Tags: lead, marketing automation
Welke leads zijn interessant en zijn jouw kostbare tijd waard?
Lead Scoring is een belangrijk onderdeel van het moderne leadmanagement en wordt ondersteunt door Marketing Automation. Het begint allemaal met een bezoeker op je website. Wanneer iemand zijn contactgegevens achterlaat op jou website via bijvoorbeeld een formulier, wordt deze bezoeker een lead: een potentiële klant.
Hoe werkt Lead Scoring?
Marketing automation software geeft je inzicht in het gedrag van de bezoekers op je website en daarmee ook hun interesses. Op basis van dit gedrag kun je punten toekennen. Op deze manier zie je overzichtelijk welke leads echt aandacht moeten krijgen en welke van minder groot belang zijn. Je bepaalt zelf aan welke ‘handelingen’ je punten toekent en hoeveel. Het toekennen van de punten kan je helpen prioriteiten te stellen tussen leads. Hoe meer punten een lead heeft, hoe interessanter ‘ie is. Maar hoe kun je op een efficiënte manier punten toekennen, zodat je echt het onderscheid krijgt tussen interessante en niet-interessante leads?
Punten toekennen
Het toekennen van punten kan op verschillende niveaus, bijvoorbeeld op basis van persoonlijke informatie of demografie. Ga na wat voor jou de belangrijkste criteria zijn voor een lead. Is dit bijvoorbeeld de grootte van een bedrijf of de sector waarin het actief is? Onderstaande vragen kunnen je op weg helpen om de juiste criteria te bepalen:
- Wie is je doelgroep?
- Welke bedrijfssectoren hebben interesse in jou product?
- Moeten deze bedrijfssectoren voldoen aan een minimale grootte of gevestigd zijn op een bepaalde locatie?
- Welke specifieke werknemers binnen een bedrijf hebben de meeste waarde als lead?
Zorg ervoor dat een lead past bij jou ideale klantprofiel. Hierdoor verspil je geen tijd aan leads die uiteindelijk toch niks opleveren.
Je weet nu welke criteria belangrijk voor je zijn, maar hoe moet je die punten toekenning dan invullen op basis van het gedrag van de lead? Hieronder een voorbeeld:
- Bezoeken webpagina 1 punt
- Invullen formulier 5 punten
- Aanmelden webinar 20 punten
- Downloadaanvraag whitepaper 15 punten
- Zakelijk e-mailadres 5 punten
- Privé e-mailadres 1 punt
Marketing automation maakt het mogelijk deze handelingen te monitoren. Door de punten op een juiste manier toe te kennen, zie je gemakkelijk welke lead behoefte heeft aan verdere opvolging door de salesafdeling en welke lead zich nog in bijvoorbeeld de oriëntatiefase bevindt.
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Hoe gebruik je LinkedIn Sales Navigator in B2B-Marketing?
Hoe gebruik je LinkedIn Sales Navigator in B2B-Marketing? Lees onze tips van b2b marketeers na het intensief gebruiken van deze tools
Een balans tussen privacy en je marketingstack is delicaat, maar mogelijk!
Een balans tussen privacy en je marketingstack is delicaat, maar mogelijk! Lees onze tips om data, automation en privacy te combineren.
Marketing automation: de mediator tussen marketing en sales
Tijd dus om die twee nader bij elkaar te brengen. Wij zijn er van overtuigd dat marketing automation dé tool is die jou hierbij kan helpen.
Tips voor succesvolle e-mailmarketing in 2024
Met deze tips maak jij van e-mailmarketing een succes in 2024. Lees snel verder om jouw e-mailmarketing te optimaliseren!
Leadvriendelijke marketing, een utopie?
Leadvriendelijke marketing, een utopie? Hoe Inbound Marketing & Marketing Automation bijdragen aan leadvriendelijke marketing
Marketing Automation Software Rankings Zomer 2015 rapport G2 Crowd
Marketing Automation Software Rankings Zomer 2015 rapport resultaten
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.