Door de coronapandemie hebben live evenementen plaatsgemaakt voor online evenementen. Medio 2020 steeg het aantal online events explosief. Eventplatform Eventbright zag een toename in online evenementen van meer dan 2000% t.o.v. 2019 (bron). Voorlopig zullen we nog veel online meetings en online evenementen blijven zien. Ook na de coronapandemie zal dit een vorm blijven die we (gecombineerd met live events) inzetten om met doelgroepen in contact treden. De rol van de goodiebag is ook veranderd. We zien steeds vaker dat de goodiebag bij online evenementen ingezet wordt om de zintuigen te prikkelen gedurende het gehele evenement.
Meer dan een goodiebag
De goodiebag kan bij online evenementen een sleutelrol spelen om de evenementbeleving compleet te maken. De goodiebag is een soort event-sidekick waar je steeds op terug kunt vallen tijdens het evenement. Door items toe te voegen die je gebruikt tijdens het evenement maak je een online evenement tastbaar en versterk je de beleving.
We bespreken een aantal voorbeelden ter inspiratie:
VR-bril
Je bent uitgenodigd met je collega’s om een online escape-room te volgen. Iedereen krijgt een goodiebag thuisgestuurd met items die je kunt gebruiken tijdens het spel. Een van die items is een VR-bril, uiteraard bedrukt met het logo van de organisator. Gedurende de escaperoom ervaring kun je met de VR-bril 360-graden video’s kijken die de eventbeleving versterken.
Ingrediënten voor de lunch & snacks
Het online eventprogramma duurt een aantal uur en wordt onderbroken door de lunch. De eventdeelnemers vinden in hun goodiebags een recept en een aantal basis-ingredienten voor het lunchgerecht en gaan hiermee aan de slag. Ook is er een aantal snacks geleverd, te nuttigen tijdens verschillende momenten van het evenement.
Game-items
Naast de VR-bril vind je in de Goodiebag ook andere spel-elementen zoals een bingokaart en een geheimzinnige brief die aanwijzingen bevat om verder te komen in het spel. De goodiebag kan dus een sleutelrol spelen tijdens het evenement.
Boeken, brochures en flyers
Natuurlijk kun je de goodiebag ook gebruiken om interessant naslagwerk te verstrekken aan de evenementdeelnemers. Denk aan een brandboek, brochures, factsheets en whitepapers. Door op deze manier nog meer inspiratie te bieden verleng je de kracht van het event met iets tastbaars.
Kortingcodes en andere weggevers
In het verlengde daarvan kun je ook verschillende call-to-actions verstrekken zoals een kortingscode voor een product of dienst. Denk ook aan een voucher voor een gratis sparsessie of promotiemateriaal van eventuele partners. De goodiebag heeft dus ook een commerciële rol.
Promotieartikelen & relatiegeschenken
Naast de VR-bril zou je, afhankelijk van de aard van het online evenement en het budget ook give-aways verstrekken. Zorg voor items die voor langere tijd gebruikt kunnen worden en vergeet niet je logo erop te plaatsen! Je kunt denken aan items die aansluiten bij het seizoen dat er aan komt zoals de zomer (slippers, strandspelletjes, zonnebrandcrème). Je kunt ook kijken of er items zijn die aansluiten op het thema van het event of bij een trend die is behandeld tijdens het evenement. Meer inspiratie voor verrassende relatiegeschenken en goodiebag items vind je bij pinkcube.
Final thought
Door creatief om te gaan met de offline-aspecten van online evenementen kun je impact maken. Zet goodiebags in als rode draad voor je evenement en vergroot het effect tijdens en na de eventbeleving. Voeg items toe die van pas komen tijdens het evenement en zorg voor een effectverlening met logodragers die langer meegaan. Op deze manier kun je ook van online evenementen een totaalbeleving maken.
Foto door mentatdgt via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Heeft de B2B-onderneming de slag om de klantbeleving gemist?
“De klantbeleving is de afgelopen jaren steeds complexer geworden, in zowel business-to-consumer als business-to-business."
5 tips voor fabrikanten voor een betere digitale klantreis (met voorbeelden)
5 tips voor fabrikanten om de digitale klantreis te verbeteren (met voorbeelden). Ppersonalisatie, integratie en meer!
Customer experience: belangrijke uitdagingen voor B2B-organisaties
Customer experience, of CX zoals de algemeen aanvaarde afkorting luidt, is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor B2B-organisaties.
Wat kunnen we leren over webinars van Remco Treuren, CEO van WebinarGeek
Webinars winnen aan populariteit en zijn niet meer weg te denken uit de marketingmix van de moderne b2b marketeer. Remco Treuren van WebinarGeek geeft tips!
Frictieloze funnels: de sleutel voor meer omzet
In dit artikel duiken we in de wereld van snelle funnels en geven we tips om jouw funnel te laten vlammen!
Bijblijven in de voortdurende technologische ontwikkelingen in CX en CRM
Het technologielandschap voor customer experience (CX) en customer relationship management (CRM) is aan grote veranderingen onderhevig.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.