9x beste b2b e-commerce platform (en zo kies je er één)

door Marcel Nanning | Last Updated:   2 november 2021

De tijd dat alleen b2c gebruik van e-commerce platforms maakt is voorbij. Door de shift van offline naar online draait ook de b2b nu serieus mee. De waarde van de wereldwijde b2b-markt werd in 2020 op 6,64 triljoen dollar geschat (Grand view research). Daar blijft het niet bij. De verwachte jaarlijkse groei wordt tussen 2021 en 2028 geschat op 18,7%. Om mee te liften op deze groei heb je een goed b2b e-commerce platform nodig.

Samenvatting: overzicht e-commerce platforms B2C en B2B

Wat is b2b e-commerce software?

Met b2b e-commerce software of platform bedoelen we: een online fundament dat een online winkel ondersteunt in de business-to-business-omgeving. B2B-webshops hebben doorgaans specifieke kenmerken waar e-commerce software-leveranciers op inspelen met hun aanbod. In tegenstelling tot b2c zien we bij b2b bijvoorbeeld veel grootverpakkingen en herhaal-aankopen. B2B e-commerce software biedt organisaties dus de mogelijkheid om een online afzetkanaal te realiseren voor meer omzet, meer rendement (door efficienter bestelproces). De b2b e-commerce wereld is groot: er gaan gingantische omzetten door de digitale kanalen en deze groei blijft doorzetten.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een b2b e-commerce platform?

Voor succesvolle online verkoop van b2b producten of diensten heb je een goed e-commerce platform nodig (ofwel b2b e-commerce software). Klinkt best simpel, toch? Toch is het kiezen daarvan een behoorlijke opgave. Want naast dat het aantal aanbieders je kan overweldigen, moet het platform de juiste functionaliteiten hebben. Ook heb je te maken met een bestaand digitaal landschap. Laat me je meenemen in een aantal criteria voor het kiezen van een b2b e-commerce platform.

1. Integratie: is er een fit met mijn huidige systemen?

De kans is groot dat jouw b2b organisatie al een uitgebreid digitaal landschap heeft. Het b2b e-commerce platform wordt een belangrijke schakel in deze ketting. Als er een aankoop wordt gedaan, bijvoorbeeld, moet het platform data overdragen naar het CRM-systeem. Contactgegevens kunnen dan worden toegevoegd of geüpdated. En het is belangrijk dat eventuele voorraden continu up-to-date zijn in het ERP-systeem. Je leest het al: zo’n e-commerce platform heeft veel invloed op het totale systeem en moet er perfect tussen passen.

2. Betaalmogelijkheden: op welke manieren moeten mijn klanten kunnen betalen?

Je wilt dat het betaalproces vlekkeloos verloopt. Daarvoor moet het platform ondersteuning bieden aan de gewenste betaalmogelijkheden. Denk aan iDEAL, creditcard, PayPal of achteraf betalen. Hoe willen jouw klanten betalen? Hou daar rekening mee bij het kiezen van jouw e-commerce platform.

3. UX: is het platform gebruiksvriendelijk voor bezoeker en medewerker?

De aandachtsspanne van een gemiddelde internetgebruiker is kort. Jouw webshop moet ervoor zorgen dat bezoekers niet na hoeven te denken. Het menu moet logisch zijn, het bestelproces duidelijk en de algemene look & feel moeten aansluiten op de huisstijl. Maar het is net zo belangrijk dat de ‘achterkant’ gebruiksvriendelijk is voor medewerkers. Hoe je dat test? Door op een demo site of tijdens een proefperiode verschillende cases uit te voeren, bijvoorbeeld.

4. SEO-friendly: zijn de techniek en het design zoekmachine proof?

Als je met jouw webshop organische bezoekers uit zoekmachines wilt aantrekken, is SEO-friendliness een belangrijk thema bij het kiezen van een platform. Een webshop die snel laad is een must, net als mogelijkheden om de basis SEO-elementen te verwerken. Maar ook de technische zijde, zoals de URL- en menustructuur, mag niet vergeten worden.

5. Type software: SaaS of open source?

Dan is er nog het type software. Kies je voor SaaS of open source? Beide hebben voor- en nadelen. Zo is open source heel flexibel, maar kunnen de voordelen pas echt worden benut als er continu een developer(steam) betrokken is. SaaS heeft misschien wat minder design mogelijkheden, maar het gemak maakt deze oplossing juist interessant.

