Ben jij klaar voor de B2B e-commerce uitdagingen van 2021?

door Marcel Nanning | Last Updated:   20 januari 2021

Ook in de wereld van B2B marketing worden online en e-commerce steeds belangrijker. Steeds meer B2B-(in)kopers maken gebruik van online, webshops en marktplaatsen. Maar zijn B2B-bedrijven nu écht klaar voor de transitie naar online en de digital disruption?

Wij zetten samen met Arno Ham van Sana Commerce de b2b e-commerce trends op een rijtje waar je in 2021 niet omheen kunt.

b2b e-commerce trends waar je in 2021 mee te maken krijgt 👇

1. Digital first in stroomversnelling

Natuurlijk had niemand ooit kunnen bedenken dat 2020 de digital disruption in zo’n ongekende stroomversnelling zou storten. Het overleven begint langzaam plaats te maken voor een solide digital first strategie voor de toekomst. Ook B2B sales richt zich steeds meer op clicks & bricks (een combinatie van online en offline contact). En dat zal voor de toekomst zeker zo blijven. Net als de hoge verwachtingen van het digitale contact.

“Transformations are about more than just adding new technologies. They are driven by the needs of customers and employees as well as the imperatives of shareholders and regulators. The more holistic understanding of technology’s role requires an entirely new mindset that enables the business and technology organizations to work as one.”

McKinsey

2. Headless e-commerce door API’s

Je kunt de wendbaarheid dan ook niet los zien van de digitale disruptie. Juist deze onvoorspelbare tijden vragen om wendbare organisaties die in staat zijn hun verdienmodel razendsnel aan te passen aan de veranderende omstandigheden en uitdagingen. Online bieden headless e-commerce en API-gedreven e-commerce kansen om als organisatie flexibel in te spelen op nieuwe kansen en uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan ontwikkelingen rondom Artificial intelligence en machine learning.

AI en Machine learning als gemeengoed

Een klein voorbeeld van een AI toepassing in b2b e-commerce is het automatisch toevoegen en ordenen van afbeeldingen in de shop. Deze op AI gebaseerde software herkent bijvoorbeeld of er een tafel of stoel te zien is en welke kleuren de meubels hebben en voegt automatisch de juiste tags toe.

Op die manier kan de e-commerce omgevingen snel en automatisch worden gevoed met grote hoeveelheden nieuwe productinformatie en is de shop altijd up-to-date.

ecommerce benchmark

API-gedreven e-commerce maakt gebruik van de functionaliteiten van een API (Application Program Interface) om de front end en back end los te koppelen. Hierdoor ontstaat meer ruimte en flexibiliteit om te experimenteren met het inrichten van de website/webshop. Je kunt bijvoorbeeld testen met artificial intelligence en verschillende personalisatie-mogelijkheden proberen. Een goed voorbeeld van API-drive e-commerce platform is Sana Commerce Cloud.

Het verschil tussen e-commerce en headless e-commerce (API-driven). Het ontkoppelen van de front end en back en biedt kansen om te experimenteren met nieuwe digitale technieken en content.

b2b e-commerce user experience

3. B2B en B2C bewegen naar elkaar toe

Het onderscheid tussen B2B en B2C lijkt steeds meer te vervagen onder invloed van de razendsnelle digitale disruptie. Consumenten zijn online gewend aan een bijna onbeperkt assortiment aan producten en diensten dat met een paar klikken gekocht kan worden. Nu de wereld van business-to-business steeds meer aanhaakt bij deze ontwikkelingen zien we ook steeds meer ‘cross-overs’ tussen bussiness-to-consumer en business-to-business.

Steeds meer zakelijke producten en diensten zijn online verkrijgbaar en bestellen we met hetzelfde gemak als we na werktijd een nieuw paar schoenen en een leesboek bestellen.

Aangedreven door het “Amazon Effect” hebben b2b inkopers ook torenhoge verwachtingen van de shop-ervaring zoals ze dat gewend zijn.

Het voorbeeld van Coca Cola laat maar weer eens zien dat creativiteit mooie inzichten biedt en kansen creëert om online slim in te zetten voor B2B.

4. Omnichannel als standaard

Zeker in de wereld van B2B marketing hebben kopers hoge verwachtingen van het klantcontact. Het is daarom belangrijk om ruimte te creëren voor experimenten om de omnichannel experience en algehele customer journey te optimaliseren.

