Corporate identity is de verwoording van de visie en waarden die de kern vormen van het merk. Hiermee dragen organisaties uit waar ze voor staan en wat het zogenaamde DNA is van het bedrijf. De bedrijfsprincipes en kern van het merk komen hierin naar voren. De corporate identity geeft aan hoe de organisatie in de maatschappij staat aan medewerkers, klanten, leveranciers en andere stakeholders.
De corporate identity is de basis voor de merkstrategie die weer basis vormt voor de marketingstrategie. De corporate identity is opgebouwd uit een statement over hoe de organisatie in de wereld staat, welke normen en waarden men aanhangt en op welke manier deze worden uitgedragen. De bedrijfscultuur wordt hierin vertegenwoordigd. Het is een statement over de manier waarop de missie van de organisatie wordt ingevuld.
Om tot een goede corporate identity te komen is het verstandig om te kijken naar een aantal domeinen zoals:
- de cultuur van de organisatie
- de kernwaarden van de organisatie
- de manier waarop men in de wereld staat (t.o.v. omgeving, omgaan met medewerkers, leveranciers en andere stakeholders)
- waar de organisatie voor staat