Selectiecriteria voor marketing automation software

door Elias Crum | Last Updated:   8 september 2016

Internationaal gebruikt op dit moment ongeveer de helft van de B2B organisaties marketing automation software (bron: Salesforce.com). Met name binnen ICT bedrijven is de adoptie hoog, in andere branches vaak nog een stuk lager. Veel marketeers zijn op dit moment dan ook bezig om zich te verdiepen in een platform voor marketing automation. Wat zijn nou precies de criteria om een juist pakket te kiezen?

Functionaliteiten van de softwarepakketten

Er zijn vele aanbieders van software en er komen er iedere dag bij, een voorbeeld van het speelveld:

Marketing Automation Software spelers grid

Omdat er steeds weer nieuwe ontwikkelingen zijn op online marketinggebied is het ook belangrijk om een aanbieder te kiezen die vooroploopt, tenminste als je van de laatste ontwikkelingen gebruik wilt maken. Een overzicht van de functionaliteiten die je in basis vindt in een pakket:

De prijs van de software

De meeste pakketten worden aangeboden op basis van een maandprijs, al dan niet betaald per jaar (zoals bij Hubspot). Bij anderen is maandbetaling geen probleem of er wordt iets extra voor gerekend. Let daarbij goed op de kleine lettertjes. Naast de maandprijs is er sprake van een installatie-prijs (of onboarding-fee). De maandprijs van de software is vervolgens afhankelijk van de volgende factoren:

Pricing van de professionele pakketten begint op ongeveer €400 per maand voor een volledige versie.

Schaalbaarheid en flexibiliteit

Je doet een investering voor de lange termijn als je kiest voor een pakket. Probeer dus niet alleen naar de huidige situatie te kijken maar ook naar je (mogelijke) wensen op de langere termijn. Veel organisaties starten low-key met de software (bijvoorbeeld website-prospecting of e-mailmarketing) en gaan op termijn leadnurturing processen inzetten en met automated programs aan de slag.

Een goede keuze bij start is essentieel omdat je veel data gaat verzamelen en dit de basis vormt voor je toekomstige actie en succes. Kijk dus ook naar zaken als pricing bij groei, mogelijke koppelingen met externe systemen en eenvoud van gebruik wanneer je veel data gaat opbouwen. Om dit laatste goed in te schatten is het vaak verstandig een live-demo aan te vragen of een test account in te richten.

Marketing automation pakketten vergelijken?

G2Crowd heeft een heel handig overzicht gemaakt waarin je een goed overzicht krijgt van de belangrijkste spelers op basis van aantal klanten, score en beoordeling door gebruikers. Dat overzicht vind je hier: G2Crowd. 

Afbeelding: www.shutterstock.com

Meer over B2B Marketing Automation vind je hier

Elias Crum is online strateeg en oprichter van online marketingbureau Marketing Guys in Amersfoort. Daarnaast is hij oprichter en host van de Marketing Technology Podcast, organiseert jaarlijks Marketing Technology Day en is hij spreker op het gebied van martech. Hij heeft een speciale interesse in digitale strategie, marketing technology, dashboarding, conversie optimalisatie en marketing automation (met name Act-On, Marketo en Net_Results). Sinds 2011 heeft hij met zijn bureau gewerkt voor (inter)nationale klanten zoals AFAS Software, Flynth Accountants, Grant Thornton, Camp to Go, het Oostenrijks Toeristenburo, Weber-Beamix en Mikrocentrum.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.