Tags: Relatiegeschenken
In die goede oude tijd dat er nog beurzen georganiseerd konden worden, was het uitdelen van promotieartikelen aan potentiële klanten natuurlijk een integraal onderdeel van B2B-marketing. Of het nu pennen of bedrukte keycords waren, ze waren alom vertegenwoordigd. Maar de coronacrisis noopt bedrijven om creatiever te zijn met het inzetten van promotiemateriaal en relatiegeschenken, omdat elkaar ontmoeten op grote evenementen nu niet aan de orde is. Hoe kun je dan promotieartikelen en relatiegeschenken inzetten voor je marketing? We zetten een aantal ideeën op een rijtje.
Mokken bedrukken
Het is altijd wijs om artikelen te gebruiken waar de ontvanger ook wat aan heeft, anders is de kans te groot dat het in de prullenbak belandt. Of dat het weggegeven wordt aan iemand die geen (potentiële) klant is voor jou. Doe je zaken met kleine zelfstandigen, dan kan mokken bedrukken met je bedrijfslogo en een slogan of een dankwoord voor de zakenrelatie een leuk idee zijn.
Kleine zelfstandigen hebben doorgaans geen eigen bedrukt servies en kunnen vaak wel nog wel een bijzondere mok gebruiken. En met iedere nieuwe kop koffie die ze inschenken worden ze weer even aan jouw bedrijf herinnerd, zodat er ook sneller aan je gedacht wordt wanneer ze een opdracht uit te besteden hebben.
Goede rugzak als relatiegeschenk
Zakenrelaties leveren je geld op. Om daar dankbaarheid voor te tonen, mag je best wat meer investeren in een relatiegeschenk dan in een eenvoudig promotieartikel. Een kwalitatief goede rugzak waar je subtiel jouw bedrijfslogo op laat aanbrengen kan bijvoorbeeld een relatiegeschenk zijn dat met genoegen ontvangen en gebruikt gaat worden. Iedereen kan immers wel een goede rugzak gebruiken. Is het niet voor zichzelf, dan is het wel handig voor de kinderen. Geef je beste zakenrelaties dus een mooie rugzak om ze te bedanken voor hun vertrouwen en klandizie.
Paraplu bedrukken
Nog zo’n artikel dat iedereen wel kan gebruiken: een goede paraplu. Paraplu’s blijven kwetsbare producten die bij een goede windvlaag al kapot kunnen gaan. Daarom is het altijd welkom als je een nieuwe krijgt. Juist vanwege hun functie, namelijk droog blijven in de regen, kan het de gebruiker doorgaans weinig schelen wat erop gedrukt staat. Ook een paraplu met jouw bedrijfslogo erop zal dus dankbaar in ontvangst genomen worden door je zakenrelaties. En wanneer ze hem gebruiken in het openbaar, maken ze ook nog eens reclame voor jouw bedrijf. Een win-winsituatie dus!
Bedrukte pennen
Pennen inzetten als promotieartikel is een cliché te noemen. Maar moet je het daarom niet doen? Het is immers een makkelijke, goedkope manier om veel mensen van een promotieartikel met jouw bedrijfslogo erop te voorzien. En een pen komt altijd van pas. Zorg wel dat je investeert in kwalitatief goede pennen, zodat ze niet meteen in de prullenbak verdwijnen. Eenvoudige balpennen blijven een nuttig promotieartikel om veel mensen mee te bereiken. Als relatiegeschenk kun je ook een mooie, hoogwaardige pen laten bedrukken.
Notitieboekje
Tijdens zakelijke ontmoetingen en werkoverleggen worden vaak aantekeningen gemaakt. Hoewel het natuurlijk makkelijk is om dat meteen digitaal te doen, is het vaak not done om een laptop voor je neus te zetten, omdat je daarmee een soort barrière opwerpt. Typen op een tablet of een telefoon gaat niet zo vlot. Een ouderwets notitieboekje komt daarom nog steeds van pas. Daar kun jij op inspringen. Laat notitieboekjes subtiel bedrukken met je bedrijfslogo en geef je ze aan je zakenrelaties als relatiegeschenk. Wellicht komt hij bij jullie volgende zakelijke ontmoeting wel tevoorschijn voor aantekeningen!
Mousepads bedrukken
Wie heeft het nog over mousepads oftewel muismatten tegenwoordig? Dit terwijl ze nog steeds goed van pas komen om je muis soepel te kunnen bewegen. De meeste computergebruikers geven de voorkeur voor een muis boven een touchpad, dus hebben ze ook een mousepad nodig. Dat biedt een mooie gelegenheid voor jou om deze te laten bedrukken met je bedrijfslogo en een doosje ervan te laten bezorgen bij klanten. Zo duik je in een vergeten behoefte!
De opties zijn natuurlijk talrijk voor relatiegeschenken en promotieartikelen. Zo’n artikel moet echter wel twee doelen dienen: ten eerste is het marketing voor je bedrijf, maar het moet vooral ook nuttig zijn voor de ontvanger. Investeer daarom niet in artikelen omdat ze lekker goedkoop zijn, maar ga voor artikelen waar de ontvanger ook daadwerkelijk wat aan heeft. Anders is het verspild geld, want dan verdwijnt het in de prullenbak.
Foto door Karolina Grabowska via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
B2B Marketing via promotionele artikelen
B2B Marketing via promotionele artikelen levert concrete binding met merken op
Cadeau inspiratie voor bijzondere gebeurtenissen in het leven van je medewerkers
Cadeau inspiratie voor bijzondere gebeurtenissen in het leven van je medewerkers. Tips voor de leukste geschenken
Het relatiegeschenk: de eeuwenoude B2B-succesformule
Het relatiegeschenk: de eeuwenoude B2B-succesformule
Tips voor creatieve relatiegeschenken rondom de feestdagen
tips voor creatieve relatiegeschenken rondom de feestdagen: maak een spetterende start van het nieuwe jaar met deze tips
Zo kies je de beste kerstpakketten voor collega’s in 2024
Dit zijn onze tips voor kerstpakketten in 2024. Ook met extra inspiratie voor mannelijkere pakketten.
De invloed van kerstpakketten op B2B partners
Hoe kerstpakketten een krachtig middel kunnen zijn voor relatiebeheer in b2b. Denk aan klanten, leveranciers en andere partners. Lees onze tips!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.