Dat een professionele uitstraling je de nodige voordelen als bedrijf oplevert behoeft geen verder uitleg. Maar hoe zorg je daar nu eigenlijk voor? We geven je een aantal tips.
1. Voer een herkenbare huisstijl consistent door
Het consistent doorvoeren van je huisstijl kan enorm bijdragen aan een professionele uitstraling. Maar wat valt er nu eigenlijk allemaal onder een huisstijl? Het is véél meer dan alleen een logo, al is dat natuurlijk wel een belangrijk aspect. Het kleurenpatroon, de typografie en de beeld- en vormstijl maken er echter net zo goed onderdeel van uit. Denk niet lichtjes over het creëren van een huisstijl: dit kost de nodige tijd en moeite. Schakel hier desnoods een professioneel voor in. Maar heb je eenmaal een goede en herkenbare huisstijl, dan kan deze vaak jaren mee. Het is eigenlijk de basis van de identiteit van je bedrijf.
Zorg dat je huisstijl zowel in online als offline uitingen goed zichtbaar is. Je website is het visitekaartje van je het bedrijf, dus daarop moet je huisstijl volledig zijn doorgevoerd. Maar je kunt ook denken aan de receptie van je kantoor (mits van toepassing) of het briefpapier. Naast het design kan een huisstijl zich ook uiten door een bepaalde tone of voice in je teksten te hanteren. Denk hierover na vóór je je teksten schrijft (of laat schrijven).
2. Zorg dat de financiën op orde zijn
Hoe je met de financiën van je bedrijf omgaat, zegt veel over de mate van professionaliteit van je bedrijf. Dit begint met het op tijd betalen van facturen en in het algemeen het nakomen van afspraken rondom financiën. Maar ook met de facturen die je uitstuurt kun je een professionele indruk maken. Stuur de facturen niet te laat en zorg dat ze duidelijk en in huisstijl (zie punt één) zijn vormgegeven. Het is wettelijk verplicht dat er een aantal basisgegevens op je factuur staan, dus let hier altijd goed op. Laat je facturen daarnaast een duidelijke betaaltermijn bevatten, hierdoor betalen klanten vaak ook nog eens sneller. Tot slot staat ook een zakelijke rekening professioneel. De rekening staat dan tenslotte op de rekening van het bedrijf en niet op jouw naam.
3. Durf geld in je bedrijf te steken
Als je geen geld in je bedrijf durft te steken, laat je zien dat je jezelf als bedrijf eigenlijk niet serieus neemt. Dit kan zich in allerlei facetten uiten. Denk aan een oersimpele website, vlug geschreven teksten door iemand die er eigenlijk geen verstand van heeft of goedkoop ogend drukwerk. Heb je niet de benodigde financiële middelen om in je bedrijf te investeren? Dan zijn er meerdere manieren om aan geld te komen. Zo kan een schenking van je ouders interessant zijn, omdat je dan geniet van bepaalde belastingvoordelen. Ook kun je kijken of je als ondernemer aanspraak maakt op subsidies of regelingen of een crowfundingsactie organiseren. Daarnaast is er de mogelijkheid om een zakelijke lening af te sluiten. Je kunt de verschillende aanbieders van zakelijke leningen bijvoorbeeld via zakelijkbankieren.nl vergelijken. Je hebt hiervoor wel een strak plan nodig voor hoe je het denkt terug te betalen, zo’n lening wordt (terecht) niet zomaar verstrekt.
4. Wees professioneel in het contact met je klanten
In hoeverre jouw klanten een professionele indruk van je krijgen, heeft ook voor een groot deel te maken hoe je met ze omgaat. Respect is daarbij het sleutelwoord. Laat je niet leiden door emoties en luister goed naar wat je klanten zeggen. Kom daarnaast altijd je afspraken na. Het helpt daarbij om realistisch te blijven en geen afspraken te maken waarvan je niet zeker weet of je ze kunt nakomen. Valse beloftes zijn uit den boze.
5. Dress to impress
Tot slot kom je ook professioneel over door er netjes uit te zien. En dat betekent echt niet dat je je in een formeel pak of mantelpakje hoeft te steken, zolang je er maar verzorgd en representatief uitziet. Dan hebben we het uiteraard over kleding, maar ook over persoonlijke verzorging. Daarbij is het vooral van belang dat je er schoon uitziet, dus geen onfrisse lichaamsgeur, ongekamde haren, vieze nagels of onverzorgde tanden. Kijk ook altijd even naar hoe andere mensen in jouw branche zich kleden, dat kan een goede richtlijn zijn.
Foto door picjumbo.com via Pexels
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.