Tags: e-commerce
De afgelopen schieten het aantal nieuwe webshops als paddenstoelen uit de grond. Sommige daarvan worden succesvol, anderen komen nooit echt van de grond. Misschien heb je er zelf wel eens over nagedacht om een webshop te beginnen, maar heb je het idee dat het zinloos is, want hoe onderscheid je jezelf van de rest? Toch is het heel goed mogelijk om een succesvolle webshop te beginnen. Met deze tips helpen we je op weg.
Een uniek product
Allereerst moet je ervoor zorgen dat je een product verkoopt dat maar door weinig andere webshops verkocht wordt. Er mogen best een paar concurrenten zijn. Zijn die er helemaal niet, dan kan het zijn dat er te weinig vraag is naar het product. Je hebt dus een uniek product nodig, dat een kleine, betrokken doelgroep aanspreekt. Dit noemen we een nicheproduct. Zorg er wel voor dat je kiest voor een product waar je veel kennis over hebt, of waarbij de barrière om er kennis over te vergaren niet te groot is.
Je website laten bouwen
Weet je welk uniek product je gaat verkopen? Dan is het tijd om je webshop te laten bouwen. Je kunt er een laten bouwen, maar een webshop beginnen kan ook bij website builders als het Nederlandse JouwWeb, Wix en Jimdo. Hier maak je binnen een handomdraai een eigen webshop. Het enige wat je hoeft te doen is je producten en de productomschrijvingen toevoegen. Koppel je eigen domein aan je webshop en je bent klaar om te starten.
Content is king
Staat je webshop klaar? Dan begint nu pas het echte werk. Als mensen je winkel niet weten vinden verkoop je niet veel. Daarom moet je nu aan de slag om je webshop vindbaar te maken. Content is King. Je hebt hem vast wel eens gehoord, deze oneliner. Niets is minder waar. Of het nu gaat om gerichte productbeschrijvingen of informatieve content gericht op het beter vindbaar maken van je webshop, goede content is erg belangrijk. Zorg voor goede productbeschrijvingen die het product goed beschrijven en geen valse verwachtingen wekken. Goede productbeschrijvingen geven antwoord op alle mogelijke vragen die een potentiële koper eventueel zou kunnen hebben. Ook content schrijven om beter gevonden te worden in Google is belangrijk. Begeleid je potentiële kopers in hun zoektocht naar het product dat het beste bij hen past door te voorzien in goede informatieve content.
Social Media
Social media is niet meer weg te denken uit ons leven. Op social media kun je grote groepen mensen bereiken. Een goede social media strategie is daarom erg belangrijk voor je naamsbekendheid en branding. Onderzoek op welke platforms jouw doelgroep zich bevindt en wees actief op dit platform. Creëer content die jouw doelgroep aanspreekt en reageer actief op reacties van je volgers. Bedenk zo nu en dan een leuke actie om meer verkeer naar je webshop te genereren.
De beste service
Zorg ervoor dat je de allerbeste service biedt. Houd de levertijden zo kort mogelijk en beantwoord ook eventuele e-mail zo snel mogelijk. Zorg dat het duidelijk is hoe klanten contact met je kunnen opnemen. Eventueel via een chatfunctie op de website, de telefoon of per e-mail. Een goed retourbeleid is ook belangrijk. Vermeld op je website duidelijk hoe lang de levertijd is en hoe het retourbeleid werkt. Lever kwalitatief goede producten die overeenkomen met de productbeschrijvingen en foto’s. Doe net een beetje meer dan andere webshops en maak het persoonlijk. Voeg bijvoorbeeld bij iedere bestelling een handgeschreven kaartje toe of doe er iets anders persoonlijks bij. Kijk goed naar hoe je concurrenten het doen en kijk waar zij steken laten vallen.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
De invloed van B2B e-commerce-software op IT en bedrijfsresultaten
De invloed van B2B e-commerce-software op IT en bedrijfsresultaten. Resultaten van grootschalen e-commerce onderzoek
Tackel deze 4 belangrijke uitdagingen voor een succesvolle digitale transformatie
9x beste b2b e-commerce platform (en zo kies je er één)
Op zoek een b2b e-commerce platform voor jouw bedrijf? Bekijk de beste software en ontdek onze tips voor het kiezen van de juiste software.
Webshop? Waar moet je op letten bij het verzenden van pakketjes
Tips voor het goed, veilig en snel verzenden van pakketjes en het ontvangen van goede reviews voor jouw bestellingen
Waarom de rol van de e-commerce manager verdwijnt
De term multichannel is al hopeloos verouderd. Multichannel suggereert namelijk dat online een ‘apart’ kanaal is. En E-commerce Managers dan?
4 tips om bestelfouten en e-commerce retouren te verminderen
Wat kun je doen om online bestelfouten en retouren te verminderen? In deze blog vind je 4 cruciale tips om deze te voorkomen in e-commerce
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.