6. Aanbieder: welke service en kosten?

Ook de aanbieder is belangrijk. Bepaal het budget, maar trap niet in de korte termijn valkuil: de total cost of ownership is minstens zo belangrijk. En welke service verwacht jij van een aanbieder? Neem dit mee in je overweging.

De beste b2b e-commerce platforms van 2021

Oké, werk aan de winkel! Als jij je must-haves en nice-to-haves op een rijtje hebt, kun je op onderzoek uitgaan. Je ontdekt al snel dat de markt voor b2b e-commerce platforms bestaat uit veel verschillende aanbieders en opties. Om je een indruk te geven, heb ik de beste b2b e-commerce platforms voor je op een rij gezet.

1. Shopify

Shopify is een populaire alles-in-één e-commerce oplossing. Die populariteit heeft het te danken aan de simpliciteit. Het omvat alles wat je nodig hebt voor een succesvol e-commerce platform: hosting, een website builder, betaalverwerking en meer. Je kunt handmatig bestellingen aanmaken en klanten gebruik laten maken van kortingscodes en cadeaubonnen. Ook fijn: je krijgt een gratis SSL certificaat.

Wanneer je gebruik maakt van Shopify Payments betaal je €0,29 per iDEAL-betaalde bestelling. Ook zijn internationale mogelijkheden: internationale prijsstellingen, domeinen en meerdere valuta en talen. Het Shopify abonnement is inclusief 5 medewerker accounts. Het Shopify abonnement voor b2b e-commerce is verkrijgbaar vanaf $79 per maand.

Shopify Plus is de enterprise variant, geschikt voor grote b2b bedrijven. De Plus versie geeft toegang voor een onbeperkt aantal accounts. Je kunt meer dan 10.000 orders per minuut verwerken en betaalt geen transactiekosten. Ook krijg je toegang tot extra features, zoals meer API integraties (o.a. GiftCard, User en Multipass) en Shopify apps (o.a. Shopify Flow, Launchpad en Script Editor). Ook heb je met Shopify Plus meer mogelijkheden tot aanpassing van het design en check-out proces. Jouw bedrijf krijgt toegang tot een eigen Shopify accountmanager. Je betaalt hier minimaal $2000 per maand voor.

2. SANA Commerce

Sana Commerce Cloud integreert met jouw SAP of Microsoft Dynamics ERP-systeem. Daardoor is jouw voorraad altijd up-to-date. Een ander voordeel is dat je niet hoeft te werken met verschillende databases, maar alle data op één plek hebt. Met het SANA Commerce Cloud CMS beheer, creëer en optimaliseer je jouw content. Daar is geen kennis van development voor vereist, want je kunt zo aan de slag met de drag & drop Visual Designer. Ook hoef je je geen zorgen te maken over gebruiksvriendelijkheid op verschillende apparaten. Wat je creëert is responsive.

Met de Sana Pay extensie biedt je klanten de mogelijkheid om met gangbare betaalmethodes te betalen. Ze hebben toegang tot hun eigen besteloverzicht. Daarnaast kun je gebruik maken van Sana Apps voor integraties met: Payment service providers (zoals Mollie, Adyen en PayPal), e-mail marketing (Dotdigital en Mailchimp), productplatformen (Amazon, Facebook etc.), leveringsdiensten (o.a. UPS en FedEx) en meer.

SANA Commerce is van oorsprong een Nederlands bedrijf en is gevestigd in Rotterdam. De prijs voor SANA Commerce is op aanvraag.

3. Magento

Als je al eens eerder betrokken bent geweest bij b2b e-commerce software, dan is de naam Magento vast voorbij gekomen. Dit headless platform werd in 2020 door Forrester Wave benoemd tot ‘leider in B2C commerce’. Magento (Adobe Commerce) is makkelijk op te zetten en biedt veel mogelijkheden voor een unieke shopervaring. De page builder werkt intuïtief. Je kunt productaanbevelingen doen en personalisatie inzetten. Daarnaast zijn er functionaliteiten beschikbaar om specifiek de b2b klantervaring te verbeteren, waaronder snelle orderformulieren en een workflow voor offerteaanvragen.

Ook voor voorraadmanagement en ordermanagement biedt Magento de tools. Het integreert met ERP-systemen zoals Microsoft Dynamics, SAP, NetSuite, Oracle en meer. Wil je je producten aanbieden op Amazon? Geen probleem. Ook voor internationale verkoop zijn er genoeg mogelijkheden. In de Magento Marketplace vind je talloze apps, integraties en extensies. Dat maakt Magento geschikt voor verschillende bestaande digitale landschappen. Prijs op aanvraag.

