Verslag Marketing en Technology 2015 in NEMO Science Center

door Bram van de Waal | Last Updated:   2 december 2015

Tags: ,

Afgelopen dinsdag vond de tweede editie van het Marketing & Technology event plaats in het NEMO Science Center in Amsterdam. Een dag boordevol nieuwe tools, cases en trends. Aan het woord kwamen onder andere Patrick van Buuren, Commercieel Directeur Sanoma Digital, Joep Donders en Edwin van Ooijen, Marvia en PostNL, Martine Barbier-Westhuis, Manager E-commerce & online bij Randstad.

Mobile targeting voor een optimale marketingstrategie

In zijn rol als commercieel directeur is Patrick van Buuren onder meer verantwoordelijk voor de verkoop en business development van mobile advertising voor NU.nl, Kieskeurig.nl en Fashionchick.nl. Volgens Patrick heerst er nog steeds een barrière omtrent adverteren op mobiel. Bedrijven gebruiken mobiel te weinig om hun publiek te bereiken. In zijn rol bij Sanoma wil hij meer mobiele data verwerken en gebruiken in campagnes.

Sanoma heeft met titels als NU.nl een groot bereik in Nederland. De website en app hebben meer dan 3 miljoen unieke bezoekers per dag en meer dan 1 miljard page views per maand. Daarnaast heeft het bedrijf ook nog alle andere labels zoals Kieskeurig, Fashionchick en werkt het samen met SBS, dat de rechten van de Champions League heeft. De uitdaging van het Finse bedrijf ligt in het koppelen van data uit alle kanalen. “Data is de glue” roepen ze bij Sanoma.

“Data is de glue” roepen ze bij Sanoma.

De afgelopen 2 jaar is 70% van al het verkeer van Sanoma naar mobiel gegaan. Consumenten bewegen bovendien steeds meer van het ene device naar het andere device. Het verankeren van bezoekers wordt dus lastiger. Conversies dalen en het bedrijf moet op andere manier geld gaan verdienen. Data vergaring is het nieuwe verdienmobiel denkt Patrick. En dan met name mobiele data.

Enkele voorbeelden en wensen hoe Sanoma waarde kan toevoegen door het verwerken van mobiele data:

De NS
Stel je rijdt tussen Amsterdam en Utrecht met de NS. Aan de hand van locatiegegevens begrijpt Sanoma dat je in de trein zit. NU.nl kan bezoekers realtime inzicht geven in de laatste treintijden of andere communicatie uitingen die de NS wenst.

McDonald’s
Stel McDonald’s heeft op een bepaald moment van de dag weinig klanten. Door een koppeling tussen het kassasysteem en de data van NU.nl kan Sanoma tijdens rustige momenten gerichte aanbiedingen kunnen sturen naar mensen in de buurt van de fastfoodketen.

Jumbo
Met de data in NU.nl kun je ook lokale campagnes voeren. Jumbo heeft onlangs een nieuwe vestiging geopend. Het nieuws werd gepusht naar mensen in een straal van 5 kilometer om de nieuwe vestiging.

93% van de mensen gebruiken een smartphone om een product te kopen, 65% koopt het product nog dezelfde dag. Bovendien zijn 76% van de consumenten het eens dat locatie sharing interessantere content op leeft. Als merk wordt mobile advertising dus steeds interessanter en effectiever. De boodschap van Patrick: “Dare to try!”

Maak je marketingafdeling meer ‘agile’ en klantgericht

Joep Donders is verantwoordelijk voor de Marketing en Sales van Marvia en helpt bedrijven de grote stap voorwaarts maken op het gebied van marketing personalisering en automatisering.
Edwin van Dooijen is Strategic Marketing Communication Consultant bij PostNL en zoekt altijd naar innovatieve mogelijkheden om de effectiviteit van campagnes te optimaliseren.

Technologische ontwikkelingen hebben grote impact op klantverwachtingen. En daarmee ook op marketingafdelingen. Alles moet sneller, met minder handen, maar ook persoonlijker en met uitstekend resultaat. agile marketing kan hierbij helpen. Maar wat is agile marketing en hoe wordt jouw organisatie klantgerichter door agile marketing?

