Tags: definitie, Leadgeneratie
Het lijkt een eenvoudige vraag, maar hier gaat een definitievraag aan vooraf. We kennen verschillende definities van het woord klant. In de praktijk zien we een oerwoud aan klantdefinities.
Een klant is:
- iemand met wie je ooit zaken hebt gedaan
- iemand die voldoet aan een klantprofiel
- iemand of een bedrijf waar je ooit een factuur naar hebt gestuurd
- iemand of een bedrijf die ooit een factuur heeft betaalt
- iemand die interesse heeft in jouw producten en/of diensten
- een persoon of bedrijf waar je meer dan x euro aan hebt verdiend
- Een persoon of bedrijf waar je potentieel zaken mee gaat doen binnen een bepaalde tijd
- âŠâŠ
Definitie waar je iets aan hebt?
De definitie die het meest concreet is, vind ik het meest waardevol: âiemand waar je ooit een factuur naar hebt verstuurdâ. Hier gaan we uit van klanten omdat er daadwerkelijk een transactie is geweest. Er is een dienst/product geruild tegen een waarde, in dit geval geld. Het is tevens een zeer technische definitie. Deze zegt dus niets over de waarde van de klant. Of belangrijker nog; de waarde die jij biedt voor de klant.
Deze definitie van een klant gaat echter lang niet altijd op. Een social media network zoals Twitter bijvoorbeeld, ziet haar gebruikers als klant. Ze hebben echter geen factuurrelatie met elkaar. Overigens is er wel sprake van een ruil; persoonsgegevens in ruil voor toegang tot de dienstverlening. De echte klanten van Twitter zouden de adverteerders en data-aankopers kunnen zijn.
Klanten van verenigingen en stichtingen
Verenigingen en stichtingen zien hun leden of clienten als klant. Ook hier geldt; er is lang niet altijd een transactionele verhouding. Veel stichtingen leveren diensten die gratis zijn voor de mensen die ze benutten. Denk aan: De Voedselbank of Het Leger Des Heils. Hier speelt overigens wel een andere stakeholder een rol; de sponsor. Dit kunnen particuliere doneren, organisaties of overheidsinstanties zijn. Dit soort organisaties zal de afnemer van de dienst en de sponsor of donor als klant zien.
Als we hier iets dieper induiken en kijken naar de donoren kun je zeggen dat dezelfde principes opgaan als voor de commerciele klanten.
- Suspects: mogelijke donoren die nog niets gedoneerd hebben.
- Prospects: suspects waar contact mee is
- Leads: prospects die mogelijk interesse hebben in het plaatsen van een donatie (omdat ze een landingpage of event bezoeken bijvoorbeeld)
- Klanten: leads die overgaan tot het doen van een donatie.
KlantwaardeÂ
Terug naar de klant. Het loont om klanten een bepaalde waarde toe te kennen. Op basis van omzetcijfers/winstcijfers of bijvoorbeeld de frequentie van afname. Of wellicht het aantal aangedragen leads of de omvang van de klant tov andere bedrijven in zijn/haar branche.
Klantcontactstrategie op basis van klanttype
Dit helpt je om scherper te marketen en verschil aan te brengen in de aandacht die bepaalde klanten wel of niet krijgen. Het scherpt je dus in het inzetten van de immers altijd schaarse resources, want klanten zijn zeker niet altijd koning. Je kunt dus een klantcontactstrategie opstellen op basis van het type klant.
Grote, belangrijke klanten nodig je uit voor exclusieve round table sessies, worden bezocht door de CEO en hebben regelmatig persoonlijk contact met account managers. Kleine klanten worden voorzien van waardevolle contactmomenten via e-mail of uitnodigingen voor grotere events.
Boeken over klanten/prospecting
- De Wolf van Wall Street â Jordal Belfort
- Van prospect naar klant 12 succesfactoren â Jan willem Seip
- Meer klanten uit prospects (e-book)Â
Artikelen over klanten:
- Wat kost een nieuwe b2b klant
- Meer halen uit klantloyaliteit
- prospect vs lead
- Marketingtips; leer je klant kennen
- omgekeerde leadfunnel
- leadgeneratie, de nieuwe definitie
- Wat is een lead?
- hoeveel prospects heeft u?
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Marketing met een honkbalknuppel
Van outbound naar inbound marketing: wat we kunnen leren van Field of Dreams
Flip the Funnel met Joseph Jaffe
Hoe zet je de leadfunnel op z'n kop? Lees hier hoe Joseph Jaffe de funnel omgooit vanuit de klant met de relatie.
Toelichting e-mail marketing richtlijnen 2012
e-mail marketing richtlijnen 2012: wat je wel en niet kunt doen met e-mailmarketing. Lees hier onze tips, veel succes!
SEO met of zonder jus?
SEO met of zonder jus? Tips voor SEO teksten die mensen wel willen lezen.
Toelichting e-mailmarketing richtlijnen 2012
E-mail richtlijnen voor emailmarketing die voldoet aan de wetten en regels van deze tijd.
Whitepapers inzetten voor b2b leadgeneratie
Whitepapers inzetten voor b2b leadgeneratie
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.