Herken je dat? Ná de zomer vliegt de tijd. Ineens liggen er pepernoten in de supermarkt, glij je uit over de natte bladeren op straat en sluit je aan bij kerstpakket-vergaderingen van HR. Je bent waarschijnlijk ook al bezig met het doorkijkje naar 2025. De plannenmakerij is al in gang terwijl de campagnes van dit jaar nog volop draaien. Om te voorkomen dat jij gek wordt van alles wat er op het laatste moment nog op je afkomt, hebben we ook dit jaar weer een eindejaars-checklist voor je gemaakt. Deze keer nóg uitgebreider dan je van ons gewend bent.
Veel succes met de eindsprint en de marketingplannen voor 2025!
To-do list voor 2024
- Q4 biedt het ideale moment om te reflecteren en de afgelopen activiteiten te analyseren. Door deze bevindingen te gebruiken, zorg je voor gefundeerde plannen voor 2025. Kijk in CRM, CDP, Google Analytics, je SEO-tool en andere bronnen voor een gedegen analyse.
- Neem je tijd om de CRM-database op te schonen! Denk aan het verwijderen van dubbele gegevens, het aanvullen van ontbrekende data, dummy-data opschonen en het opnieuw bepalen van de belangrijkste velden. Informeer bij je CRM-leverancier voor handige tools om je hierbij te helpen!
- Een van de belangrijkste taken voor deze eerste weken van het jaar, is het afhechten van het marketingplan. Of het nu een jaarplan of kwartaalplan is; het is wel prettig als dit voor het einde van de vakantie gereed is!
- Bij marketingplannen hoort ook een budget. Het begrotingsproces is waarschijnlijk al afgerond bij jouw afdeling. Maar wellicht is er nog ruimte voor finetuning. Let goed op de verhouding tussen het bouwen van het merk enerzijds (verhogen naamsbekendheid, laden merkeigenschappen) en leadgeneratie anderzijds.
- Uit je marketingplan rolt een detailplanning…als het goed is. Als je in november de belangrijkste activiteiten geplot hebt voor Q1 2025 ben je goed bezig! Is dat niet gelukt? Dan kun je hier in januari alsnog een stap in zetten. Neem dan ook gelijk plannen mee voor Q2. Je kunt er maar alvast over nagedacht hebben!
- Vergeet niet om afspraken te maken met de belangrijkste partners voor jouw marketingdoelen. Denk aan platforms voor promotie zoals expert websites of ketenpartners.
- Naast het plannen voor de komende tijd, liggen er ook nog wat urgente acties op je te wachten. Wat dacht je van een verrassende januari-actie! Je kunt zelfs alvast nadenken over de zomeractie voor dit jaar. 😏
- Het einde van het jaar biedt ook kansen om jouw tools eens goed onder de loep te nemen. Van CRM tot AI-tools. Van planning-software tot SEO-tools: start het nieuwe jaar met de beste ondersteuning! Bekijk hier onze tool reviews ter inspiratie
- Het is uiteraard belangrijk om jouw plannen voor het komende jaar goed af te stemmen met alle stakeholders zodat je met voldoende draagvlak kun starten aan het nieuwe jaar!
Maak een top drie met: volgend jaar weer doen en volgend jaar niet meer doen.
Er zijn ook manieren om jouw team mee te laten werken door het verwerken van gegevens eenvoudiger te maken. Bijvoorbeeld door het minimaliseren van het aantal velden, het aanbieden van handige formulieren (met integratie naar CRM) of automatische pop-ups in CRM.
Tip! Gebruik het splinternieuwe planning card deck ‘ContentKwartet’ voor het maken van een contentplanning voor jouw plan. Hiermee plan je aan de hand van de klantreis een volledig contentplan waarmee je wél impact maakt!
Bekijk hier meer: ContentKwartet
Een kleine tip: reserveer voldoende budget voor experimenten! Daarmee vind je dit jaar wellicht zomaar de kip met de gouden eieren! Vergeet niet om video mee te nemen in jouw budget!