Een definitie van Ephemeral Marketing is het verspreiden van Ephemeral content, dus content die snel weer verdwijnt, om een doelgroep te bereiken. Het gaat om content die kortstondig of vergankelijk is. Het bekendste voorbeeld van een toepassing van ephemeral content is Snapchat. Met dit Social Media platform komen foto’s en video’s online welke na een korte tijd weer verdwijnen. Juist door het vluchtige karakter van Ephemeral content is het extra interessant. De gebruiker heeft maar een kans om de content te consumeren.
Meerdere Social Media platforms bieden mogelijkheden om ephemeral content te plaatsen. Facebook en Instagram zijn bekende voorbeelden. Deze platforms gebruiken stories die na een x aantal uur niet meer zichtbaar zijn. Zoals een platform als Facebook reeds gesponsorde berichten kent, kun je ook sponsored stories plaatsen. Hiermee kun je dus als bedrijf meeliften op de trend van vluchtige content. Dit opent een nieuwe dimensie voor de marketeer die nu uitgedaagd wordt in andere type content te denken. Content die vluchtig is maar wel raakt.
Ephemeral B2B Marketing toepassingen
Het vluchtige karakter van ephemeral content biedt zowel kansen als beperkingen voor de B2B marketeer. Als je weet dat je doelgroep ook gevoelig is voor vluchtige content kan het lonen te experimenteren met ephemeral marketing. Wat dat betreft is b2b niet anders als b2c; het gaat om het bereiken van mensen. Ephemeral content speelt in op een bepaalde snelle informatiebehoefte van de doelgroep en the Fair of missing out (FOMO), dat is voor een b2c koper of b2b koper idem dito.
Als jouw Buyer Persona s ’avonds op de bank door een timeline scrolt en kijkt naar live streams zou dit een prefect middel zijn om je merk onder de aandacht te brengen. Denk aan een live streaming van jouw business event met korte interviews van gasten of sprekers.
Voordelen van ephemeral marketing
- Bij voldoende kwantiteit haak je in op de dagelijkse journey van de doelgroep
- Ephemeral content biedt kansen om aan zichtbaarheid van het merk te werken
- Je kunt content exclusief aanbieden (voorbeeld: ‘deze live stream wordt niet opgenomen, dus mis hem niet!’)
- De contentbrokjes kunnen smaken naar meer waarmee er motivatie komt om jouw kanaal te volgen. Hiermee kun je mensen gaan binden aan je merk.
- Je bent daar waar de doelgroep is: in social media op mobile devices.
De nadelen van ephemeral marketing
- Het belangrijkste nadeel is dat de content heeft maar kort waarde heeft. Na een tijd verdwijnt het en heeft het geen waarde meer voor de doelgroep.
- De content is maar kort te delen met andere gebruikers
- Er zijn beperkingen in de inhoud die je kunt brengen vanwege de kortstondigheid
Lees meer over Ephemeral Marketing in B2B: