Tags: marketingstrategie
Onlangs ben ik via een Linkedin post uitgenodigd door een ondernemer om deel te nemen aan een online challenge. De challenge is: bouw en lanceer een e-learning-course in vier weken. Deze challenge is georganiseerd door SaaS learningplatform LearnWorlds. Dit is een hele goede manier om snel in contact te komen met je doelgroepen en je product of dienst onder de aandacht te brengen. Wat een challenge als marketinginstrument precies is, hoe het werkt en wat jij er aan hebt lees je hier.
Wat is een online challenge?
Stel; je hebt een SaaS-product zoals een elearning-course platform, CRM-systeem of e-mailmarketing tool en je bent op zoek naar nieuwe klanten (aren’t we all?‍). Onderdeel van je marketingstrategie is het aanbieden van een gratis proefversie van jouw software. Je kunt deze versie pushen via marketingcampagnes en gebruikers van de gratis versie converteren naar klanten. Als je gebruikers echter lukraak toegang geeft tot proefversies van producten of diensten is de meerwaarde voor de klant niet altijd direct duidelijk. De gebruiker kan verdwalen in je tool en heeft niet altijd een incentive om alles goed te bekijken. Voor je het weet is de proefversie verlopen, is de indruk van jouw software niet positief en ben je de lead weer kwijt. Je kunt hier op een andere manier mee omgaan; organiseer een challenge.
Voorbeeld challenge
Een voorbeeld: je werkt bij een e-mailmarketing softwarebedrijf en op zoek naar nieuwe klanten. Je bent veel in contact met bestaande klanten en ontdekt dat er veel vragen zijn over het opzetten van drip-mailings. Nu kun je hier blogs over schrijven, filmpjes over maken of een whitepaper over uitbrengen. Je kunt er ook voor kiezen om een drip-mailing-challenge te organiseren.
Daag jouw prospects en klanten uit om in vier weken tijd een drip-mail-campagne op te tuigen en in te zetten; samen met jou en andere deelnemers. Zet een challenge-omgeving op met jouw software als basis en zorg dat deelnemers goed begeleid worden in dit proces.
Een goed proces betekent;
- Een duidelijke week- en dagplanning
- Het faciliteren van interactie met andere deelnemers en met coaches van jouw organisatie
- Templates, voorbeelden en werkboeken verstrekken
- De juiste gratis trial-versie van jouw tool (seamless!) voor de challenge periode beschikbaar stellen
- Een online campagne optuigen om de challenge te promoten
- Content produceren voor tijdens en na de challenge
- Successen boeken met de deelnemers en natuurlijk alles goed opvolgen!
We gaan door op het voorbeeld. Je organiseert dus een drip-mail-challenge van 4 weken en nodigt jouw doelgroep uit via e-mailmarketing, social media en online marketing om hier aan deel te nemen. Een extra tip; zorg dat deelnemers ook weer iemand anders uitnodigen om deel te nemen aan de uitdaging. De deelnemer staat er dan niet alleen voor en jij hebt het voordeel; de challenge wordt door de community gedeeld! Deelnemer die dan participeren zijn betrokken en gedreven om er iets moois van te maken.
Voordelen voor de deelnemer
Je kunt het urgentie-level verder aanwakkeren door een uiterlijke startdatum te geven waarop deelnemers ingeschreven moeten zijn. Mensen die er vervolgens in zitten gaan samen via een vooraf opgesteld stappenplan aan de slag om in een korte tijd iets waardevols op te zetten en te lanceren. In jouw geval dus; die drip-mail-campagne. Hier kun je allerlei mooie aanvullingen op bedenken en deze manier van engagement heeft veel voordelen.
We nemen een aantal voordelen van challenge-campagnes door:
1. Je hebt diepgaande engagement
De mensen die meedoen zijn dagen of weken intensief met jouw opgezette uitdaging bezig. Dat creëert automatisch een band met jouw merk en de coaches die vanuit jouw organisatie deelnemers begeleiden. Je hebt dus ook de kans om te laten zien hoe het is om met jou samen te werken en wat de toegevoegde waarde is die jij kunt bieden.
Het is intensief, afgebakend en diepgaand; een perfecte omgeving om elkaar goed te leren kennen in een korte tijd.
2. Door onderling contact te faciliteren worden deelnemers onderdeel van een community
Je houdt deelnemers van de challenge betrokken door ze in contact te brengen met andere deelnemers van de challenge en de bestaande community. Hiermee zet je in een korte tijd een ik-hoor-ergens-bij-gevoel neer. Een ander voordeel is dat je veel data kunt ophalen. Denk aan; wat typeert deelnemers die meedoen? Welke vragen worden er gesteld (en kan ik gebruiken in mijn contentproductie en productontwikkeling) en hoe verloopt het proces bij de deelnemers?
