Tags: b2b marketing
Dat er zowel overeenkomsten als verschillen zijn tussen B2B en B2C behoeft waarschijnlijk geen uitleg. We zetten een aantal van de belangrijkste verschillen (en een paar overeenkomsten) op marketingebied op een rij.
Wat zijn B2B en B2C precies?
B2B staat zoals je ongetwijfeld weet voor business-to-business, B2C voor business-to -customer. Onder B2B-bedrijven worden bijvoorbeeld groothandels verstaan, maar ook winkels voor kantoorartikelen. B2C-bedrijven richten zich in de eerste plaats op particuliere klanten, al is het natuurlijk ook goed mogelijk dat zakelijke klanten hier shoppen. Er zijn ook bedrijven die zowel B2B als B2C zijn.
Bij B2B beslissen meer mensen mee over de aankoop
Een consument beslist meestal zelf over zijn aankopen. Hooguit wordt zo’n beslissing met zijn tweeën gemaakt, maar met meer personen komt niet vaak voor. Als het om een B2B-aankoop gaat, is er juist meestal een grotere groep die meebeslist. Niet zelden heb je te maken met een professionele inkoopafdeling. Dit vergt dus een hele andere benadering. Je moet veel meer mensen kunnen overtuigen. Ook zorgt dit er mede voor dat de termijn waarin de beslissing valt bij B2B langer duurt.
De populairste betaalmethoden verschillen
In Nederland is iDeal ongekend populair onder consumenten. Een B2C-webshop van eigen bodem zou zichzelf in de vingers snijden als ze deze geliefde betaalmethode niet zouden aanbieden. In de B2B-wereld is de behoefte aan iDeal minder groot, al zien we het ook hier regelmatig voorbij komen. Betalingen via bankoverschrijvingen, creditcard of PayPal (gekoppeld aan de creditcard) zijn echter gebruikelijker. Als jij veel B2B-contacten hebt, kan het dus handig zijn om een creditcard te hebben. Voor maximaal voordeel kun je elk jaar een nieuwe creditcard aanvragen.
Ander verkooppraatje: voordelen van product bij B2C, eigenschappen van product bij B2B
Als je een product aan een consument wilt verkopen, vertel je doorgaans vooral over de voordelen die het mee zich meebrengt. Bij B2B-klanten vergt de verkoop van een product een uitgebreidere uitleg. Niet alleen de voordelen, maar ook de specifieke eigenschappen van een product zijn belangrijk. Ook kun je bij een consument beter in begrijpbare taal spreken, terwijl je bij B2B-klanten best jargon (mits gepast) kan gebruiken. Zo weten zij meteen of je verstand hebt van zaken of niet.
Social mediastrategie gericht op andere platforms
Zowel B2B- als B2C-marketeers zijn anno 2021 inmiddels wel overtuigd van het belang een goede social mediastrategie. De belangrijkste platforms kunnen echter wel verschillen. Voor een B2C-marketeer ligt de focus op Facebook en Instagram, voor een B2B-marketeer op LinkedIn. Een ander verschil is dat de doelgroep bij B2B veel kleiner is dan bij B2C. Dat maakt het eenvoudiger om een gerichte social mediacampagne op te zetten. Daarnaast is ook de tijd waarop de doelgroep kan worden bereikt anders. Waar dat bij de B2B-doelgroep binnen kantooruren is, geldt dat bij de B2C-doelgroep juist daarbuiten.
Een sterkere focus op de klantrelatie bij B2B
Laten we vooropstellen dat een goede klantrelatie altijd belangrijk is. Echter spelen bij consumenten ook een aantal andere factoren mee, zoals de prijs. Als een consument een product ergens anders goedkoper kan krijgen, zullen ze dat in de meeste gevallen doen. Een consument zal niet snel heel loyaal zijn aan één merk.
Hoewel een laag prijskaartje uiteraard voor B2B-bedrijven ook een aanlokkelijke factor is, wordt dit doorgaans niet als een prioriteit beschouwd. Een langetermijnrelatie is meestal belangrijker. B2B-klanten zoeken niet voor elk product naar diegene die beste prijzen heeft, maar kiezen liever voor één vaste leverancier. Het grote verschil wat hierdoor ontstaat is dat B2C-bedrijven voortdurend op zoek zijn naar nieuwe klanten, terwijl B2B-bedrijven zich meer bezighouden met het onderhouden van hun relaties zodra deze zijn opgebouwd.
De overeenkomsten tussen B2B en B2C
Uiteraard zijn er ook genoeg overeenkomsten tussen B2B en B2C. Aan het eind van de dag heb je bij beide met mensen te maken. Er wordt in de B2B-sector wel eens gedacht dat hier volledig rationele beslissingen worden gemaakt, maar dat klopt niet helemaal. Er komt alsnog een zekere emotie bij kijken. Het hoeft ook zeker niet in elke sector zo formeel en degelijk als wel eens wordt verondersteld. Hoewel B2B-marketeers de verschillen niet uit het oog mogen verliezen, kan er wel iets geleerd worden van goede voorbeelden van B2C-marketing.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Alles over succesvolle B2B digital transformation, digital marketing en ecommerce
Alles over succesvolle B2B digital transformation, digital marketing en ecommerce
EMERCE B2B Digital: Go or No-Go?
EMERCE B2B Digital: Go or No-Go? Een verslag van de editie in 2023 over funnels, AI, sales & marketing en meer!
Ruben en Sophie geven Marketing Masterclass
Ruben en Sophie geven marketing masterclass: wat we kunnen leren van dit tv programma aan marketing en sales
Onderschat offline marketingtools niet
Offline marketing en reclamemateriaal kan bijdragen aan het branden van je merk.
Het kapotte managementdashboard
Hoe ga je om met een marketingmanagement dashboard? Wat zijn feiten en wat zijn onderbuikgevoelens? Lees verder voor meer!
Succesvolle b2b e-commerce begint bij content
Ook in B2B zit men niet stil. Om een succesvolle b2b e-commerce website te hebben, is rijke content onontbeerlijk.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.