Tags: cloud, data technologie
Marketeers zijn soms net software architecten; steeds meer klantreizen en marketingprocessen worden digitaal afgedekt. Je moet als marketeer kunnen meepraten over e-commerce platforms, marketing automation, digital advertising, integratie van systemen en andere technische fundamenten. Hosting en VPS komen daar ook bij. Cloud en security zijn belangrijke thema’s in de b2b wereld op dit moment, waar moet je op letten?
Alle lichten staan op groen en PATS; de site ligt plat
Je bent bezig met een campagne om dit najaar meer sales te genereren via jouw b2b webshop. De advertising campagne staat als een huis, de e-mailmarketing machine draait op volle toeren en je drijft een hoop waardevolle traffic naar de e-commerce omgeving toe. Je wacht op de conversies en staat klaar om de campagne bij te sturen op basis van de eerste sale-gegevens….PATS! De website ligt eruit! Daar gaat je marketinggeld! Wat nu?
Focus op de voorkant
Vaak ligt de focus van marketeers op tools die ondersteunen in het directe klantcontact. E-mailmarketing tools, CRM, Marketing Automation, slimme Advertising platforms, de webshop-oplossing. Maar is er wel aandacht voor het fundament? Hoe stabiel is de hosting-omgeving waar jouw webshop op draait? Wie beheert die omgeving en op welke manier heb jij daar invloed op? Het is vaak een kleine moeite om hier meer aandacht aan te besteden en dat levert al snel veel op.
De afgelopen jaren is er veel veranderd in de hosting-wereld. De hoeveelheid data die opgeslagen wordt is enorm. Het cloudgebruik neemt toe naar 19.5 zettabytes per jaar per 2021 (bron: cisco). Daarmee groeit ook het aantal mogelijkheden in cloud-opslag, hosting, security en beheer. Dit is belangrijk want jij wilt een goede performance voor jouw belangrijkste marketing- en saleskanaal en korte lijntjes als er iets aan de hand is.
Een aantal tips om het fundament van de website- en webshop goed af te dekken:
1. Korte lijntjes zodat je kunt op- en afschalen
De traffic naar jouw website varieert. Dat is altijd zo. In campagne-tijd kan deze variatie echter heel groot zijn. Zorg dat je afspraken maakt met de hosting-partij over bepaalde pieken in websiteverkeer en website-gebruik. Als jij een mooie campagne lanceert die veel traffic en sales genereert via jouw webshop is het goed om te weten dat de website er aan de achterkant klaar voor is. Misschien is het zelfs nodig om tijdelijk meer ruimte of servers op te schakelen zodat jouw piek goed opgevangen wordt. Hostingpartners met goede servicediensten kunnen hier snel bij helpen. In veel gevallen kun je dit zelfs ook zelf organiseren via een klantportaal. Maak dit een vaste stap in je campagne project management. Bijvoorbeeld onder het kopje: tech-check.
2. Hosting die goed past bij jouw situatie
Heb of wil jij een WordPress website met WooCommerce als e-commerce oplossing voor jouw organisatie. Overweeg dan een hostingoplossing die hierin gespecialiseerd. Er zijn hosting-partners die specifieke oplossingen en diensten hebben rondom WordPress websites en daar ook een afgeschermd stuk cloud voor kunnen aanbieden zoals WordPress server VPS. Op deze manier heb je een veilige, passende hostingoplossing en hoef je je geen zorgen te maken over de initiële WordPress-installatie, stabiliteit, security, updates en de comptabiliteit met jouw cloudoplossing.
3. Zelf beheren of uitbesteden?
Afhankelijk van de omvang van de organisatie, de interne IT-afdeling, security eisen & wensen en de mogelijkheden van de hostingpartij kunnen er keuzes worden gemaakt in de ‘ontzorging’. Er zijn mogelijkheden om een ‘stukje cloud’ volledig zelf te beheren. Dit kan interessant zijn voor organisaties met een sterke IT-afdeling en specifieke wensen. Je kunt ook kiezen voor Managed VPS, in dat geval bezit jij een eigen stuk server maar heb je hier geen beheerzorgen over. De experts van de hostingpartij zal zorgdragen voor back-ups, security en het uitvoeren van benodigde updates. Vaak kun je hier nog steeds invloed uitoefenen op bepaalde instellingen via een klantportaal bijvoorbeeld. Dit soort keuzes zijn belangrijk want ze kunnen je later in het proces; als alles draait en je tegen zaken aan gaat lopen, in de staart bijten.
Marketing verveelt nooit!
Als marketeer zul je je nooit vervelen. Er zijn altijd nieuwe ontwikkelingen om kennis van te nemen en te omarmen. Er komt veel kijken bij Marketingcampagnes waardoor er soms basale zaken over het hoofd worden gezien. Natuurlijk hoef je niet als IT-manager op te treden maar het is wel belangrijk dat je gevoel hebt bij wat er speelt op technisch vlak en op welke manier het de performance van jouw marketinginspanningen kan beïnvloeden.
Cisco onderzoek: Global Cloud Index
Foto door energepic.com via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Interview data analyse met Geoffrey van Meer, Head of Data Intelligence RTL
Wat kunnen we leren van één van de belangrijkste media organisaties van Nederland over datatechnologie en data analyse in Marketing?
Belangrijkste online b2b marketing ontwikkeling 2011
Belangrijkste online b2b marketing ontwikkeling 2011
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.