Een belangrijke term binnen Content Marketing is Invitation Marketing. Bij Invitation Marketing gaan we af van de ‘oldschool’ push strategieën waarbij we doelgroepen doelbewust storen tijdens hun dagelijkse bezigheden om onze commerciële boodschap te injecteren (Interruption Marketing of Injection Marketing). In plaats daarvan zetten we onze deuren open en nodigen we de doelgroep uit om informatie van ons tot zich te nemen. Het belangrijkste verschil is dat het initiatief bij de prospect ligt. Én dat de aangeboden content relevant en zo niet-commercieel mogelijk is.
Wat is invitation marketing?
In tegenstelling tot wat de term doet vermoeden gat het niet om het uitnodigen van doelgroepen voor events. Het gaat om het inzetten van marketing waarbij je de doelgroep uitnodigt tot het consumeren van de content.
Een definitie van invitation marketing:
“Invitation marketing is het inzetten van earned media om via een pull-traject doelgroepen aan te trekken.”
De term heeft haar oorsprong gevonden met de opkomst van content marketing. Je nodigt de prospect of klant uit tot het consumeren van de content. De aard van de methodiek is dus anders dan traditionele marketing waarbij advertenties of producten middels push-tactieken onder de aandacht worden gebracht.
Inbound marketing
Invitation marketing is onlosmakelijk verbonden met content marketing en inbound marketing. De essentie van deze de verschillen tussen inbound marketing en outbound marketing liggen in het initiatief. Bij inbound marketing neemt de prospect of klant zelf initiatief tot het doen van een zoekopdracht in de zoekmachines of het bezoeken van een website. Met content wordt dit initiatief beantwoordt. Goede SEO-pagina’s bijvoorbeeld zorgen er voor dat deze zoekende bezoeker ook bij de pagina van een specifieke organisatie terecht komt.
Invitation Marketing werkt als een spons
Dat betekent niet dat je je lukraak teksten en filmpjes op je site moet proppen in de hoop dat er mensen op af komen. Je moet er weldegelijk wat voor doen om er voor te zorgen dat jouw interessante content ook gevonden wordt. De ‘uitnodiging’ zit hem dus ook in de verspreiding van je content. Door je content te verspreiden via media waarbij het initiatief bij de prospect ligt (google search, blogs, microblogs zoals twitter, facebook, whitepapermarketing etc.), kom je in de kijker.
Bron: Chris Amorosino