4. WooCommerce

WordPress liefhebber? Dan is WooCommerce het onderzoeken waard. Dit open source platform is populair: zo’n 42% van de webshops draait hierop. Dat is niet gek, want WooCommerce is heel flexibel en integreert naadloos met jouw (bestaande) WordPress website. Je zet je webshop snel op en het is makkelijk in gebruik. Het platform kent allerlei design mogelijkheden door het aantal beschikbare WordPress thema’s.

Ook kun je het check-out proces naar hartelust aanpassen. Door het grote aanbod plug-ins is het platform makkelijk uit te breiden naar jouw wensen. En misschien verwacht je het niet, maar het platform is gratis te installeren op jouw WordPress website. Wel regel je zelf je domeinnaam en hosting en betaal je voor extra plug-ins.

5. PrestaShop

PrestaShop is een open source e-commerce platform. Met dit platform creëer je een webwinkel die volledig bij jouw bedrijf past. Met de vele thema’s en meer dan vijftig betaalmogelijkheden pas je de shop volledig aan naar jouw wensen. Met PrestaShop maak je je eigen check-out, beheer je de voorraad en maak je gebruik van unieke btw functionaliteiten. Ook abonnementsvormen en registraties manage je met dit platform. Aan internationale verkopen is ook gedacht.

Op zoek naar aanvullende mogelijkheden of integraties met platform die je al gebruikt? De PrestaShop Addons Marketplace heeft ze. Je vindt hier modules voor ontwerp, marketing (o.a. Mailchimp en ActiveCampaign integratie), administratie en meer. Je betaalt per module. Een fijn idee om alleen te betalen voor wat je nodig hebt, toch? Als je op zoek bent naar een oplossing waarmee je een b2b webshop snel kunt opzetten, dan is PrestaShop een goede kanshebber. PrestaShop is beschikbaar vanaf $30,00 per maand.

6. OpenCart

Een ander populair e-commerce platform voor b2b-bedrijven is OpenCart. Met dit gratis open source platform zet je eenvoudig een b2b webshop op. Het platform biedt alles wat je nodig hebt: SEO-tools, store management en eindeloos veel extensies en thema’s. Medewerkers en andere gebruikers geef je eenvoudig toegang tot specifieke onderdelen van OpenCart. Ook heeft OpenCart een affiliate systeem en kun je werken met kortingen. Daarnaast zijn er diverse betalingsmogelijkheden, waaronder PayPal, Klarna en 2checkout.

Op zoek naar een schaalbaar platform? Dan is er goed nieuws: OpenCart biedt ruimte voor een ongelimiteerd aantal producten en categorieën. Nog niet zo lang geleden heeft OpenCart de b2b marketplace in het leven geroepen. Hiermee heb je toegang tot verkoopplatformen zoals Google Shopping, Alibaba en Facebook. Je breidt je verkoopkanalen op deze manier makkelijk uit. OpenCart is gratis, je betaalt alleen voor thema’s en extensies.

7. BigCommerce

BigCommerce (Enterprise) mag niet in dit rijtje ontbreken. Met dit platform bouw je eenvoudig een online b2b shop. BigCommerce Enterprise heeft de mogelijkheid om kortingscodes toe te voegen, makkelijk te betalen en headless te werken. Ook kun je dankzij Elasticsearch rekenen op een goede zoekfunctie voor bezoekers. Die bezoekers deel je eenvoudig op in klantsegmenten, waarmee je kunt variëren in prijs, toegang tot producten en promotie. Daarnaast kun je rekenen op een SEO-proof platform.

De kracht van BigCommerce vergroot je door het te verbinden met de omgeving. Verbind het platform met de one-click integraties en API’s. Wat uitgelicht mag worden, is dat je met BigCommerce offertes kunt beheren. Ook integraties met marktplaatsen zoals eBay en Amazon zijn mogelijk, net als diverse social kanalen. Eerst proberen? Dat kan met de 15-daagse proefperiode. Daarna heb je het standaard abonnement voor $29,95 per maand (Plus $79,95, Pro $299,95). De prijs voor het Enterprise abonnement op aanvraag.