Hyper-personalisatie

Personalisatie gaat steeds verder en is zeker voor business-to-business een ontzettend relevante trend. Denk aan het aanbieden van custom store fronts (gepersonaliseerde shops) voor een betere klantervaring Juist door de opkomst van headless e-commerce en API-driven e-commerce worden dit soort toepassingen ook voor kleinere b2b organisaties haalbaar.

“It’s no longer the question of if you should put your business online, but when. If you already have an e-commerce solution and haven’t started with personalization. Then it’s important to start to do so in 2021. It’s not all about the transaction. Prioritizing your customer relationship is a crucial step to achieve success in 2021 and beyond.”

Arno Ham – Chief Product Officer, Sana Commerce

💡 Tip: Lees hier meer over in het artikel: Meer personalisatie en e-commerce

Omnichannel branding als focuspunt voor marketeers

Ook vanuit het perspectief van branding is een omnichannel experience met een solide integratie voor contentmarketing een absolute must. Zeker in de wereld van business-to-business zijn sterke relaties en loyaliteit ontzettend belangrijk. Je b2b merk is al snel aanwezig op kanalen als:

Naast de meer technische aspecten van een omnichannel strategy is zorg voor een eenduidige uitstraling op alle kanalen dan ook echt essentieel. 

Eco-consciousness
Over branding gesproken: eco-consciousness is steeds meer een hot topic in business-to-business. Bedrijven zijn steeds vaker verplicht zich tegenover de finale consument te verantwoorden als het gaat om hun impact op people, planet & profit. Een ontwikkeling die steeds meer zichtbaarheid krijgt in de fundamenten van organisaties.

5. Opkomst van de (niche) B2B marktplaatsen

Ook in business-to-business zijn online marktplaatsen ontzettend populair. Je hebt inmiddels de keuze uit een enorm aanbod aan verschillende niche marktplaatsen die zich hebben gespecialiseerd in bepaalde producten, diensten of markten. Een groot verschil met de online marktplaatsen zoals we die uit de B2C kennen, is dat het platform een grotere rol speelt in de bemiddelingsfunctie. Bijvoorbeeld door kwaliteitscontroles te verrichten en te werken met toelatingseisen voor verkopers.

B2b Marketplace Kinnek biedt industriële producten aan

Een nadeel van deze marktplaatsen is dat gegevens over het online zoek- en aankoopgedrag bij het platform horen en niet altijd beschikbaar zijn voor de shop-eigenaar. Ook zul je een merk moeten opbouwen binnen de kaders van de marktplaatsomgeving. Je hebt minder controle over de users experience die je graag inricht voor jouw klant.

Buiten dat is het een interessant kanaal om van te profiteren om snel in contact te komen met een grotere groep afnemers. De inzet van dit soort afzetkanalen kan voor een mooi evenwicht zorgen in je omnichannel strategie.

💡 Tip: Download de 2021 e-commerce survival bundel

6. Augmented reality en virtual reality voor betere user experience

Het is voor consumenten inmiddels redelijk normaal dat nieuwe make-up, kleding en de nieuwe inrichting van de woning met behulp van augmented reality bekeken kunnen worden voordat met de laatste klik de bestelling wordt geplaatst. Ook voor business-to-business liggen hier mooie kansen om klanten over de streep te trekken en de laatste weerstanden en onzekerheden weg te nemen. Augmented reality en virtual reality kunnen – zeker in deze ‘hybride-digitale’ wereld – de verkoper ondersteunen.

Verkopers van complexe machines bijvoorbeeld, kunnen via Virtual Reality een 3D weergave aanbieden van de machine. De prospect kan de machine in detail van alle kanten bekijken met het inkoopteam. Door de machine virtueel te plotten in het huidige productiemagazijn, krijgt de koper direct een idee van de impact van de machine.

VR-belevingen worden al ingezet om kopers (op afstand) een indruk te geven van evenementlocaties, bedrijfspanden en production plants.

Meer over e-commerce trends 2021 en de digitale disruptie

Wil jij je voorbereiden op de e-commerce uitdagingen van 2021? Versterk je positie in e-commerce met een volledig beeld van de e-commerce trends 2021, hoe deze invloed hebben op jouw business en wat je er mee kunt bereiken.

Over Sana Commerce
Sana Commerce is een e-commerceplatform dat fabrikanten, distributeurs en groothandels helpt relaties te onderhouden met hun klanten. Sana Commerce laat bedrijfskritische software (SAP, Microsoft Dynamics ERP) en e-commerce slim samenwerken.

Lees ook:

👉 Tips om bestelfouten en e-commerce retouren in b2b te verminderen

Foto door Andrea Piacquadio via Pexels

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.