efficiënt punten toekennen aan leads met Lead scoring
Efficiënt punten toekennen aan leads met Lead scoring
Van kennisleider naar marktleider met content marketing
Van kennisleider naar marktleider met content marketing (deel 1); hoe word je thought leader voor meer business
Wat is structured data?
Structured data is een technische implementatie van de schema.org standaarden. Het is een universeel formaat waarin we gegevens indelen.
“Met onze kennis van Facilitair Management trekken we klanten en collega’s aan”
Interview: Han Strijbos, Marketing Manager bij Facilitair Management bedrijf HEYDAY over Inbound Marketing en Content Marketing in B2B
Online marketing, waarom heb je het nodig?
E-commerce wordt steeds belangrijker. Wat is online marketing eigenlijk en hoe kun je het inzetten?
SEO voor een B2B website: stappenplan
SEO voor een B2B website: tips & stappenplan. Met deze stappen gaan jouw pagina's beter scoren en trek jij het verkeer dat je zoekt!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.