Wat doen managers fout in de ogen van de nieuwe generatie?

door Marcel Nanning | Last Updated:   14 augustus 2019

Een collega die ontslag neemt omdat hij niet door één deur kan met zijn manager. Of dat de medewerker met tegenzin naar zijn werk gaat, omdat er een uurtje met de manager staat ingepland. Dit klinkt zeker niet als iets nieuws? Spijtig genoeg heeft ook de nieuwe generatie hier mee te maken. Uit recentelijk onderzoek blijkt dat meer dan 75% van de jongeren aangeeft dat hun leidinggevende grote invloed heeft op hun werkgeluk. 

Over het algemeen krijgen Nederlandse managers vooralsnog ruime voldoendes voor hun werkwijze, dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Motivaction in opdracht van YoungCapital. Maar is een ruime voldoende wel genoeg in deze krappe arbeidsmarkt? 

Onzekerheid

Wanneer er niet genoeg zekerheid wordt geschept op de werkvloer, zitten jongeren vaak met vragen: zit ik hier wel goed op mijn plek? Willen ze mij vervangen? Doe ik mijn werk wel goed? Een mogelijke oorzaak hiervan is dat jongeren vaak geen vast contract hebben.

Managers kunnen zekerheid scheppen door een band te creëren met hun team. Een leidinggevende die geen duidelijkheid schept kan namelijk overkomen als iemand die geen afspraken nakomt.

Gebrek aan waardering

Zekerheid scheppen lijkt een rode draad te zijn die als voornaamste reden geldt voor werkgeluk voor jongeren. Waardering tonen blijkt ook een factor te zijn. Hoogleraar psychologie prof. dr. Astrid Holman zegt hier het volgende over: ”Als jouw manager waardering toont, laat hij of zij zien dat je waarschijnlijk langer mag blijven. Het gaat om bevestiging: je doet het kennelijk goed”. Dit straalt vertrouwen uit in hun carrière.

Slecht feedback geven

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: hét functioneringsgesprek. Daar heb je weleens van gehoord, toch? Bij binnenkomst begint de manager een barrage aan fouten op te noemen. Daaropvolgend krijgt de medewerker een lijst aan verbeterpunten en moet hij een papiertje ondertekenen waarbij hij akkoord gaat met alles wat gezegd is. Vervolgens gaat de medewerker gestrest weer aan het werk. Dit kan vele malen beter.

Een functioneringsgesprek moet meer gezien worden als een gesprek tussen twee mensen, niet als monoloog. Het is immers niet alleen de medewerker die dingen fout doet. Complimenten geven en zelf feedback vragen als manager hoort hier ook bij. 

Erkenning

Neem als leidinggevende niet genoegen met alleen een voldoende. Erkenning lijkt hierbij een van de speerpunten te zijn om jongeren te behouden en te werven voor je bedrijf. Zij willen immers weten dat zij ook de moeite waard zijn om mee te werken. Dat ze gezien, gehoord en gewaardeerd worden. Ze willen weten dat je ze genoeg respecteert om naar te luisteren, afspraken na te komen en eerlijk tegen je te zijn. Je bouwt zo aan hun identiteit, wat het belangrijkste is in hun ontdekkingsfase.

Dit onderzoek komt uit de recent gepubliceerde recruitment guide van YoungCapital.

Afbeelding: Business photo created by rawpixel.com – www.freepik.com

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.