Tags: b2b, e-commerce
Naar alle waarschijnlijkheid wil je zo veel mogelijk uit je B2B webshop halen. Ook qua omzet. Daarom hebben wij een aantal sprekers van het Groothandel E-commerce Event gevraagd wat volgens hen de beste manier is om je B2B e-commerce omzet een flinke boost te geven. In deze blogpost verzamelen we hun bevindingen.
Als eerste vroegen we Chi Shing Chang, mede-oprichter van SPARQUE hoe hij er vanuit zijn expertise naar kijkt. Volgens Chi Shing zijn er twee dingen die je kunt doen om online een hogere omzet te behalen. Je kunt werken aan je conversie en de orderwaarde. Omdat in B2B omgevingen het conversiepercentage erg constant is, is volgens Chi Shing de beste optie om “de orderwaarde omhoog te krijgen tijdens de momenten waarop klanten bestellen. Dat is de functie van een goede cross-sellaanbeveling.” Baseer deze aanbevelingen op verzamelde data, voegt hij daaraan toe.
Dyon Metselaar, Senior Online Marketing Consultant B2B bij Leadscope, zet ook in op data, maar richt zich vooral op online marketing. “Om binnen de B2B je e-commerce omzet te verhogen, is het belangrijk dat je data goed op orde is en je op deze data kan sturen. Zorg dat je meet wat je wil meten en maak je online marketingkeuzes gebaseerd op data. Laat een analist naar de data kijken om te bepalen welke online marketing tactieken goed werken en je dus zou kunnen opschalen en waaraan je nu geld besteed, maar geen rendement uit haalt. Maak hypotheses in welke nieuwe online marketing kanalen, tactieken of manieren van communicatie je zou willen testen en zet hier een experiment voor op. Bij succes schaal je maximaal op en als je experiment geen succes is, kijk je wat er nog valt bij te sturen om er wel een succes van te maken. Als het experiment niet meer valt bij te sturen en is mislukt dan is het jammer, maar hebben we wel weer wat getest, weten we wat niet werkt en kunnen we een nieuwe hypothese gaan testen in een experiment. Er zullen experimenten mislukken, maar de experimenten die slagen kunnen maximaal worden opgeschaald. Alleen als je je keuzes baseert op data kan je exponentieel groeien.”
Maar hoe verzamel je al die data over je klanten? Volgens Arian Oosthoek, mede-oprichter van E-Tail Genius, kun je “B2B e-commerce een flinke groeiboost geven door AI technologie te adopteren zodat verregaande inzichten in klantgedrag kunnen worden gekregen.” Nieuwe technologieën als artificial intelligence gebruiken voor het verzamelen van data is dus zijn advies.
Ook Matthijs Verberkmoes kijkt over grenzen. Als Manager Europe bij AsiaAssist, stelt hij dat “de grenzen nog lang niet zijn bereikt, zowel technisch als geografisch niet. Als er iets is wat e-commerce biedt is het wel de mogelijkheid om snel nieuw terrein te veroveren. Waarom in dezelfde vijver vissen? Met de data die voorhanden is kunnen we snel meer leren over andere markten, zowel cultureel als economisch. De techniek helpt ons steeds eenvoudiger grensoverschrijdend te ondernemen.”
Ronald Metselaar, Director Business Development bij PostNL, adviseert om “de learnings van het B2C kanaal als uitgangspunt te nemen en deze verder te verfijnen per segment/doelgroep. Ook een ondernemer is een consument en verwacht minimaal de services die hij/zij gewend is als consument maar dan nog beter. Heel concreet; late cut-off tijden, alle bezorgopties, 24/7, alle betaalopties, verpakken op klantwens en alle noodzakelijke VAS services zoals labelen/herverpakken/blisteren etc.” Hij concludeert met: “Overtref de consumenten verwachting, dat is iets waar een ondernemer op wacht.”
Michel Willems, mede-oprichter van H1 Webdevelopment, kan wel tien tips geven. Maar als één van de belangrijkste omzetboosters ziet hij dat je de salesafdeling moet betrekken. “Zijn je accountmanagers of vertegenwoordigers gemotiveerd om klanten online te laten bestellen? Zorgt je e-commerce afdeling voor leads die de verkoper offline kan converteren naar een online klant? Worden er op basis van de webshop data automatisch upsell of cross-sell mogelijkheden voor de verkoper gedetecteerd? Beloon je verkopers voor gerealiseerde online omzet en nieuwe online klanten en je B2B e-commerce omzet zal groeien”, is zijn advies.
Tot slot geeft Hans Elshout, DGA bij DSV Multi-channel Fulfilment, een aantal praktische tips om je B2B e-commerce omzet een flinke boost te geven. Hij zegt: “Stel bij keuzes de klant écht centraal in plaats van te doen alsof. Manage verwachtingen ook beter. Snelheid wordt sterk overgewaardeerd; betrouwbaarheid is veel belangrijker.” Als laatste geeft hij mee om “minder de concurrent te kopiëren en duidelijker te maken waarom men per se in jouw webshop moet kopen.”
Wil jij deze experts graag persoonlijk spreken en hun volledige verhaal horen? Heb je vragen en wil je die aan de kenners stellen? Kom dan op donderdag 25 oktober naar het Groothandel E-commerce Event in Rotterdam. Inschrijven is gratis en kan eenvoudig via www.groothandelevent.nl.
Header afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
B2B marketing: the next big thing
B2B marketing; the future of b2b marketing, 30 juni 2015
Registratie vijfde editie B2B Marketing Forum op 13 maart 2014 geopend!
B2B Marketing Forum
CRM in Marketing: 9 trucs voor marketeers om meer uit CRM te halen
CRM voor marketing: Concrete tips en voorbeelden voor marketeers om CRM in te zetten en daarmee enorme stappen tte zetten in je marketing effectiviteit! ?
Accountants die inspelen op gevoel: EY doet een hele mooie poging
b2b campagne EY sspeelt in op emotie, storytelling
Welke mogelijkheden bieden Periscope & Meerkat voor B2B Marketing?
Welke mogelijkheden bieden Periscope & Meerkat voor B2B Marketing?
Weg met de stropdassen en salestechnieken
sales
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.