Content Marketing is een marketingtactiek die draait om het bouwen en onderhouden van relaties met doelgroepen door middel van het creëren en publiceren van content. Door doelgroepen te trakteren op waardevolle en relevante content versterkt de band met het merk en creëert men een status van thought leadership. Prospects en klanten zien de content aanbieder als opinieleider en vak-kenner waardoor de kans op een zakelijke transactie groter is.
Er zijn overigens meerdere Content Marketing definities maar dit is de definitie die wij gedestilleerd hebben uit tientallen definities die online te vinden zijn. Een andere definitie vind je hier. De insteek van Content Marketing is dat de interessegebieden van doelgroepen centraal staan. Producten en commerciële boodschappen staan hierin op de achtergrond. Inhoud staat voorop.
Content Marketing middelen
De middelenset die ingezet wordt bij contentmarketing bestaat uit:
- email nieuwsbrieven
- artikelen
- columns
- webinars
- videoclips
- seminars/events
- podcasts
- whitepaper marketing
- apps
- eBooks
- ePockets
- Online presentaties
Een veel gehoord begrip in de wereld van Content Marketing is Inbound Marketing. Daarover vind je op deze site meer informatie.