Tags: Customer Experience, Leadgeneratie
In een wereld van instant gratification zijn razendsnelle funnels onmisbaar. Een funnel die stroperig is, levert een belabberde gebruikerservaring op. Dat heeft direct effect op de resultaten. In dit artikel duiken we in de wereld van snelle funnels en geven we tips om jouw funnel te laten vlammen!
Wat zijn funnels?
Een funnel is een aaneenschakeling van campagnestappen die er voor zorgt dat de prospect met zo min mogelijk drempels tot actie kan overgaan, met een voordeel voor beide partijen. De funnel vertegenwoordigt een proces dat van breed naar smal gaat, ofwel; van veel mensen naar minder mensen. Het is een veelgebruikte term in marketing en sales.
Waar bestaat een funnel uit?
De mogelijkheden zijn eindeloos. Veelgebruikte funnels bestaan vaak uit de volgende stappen:
1. Advertising (Google ads, LinkedIn ads, Facebook ads) & SEO-content
Doordat je site gevonden wordt in de zoekmachines of jouw advertenties opvallen, komen bezoekers op jouw landingpage. Het gratis weggeven van content is populair als top-of-funnel methodiek. Middels advertising en SEO-content worden bezoekers geconfronteerd met een interessante whitepaper, e-book, e-course of bijvoorbeeld een infographic. Hierdoor wordt een maximale CTR gerealiseerd vanuit advertising.
2. Landingpages met lead magnet (weggever) en formulier
Vanuit de advertentie of website landen bezoekers op een pagina met meer uitleg over de weggever en een formulier. Dit soort landingpages kunnen op verschillende manieren opgesteld worden. Je kunt ze opzetten vanuit je bestaande CMS. Dit heeft echter een aantal nadelen:
- vaak is de website niet zo snel als die van losse landingpage-bouwers. Een razendsnelle site is cruciaal voor de user experience en het behalen van maximale conversie.
- het opbouwen van een landingpage vanuit een bestaand CMS is vaak omslachtig; de juiste contentblokken zijn niet voor handen of er is technische kennis benodigd.
- het huidige CMS beschikt niet altijd over de exacte opties die je nodig hebt. Misschien wil je geen menu tonen op de landingpage bijvoorbeeld.
- Ook qua meetbaarheid kan het werken met losse landingpages grote voordelen hebben. Door de nieuwe Apple iOS 14.3 update worden pixels van bijvoorbeeld Facebook geblokkeerd. Hierdoor kunnen bestaande methodes om resultaten te meten en te optimaliseren te kort schieten. Aanbieders van landingpage-oplossingen zijn in staat snel nieuwe methodes te ontwikkelen en deze gebruiksvriendelijk aan te bieden. Een voorbeeld is het doorsturen van versleutelde data naar de Facebook Conversion API via de achterkant. Deze methode is bij aanbieders zoals AdPage met 1 klik in te stellen.
Daarom zie je dat marketeers vaak uitwijken naar speciale landingpage-software om snel en vanuit best practices goed converterende landingpages te ontwikkelen. Een voorbeeld van een dergelijke tool is Adpage.io. Met deze tool bouw je in no-time en zonder technische kennis landingpages voor funnels die razendsnel laden op de telefoon of desktop browser van jouw bezoeker.
3. Opvolging
Nu de bezoekers contactgegevens heeft achtergelaten en de lead magneet heeft ontvangen kun je de lead gaan opvolgen. De leadmagneet smaakt naar meer (als het goed is) waardoor de kans groot is dat de ontvanger openstaat voor jouw aanbod. Het aanbod moet dus wel in lijn zijn met het interessegebied van de lead (en dus de leadmagneet). Je kunt in deze fase een aanbod doen voor een product/dienst. Er kunnen uiteraard ook nog stappen tussen zitten.
Misschien biedt je eerst nog een weggever aan om later met een aanbod te komen. Je kunt ook proefversie van het product of de dienst aanbieden. Het gaat er om dat je in deze fase de volgende stap zet in het versterken van de relatie met de lead en eventueel een oplossing aanbiedt voor zijn/haar probleem met jouw product of dienst.
Bekijk een voorbeeld van een advertising-funnel in deze case study.
Funnel-varianten
We hebben een eenvoudig voorbeeldje van een funnel besproken. Er zijn in b2b veel varianten van dit soort funnels te vinden waarbij funnels uit meerdere stappen bestaan of waarbij er verschillende stromingen worden ingericht. Op basis van acties v an de doelgroep (een klik in een mail, een klik op een landingpage, het bezoeken van een pagina op de website) kunnen verschillende funnels worden geactiveerd.
Final thought
Hoe je de funnels ook inricht; houd rekening met een soepele, frictie loze gebruikerservaring door scherpe teksten, een doordachte vormgeving, een waardevol aanbod en razendsnelle laadtijden van paginaâs.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Customer experience: belangrijke uitdagingen voor B2B-organisaties
Customer experience, of CX zoals de algemeen aanvaarde afkorting luidt, is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor B2B-organisaties.
Flip the Funnel met Joseph Jaffe
Hoe zet je de leadfunnel op z'n kop? Lees hier hoe Joseph Jaffe de funnel omgooit vanuit de klant met de relatie.
Whitepapers inzetten voor b2b leadgeneratie
Whitepapers inzetten voor b2b leadgeneratie
Verhoog je conversie van bezoekers naar gouden leads
Tips voor een hogere conversie naar gouden leads
Het effect van goodiebags bij online evenementen
Het effect van goodiebags bij online evenementen inclusief tips en voorbeelden voor jouw online event.
Ken jij de buyer journey van jouw doelgroep?
Ken jij de buyer journey van jouw doelgroep? â Lees meer over de âwet van zeven contactmomentenâ en trek jouw doelgroep over de streep. Lest go!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.