Wat is agile marketing
Agile marketing is het verbeteren van snelheid, voorspelbaarheid, transparantie en aanpasbaarheid van het marketingapparaat.

Wat is agile marketing wel:

Wat is agile marketing niet:

Welke business behoeften bereik je met agile marketing:

Hoe agile en klantgericht is jouw marketingafdeling? Een opsomming van de belangrijkste agile marketing principes:

Samengevat:

martech eventWhen human becomes digital

Martine Barbier-Westhuis is Manager E-commerce & Online bij Randstad Groep Nederland. Ze is eindverantwoordelijk voor alle online activiteiten van de merken Randstad, Tempo-Team en Yacht.

Hoe ga je als traditionele corporate organisatie omgaat met nieuwe digitale mogelijkheden? Martine Bgeeft inzicht in de uitdagingen die een digitale transformatie met zich meebrengt.

Randstad verstuurde meer dan 30 miljoen e-mails en had geen inzicht in het effect van de e-mailcampagnes.

Wat had Randstad onder de (online marketing) moterkap toen Martine 2 jaar geleden begon:

Er was dus werk aan de winkel. De vraag die Martine haarzelf stelde is: “Hoe krijg je een slagschip, zoals Randstad, naar de 21ste eeuw?”

  1. Breng consumentenverwachtingen in kaart. De verwachtingen bij Randstad: real time informatie, omnichannel, relevant en persoonlijk en een responsive design.
  2. Benadruk de prioriteit van de verandering. We hebben het management voorbeelden van gefaalde merken gegeven die ‘online boot’ hadden gemist.
  3. Wordt datadriven. We hebben een tag manager en data management platform geïnstalleerd.
  4. De waarde van UX design tussen de oren krijgen bij collega’s. Laten zien wat UX opleverd.
  5. Investeer in tooling. Wij hebben in veel verschillende systemen geïnvesteerd de afgelopen 2 jaar: data managemant platform, A/B-test tool en een nieuw CMS.
  6. Neem collega’s mee in online transitie. In 12 colleges heb ik mijn marketing en communicatieafdeling meegenomen in de breedte van het online vlak. Ik heb ook gelijk laten zien waar voor onze organisatie online kansen liggen.
  7. Experimenteer. Je moet blijven experimenteren om te checken of bepaalde toepassingen waarde hebben. We hebben getest met: WhatsApp, de Oculus Rift en we zijn bezig met gamification.
  8. Ga naar startup converenties. Je krijgt veel inspiraties van mensen die disruptive ideeën hebben.
  9. Zorg dat het samenkomt:

Als we met deze ontwikkeling bij Randstad doorgaan dan kunnen we ook in de toekomst waarde blijven leveren. We blijven menselijk met de onze ‘offline’ intercedenten en jagen dat ook na met onze online kanalen.

Hoe nu verder met marketing technologie?

Al met al was het een dag vol met ervaringen, methodieken en ideeën over hoe jij een moderne marketing organisatie opzet. Marketing Technologie leeft binnen enterprises en het MKB. Maar wees op je hoede. Jouw organisatie wordt niet klantgerichter door het installeren van een mooie tool. Zorg dat je een strategie opzet met buy in van het management. En creëer een agile werkwijze waarin jij doormiddel van experimenten leert welke marketing campagnes en kanalen werken.

Bram van de Waal is als B2B marketeer bij vertaalbureau Textwerk verantwoordelijk voor alle online marketing activiteiten. Hiervoor was hij marketing technologie consultant bij spotONvision. Als gecertificeerd marketing automation specialist voor Oracle|Eloqua heeft hij 2 jaar lang bedrijven zoals Vodafone en Tele2 geadviseerd en ondersteunt in het opzetten lead management campagnes. In zijn vrije tijd schrijft hij over marketing technologieën voor het MKB en knutselt hij aan zijn website, Decisionpath.nl
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.