8. Shift4Shop (eerder 3dcart)

Ben je op zoek naar één van de beste b2b e-commerce platforms die je eenvoudig kunt opzetten? Dan moet je ook zeker even Shift4Shop bekijken. Dit platform biedt een b2c-ervaring voor de b2b-bezoeker. Met de website builder creëer je converterende productpagina’s. Precies zoals je mag verwachten: responsive, SEO-proof en snel. Ook over de shopping cart is nagedacht. Kies bijvoorbeeld voor een pop-up die de inhoud van het winkelmandje weergeeft. Interessant om te noemen is de mogelijkheid om ook blogs toe te voegen.

Bij Shift4Shop krijg je een gratis domeinnaam. Handig als je net met b2b e-commerce begint of de shop op een andere omgeving dan de bestaande wilt. Heb je al een ecommerce website en stap je over op Shift4Shop? Dan wordt jouw huidige shop gratis gemigreerd naar Shift4Shop. Je kunt het platform gratis gebruiken. Meer gebruikers? Dan zijn er drie verschillende abonnementen beschikbaar, variërend van $29 per maand (max. 2 gebruikers) tot $229 per maand (max. 15 gebruikers).

9. Volusion

Met Volusion creëer je een b2b e-commerce winkel. Ook als klein bedrijf. Dit platform biedt shopping cart software, tientallen mogelijkheden voor webdesign en meer. Je zet binnen no-time een responsive shopdesign neer en kiest de opties die jij wenst (betaalmogelijkheden, kortingscodes, verzendopties etc.). Daarna promoot en optimaliseer je jouw b2b e-commerce omgeving. Ook handig: dankzij het ingebouwde CRM-systeem kun jij meer vanuit één platform doen.

Wel integreren met andere systemen? Dat doe je via de Volusion Marketplace. Hier vind je tientallen apps en integraties. Kenmerkend voor Volusion is de gebruiksvriendelijkheid. Ze doen continu hun best om de back-end zo intuïtief mogelijk te maken. Dat maakt het ook een interessant platform voor niet-technische gebruikers. Probeer het 14 dagen gratis. Daarna kies je één van de abonnementen, beginnend vanaf $29,00 per maand.

 Features
ShopifyBekijk features Shopify
SANA CommerceBekijk features SANA Commerce Cloud
MagentoBekijk features Magento
WooCommerceBekijk features WooCommerce
PrestaShopBekijk features PrestaShop
OpenCartBekijk features OpenCart
BigCommerceBekijk features BigCommerce
Shift4Shop (3dcart)Bekijk features Shift4Shop
VolusionBekijk features Volusion

Beste b2b e-commerce platform conclusie

Sommige b2c platforms bieden ook volwaardige b2b e-commerce-oplossingen. B2B heeft vaak te maken met typische uitdagingen zoals grootverpakkingen, vaste klanten met herhaalaankopen en specifieke koppelingen met backoffice-systemen. Ook in de markt van b2b e-commerce zien we specialisten en niche-aanbieders. Een mooi voobeeld is SANA Commerce dat zich specifiek richt op bedrijven met SAP of Microsoft ERP-systemen.

Ze kunnen de beste e-commerce-ervaring leveren aan de eindklant en het meest efficiente proces voor de fabrikant of groothandel die het platform aanbiedt. Online is een afzetkanaal is dat (net als in b2c) verantwoordelijk is (of kan worden) voor een groot deel van de omzet. De keuze voor een goed fundament en een bijbehorend platform is dus van strategisch belang voor het toekomtige succes van de business. Veel succes met jouw zoektocht naar een b2b e-commerce oplossing die past bij jouw business-uitdagingen!

FAQ

Waarom goed nadenken over een b2b e-commerce platform

Het is belangrijk om een b2b e-commerce platform zorgvuldig te selecteren. Het opzetten hiervan is een flinke investering en (vaak) kun je niet zomaar overstappen. Bovendien moet het jouw bedrijfsprocessen ondersteunen, niet in de weg staan.

Welke voordelen heeft een b2b e-commerce platform?

Een naadloos geïntegreerd e-commerce platform zorgt voor een goed lopend (of zelfs beter) proces en kan bijdragen aan een hogere klanttevredenheid. Dankzij de schaalbaarheid biedt het ruimte voor de groeiambities van jouw bedrijf.

Wat kost een b2b e-commerce platform?

Een b2b e-commerce platform kost niks tot duizenden euro’s per maand. De prijzen variëren per aanbieder en pakket, waarbij het onderscheid vaak ligt in het aantal gebruikers, het aantal transacties, de service en functies.

Foto door Alexander Isreb via Pexels

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.