De Markering Return On Investment of ROI (ROMI) is begrip in business to business dat snel groeit in populariteit. Door de groei van het internet zijn marketinginspanningen zeer goed meetbaar geworden. De prestaties van campagnes zijn inzichtelijk en marketeers hebben de mogelijkheid om deze tijdig bij te sturen en hun ROI te vergroten. Er wordt van de b2b marketeer van vandaag de dag verwacht dat deze goed nadenkt over de middelen-inzet en altijd gaat voor het maximale, aantoonbare resultaat, vaak uitgezet in KPI’s. Concreet uit zich dat in:
- aantal bezoekers op de website
- aantal geopende e-mails van een e-mail marketing campagne
- de Kosten per klik (CPC), Kosten per bereikt persoon, kosten per bezoekers
- het aantal Marketing Qualified Leads of Sales Qualified Leads die voldoen aan de BANT (Budget, Authority, Need, Timeline) criteria.
- aantal verkochte producten via de webshop
- etc.
Meetbare en resultaatgerichte marketing is overigens ook leuk; je ziet waar je het voor doet wat je doet. En je weet door goed inzicht waar je moet bijsturen om het gewenste resultaat te behalen. Het rapporteren aan managers is ook een stuk aangenamer als je tijdig inzicht hebt in de Marketing ROI,
Marketing resultaten meetbaar maken
Samenhangend met het meten van campagne resultaten en het inzichtelijk maken van de Marketing ROI is BI Software (business intelligence. Middels allerlei dashboards proberen marketeers grip te krijgen op campagnes. Google Analytics of Marketing tools geven deze inzichten. Denk ook aan de rapportages uit e-mail marketing tools en de download statistieken van sites van derden (bijvoorbeeld waar je een whitepaper op aanbiedt).
Meer artikelen over Marketing ROI
- The ROI of Content Marketing
- CRM en de ROI van Klantloyaliteit
- Prove or Die
- Content Marketing ROI berekenen
Door Marcel Nanning