3. Deelnemers leren razendsnel jouw producten en diensten kennen
Als een deelnemer met toewijding in een challenge zit met een kop en een staart, grijpt deze alles aan om het zo goed mogelijk af te ronden. De hulp, adviezen, templates en andere diensten van jouw merk zijn dus van harte welkom. Je kunt de deelnemers stap voor stap meenemen in jouw software en dienstverlening. De deelnemer verdwaalt niet in jouw tool maar gebruikt de tool intensief en op de juiste manier.
4. Het is sympathiek!
Je hebt de kans om zeer sympathiek en betrokken over te komen door dit te faciliteren. Je moet het dan wel goed doen. Zorg dus dat het gratis is, je goed betrokken bent en alles goed faciliteert. De challenge moet uitdagend en haalbaar zijn. Je wil wel dat het liefst alle deelnemers goed uit de challenge komen met een eindresultaat dat waardevol is. Je zult het proces dus goed moeten voorbereiden en begeleiden zodat jouw merk als sympathiek ervaren wordt. Je geeft iets heel moois weg dus dat zit wel goed!
5. Deelnemers nodigen deelnemers uit; sneeuwbaleffect
Stimuleer deelnemers om andere deelnemers uit te nodigen en bijvoorbeeld samen te werken aan een uitdaging. Of om regelmatig met elkaar te sparren over elkaars’ voortgang. Je kunt deelnemers ook stimuleren om de voortgang van jouw proces te delen zodat anderen kunnen meekeken en op hun beurt nieuwsgierig raken naar jouw producten en diensten.
6. Je kunt je kennis en content slim inzetten tijdens dit proces
Je hebt veel kennis van zaken en content klaarliggen die deze kennis weerspiegelt. De challenge biedt de perfecte omgeving om deze kennis goed toe te passen. Help de deelnemers met goede whitepapers, coaching, tips en video’s. Hier hoef je geen tonnen nieuwe content voor te genereren. Je hebt vast een hoop op de plank liggen dat je hier voor kunt inzetten!
7. De deelnemers zien ECHT resultaat van de samenwerking met jou
Een mooi voordeel van deze tactiek is dat deelnemers het resultaat van een samenwerking gaan ervaren. Als een deelnemer na 4 weken die gave drip-mail-campagne live zet en daar resultaten uit ziet komen, onderstreept dat de kracht van een intensief partnership met jouw bedrijf; samenwerken met jouw softwarebedrijf leidt dus tot concrete resultaten!
8. Je kunt content genereren rondom de challenge; een geweldig marketinginstrument
Geef de hele wereld inkijk in jouw challenge; publiceer vlogs en blogs over de voorgang, over de lessen die er geleerd worden en behandel de vragen die worden gesteld. Je kunt aan het einde van de challenge ook cases delen, voorbeelden behandelen en een nieuwe challenge aankondigen. Bovendien heb je een hoop nieuwe fans die staan te popelen om jouw content ook te gaan delen met hun netwerk.
Wat is jouw challenge?
Dit zijn mijn gedachten over de inzet van een challenge als marketinginstrument. Nu ga ik als een raphaas terug naar mijn eigen challenge; daarover (hopelijk!) later meer. Ben jij ook van plan een dergelijke campagne op te zetten dan ben ik heel benieuwd hoe het uitpakt.
Voel je vrij om je bevindingen te delen met b2bmarketeers.nl!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
In 7 stappen van product- naar servicefocus
Hoe pak je die omslag naar servicefocus strategisch aan? Martijn Smit, Head of Marketing bij Bechtle, deelt zijn stappen voor succes
Vergelijkingssites in B2B; een goede marketing strategie?
Er zijn veel b2b vergelijkingssites die een rol kunnen spelen in de Customer Journey van jouw klant. Zitten deze al in jouw b2b marketing strategie?
Meesters in de kunst van communicatie
PR bureau's zijn de kunstenaars van communicatie. Lees onze tips!
CMO Barometer: dit wordt er van marketingteams verwacht in 2025
CMO Barometer: dit wordt er van marketingteams verwacht in 2025. Belangrijke conclusies uit onderzoek
Waarom het uitbesteden van marketing slim is voor jouw B2B-bedrijf
Waarom het uitbesteden van marketing slim is voor jouw B2B-bedrijf. Lees onze tips en maak de juiste keuzes
B2B marketing: oplossingen voor gerichte reclame
De uitdaging van de toekomst is al begonnen: b2b marketing moet voor het bedrijf een zichtbaarheidsstrategie opzetten die hen zowel op het web als offline als hoofdrolspelers ziet.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.