Tags: event
Beurzen zijn dé manier om jouw organisatie of bedrijf te presenteren aan verschillende doelgroepen. Buiten de coronatijd vinden er jaarlijks honderden beurs-events plaats in Nederland. Het succes van een beurs hangt af van een goede voorbereiding. Een eerste indruk geef je namelijk maar één keer.
Verschillende soorten beurzen
Beurs-events worden in alle sectoren georganiseerd, maar een deelname aan de events kan verschillende redenen met zich meebrengen. Zo kan het deelnemen zorgen voor meer klanten die kennis maken met jouw merk of zorgen voor meer naamsbekendheid. Daarnaast is het ook een ideale plek voor bedrijven om hun product of dienst te presenteren. Veel beurzen bieden ook de mogelijkheid om content te leveren in de vorm van lezingen, rondetafelgesprekken of workshops. Hier liggen weer kansen om te werken aan thought leadership en concrete leadgeneratie. Het is belangrijk om je in te lezen over de verschillende beurzen. Elk event trekt namelijk een andere doelgroep en is door de opzet geschikt voor verschillende doelen.
Concrete doelstelling
Bepaal een heldere doelstelling bij participatie aan een event en hang hier kpi’s aan. Wil je minimaal 5 concrete verkoopkansen genereren bij bestaande klanten? Of 20 leads genereren bij organisaties uit een nieuwe markt? Wat het doel ook is, zorg vooraf voor een heldere afstemming hierover. Als je de beursdeelname gaat analyseren kun je hier de evaluatie aan ophangen met elkaar.
Samenwerking volgens plan
Een goede voorbereiding op jouw beurs-event begint met het samenstellen van een team, het maken van afspraken en een concrete planning. Zorg dat je goed contact hebt met de belangrijkste stakeholders en begin op tijd aan het project. Door duidelijke afspraken te maken over wie wat doet en wie welke verantwoordelijkheden heeft, blijft het project overzichtelijk. Als alle projectleden gezamenlijk werken in een planning is iedereen op de hoogte van de taken en projectvoortgang.
Promotiemateriaal
Als duidelijk is op welke beurs jouw bedrijf zich mag vertegenwoordigen, begint de voorbereiding. Je wilt natuurlijk opvallen en de beste kant van jouw bedrijf laten zien. Je bent immers niet de enige; er zijn vaak tientallen andere merken aanwezig die vaak uit dezelfde sector komen. Er zal om die reden nogal wat concurrentie aanwezig zijn. Het is daarom extra belangrijk om de aandacht te trekken.
Om ervoor te zorgen dat potentiele klanten jouw onderneming niet straal voorbijlopen, maak je gebruik van bedrijfspromotie. Dit bestaat vaak uit een opvallende stand met krachtige achterwand, demo-opstellingen van produceren, banners, posters of vlaggen. Ook kun je zelf reclameborden bedrukken.
Los van alle promotie die potentiele klanten terplekke zien, is het een aanrader gebruik te maken van flyers en folders. Klanten willen namelijk vaak nog even nadenken voordat ze de knoop doorhakken. Het fijne aan flyers afdrukken is dat klanten deze meenemen naar huis. Hierdoor blijft je bedrijf vaak fris in het geheugen zitten. Online kun je gemakkelijk zelf flyers ontwerpen en bestellen.
Een aantal tips voor drukwerk om in te zetten op beurzen:
- Maak de uiting opvallend. Kies voor opvallende kleuren, een bijzonder formaat of een afwijkende vorm.
- Zorg ervoor dat alle informatie die de klant nodig heeft op de flyer staat, maar vermijd lange zinnen.
- Verwerk ook altijd call-to-actions in je drukwerk. Denk aan een QR-code waarmee de lezer een aanvullend document kan downloaden in ruil voor het e-mailadres.
Goed voorbereid zijn
Beurzen zijn erg belangrijk als het gaat om naamsbekendheid en zakelijke connecties. Het klinkt makkelijk, maar zorg dat je alles goed hebt voorbereid. Weet welke doelgroep naar het beurs-event komt en zorg dat je genoeg promotiemateriaal meeneemt. Een goede indruk maken is cruciaal voor het contact met nieuwe en bestaande klanten. Ben beleefd en besteed aandacht aan de klant. Vergeet immers niet dat je ook enorm veel kunt leren van beurzen.
Foto door Luis Quintero via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
b2b marketing forum 2015 geheel in het teken van Customer Mapping, Buyer Persona’s en Culture Shifts
b2b marketing forum 2015 geheel in het teken van Customer Mapping, Buyer Persona's en Culture Shifts
Sfeerimpressie van Emerce B2B Online 2016 “Digital is a culture not a department”
Sfeerimpressie van Emerce B2B Online 2016 "Digital is a culture not a department"
EMERCE B2B Digital: Go or No-Go?
EMERCE B2B Digital: Go or No-Go? Een verslag van de editie in 2023 over funnels, AI, sales & marketing en meer!
Neemt jouw bedrijf deel aan een beurs? Bereid je voor met deze tips!
Neemt jouw bedrijf deel aan een beurs? Bereid je voor met deze tips voor een succesvolle beursdeelname en zakelijke events!
Hoe je een evenement op locatie gebruikt als marketinginstrument
Gebruik deze tips om jouw evenement op locatie strategisch in te zetten in jouw marketingplannen. Lees verder!
Verslag Marketing en Technology 2015 in NEMO Science Center
Verslag Marketing en Technology 2015 in NEMO Science Center
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.