Marketing Budget Calculator

Je marketingbudget bepaal je vanuit de commerciële doelen. Deze worden (als het goed is) uit de organisatiedoelen gedestilleerd. Op die manier dragen jouw marketinginspanningen bij aan de organisatiedoelen. Gebruik onze Marketing Budget Calculator om een goede verdeling te maken van jouw budget en overzicht te genereren. Verderop op deze pagina vind je een aantal tips om je te helpen bij het maken van een goede verdeling.

Budget verdeling tool

Let op! Door automatische afronding van ingevoerde budgetten, kan het zijn dat de percentages niet exact tot 100% optellen.

Budget Verdeling (%)

Events: 0%

Copywriting: 0%

Video: 0%

Design: 0%

Third Party Promotion: 0%

Sponsoring: 0%

Advertising: 0%

Diversen: 0%

Hoeveel budget is er beschikbaar?

Marketingbudgetten kunnen op verschillende manieren bepaald worden. Over het algemeen kijken organisaties naar een percentage van de omzet, 8% bijvoorbeeld.

Groeibedrijven met een stevige ambitie reserveren doorgaans meer marketingbudget dan gevestigde organisaties. Als je je moet invechten in een nieuwe markt ontkom je er niet aan om meer aan marketing te besteden dan je wellicht gewend bent.

Weinig budget, veel ambitie

Veel organisties zitten in de situatie dat er veel ambitie is maar weinig budget. Dat vraagt om een creatieve aanpak. Als er minder budget is maar een hoge ambitie kun je een aantal zaken doen:

5% tot 10% van de omzet

    Gemiddeld geven b2b organisaties tussen de 5% en 10% van de omzet uit aan marketing. Het exacte percentage is afhankelijk van de tijdsgeest, de branche én de fase waarin het bedrijf zit. In 2024 publiceerde Gartner nog een rapport waaruit bleek dat de algemene marketingbudgetten in de periode na de coronapandemie gedaald zijn. Bron

Wat is de ideale budgetverdeling?

Er is geen eenduidig antwoord op de vraag: wat is de ideale budgetverdeling. Je kunt wel uitgaan van een aantal stelregels. Eerst kijken we naar een aantal randvoorwaarden:

Wat zijn de gewenste uitkomsten?

Dat heeft uiteraard betrekking op de gestelde doelen. Matchen de uitgaven met deze doelen? Zo ja; zijn die realistisch en heeft de inzet van deze gelden het juiste efffect? Om hier zinnige uitspraken over te doen, kun je teruggrijpen op:

60% brand, 40% performance marketing

    Les Binet heeft ontdekt dat het investeren in merk (opbouwen van naamsbekendheid, het laden van het merk) bij zowel startende als gevestigde bedrijven een zinvolle aangelegenheid is. Zijn advies voor een optimale ROI is een budgetreservering van 50% a 60% voor brandbuilding en 40% a 50% voor performance marketing.

Budget benchmark per sector

Om je een beetje op weg te helpen met jouw budget hebben we een benchmark opgezet voor verschillende branches.

Let op! Deze cijfers zijn samengesteld op basis van desk research en eigen ervaringen van de redacteur.

Marketing budget benchmark software SaaS

1. Software- en technologiebedrijven

Technologiebedrijven besteden vaak meer aan digitale en contentgerichte marketingstrategieën, gericht op leadgeneratie en merkopbouw.


Marketing budget benchmark dienstverlening

2. Dienstverleners (consultancy, financiële en juridische dienstverlening)

Dienstverleners focussen op vertrouwen en reputatie en investeren daarom in content en evenementen die hen als experts positioneren.


Marketing budget benchmark productie

3. Productie- en groothandelsbedrijven

Bij productie en groothandelsbedrijven draait het om het opbouwen van langdurige relaties en het ondersteunen van verkooppartners.

Tip! Gebruik onze interactieve marketing checklist zodat je goed voorbereid bent voor de komende periode!

content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.