Tags: marketing
Als je aan marketing denkt, denk je niet meteen aan klantenservice. Toch zijn de twee onlosmakelijk van elkaar verbonden. Er zijn veel verschillende manieren waarop jouw klantenservice jouw marketing kan laten groeien. We hebben de 5 belangrijkste manieren waarop je jouw klantenservice kunt gebruiken voor marketingdoeleinden op een rijtje gezet.
1. Klantenservice gebruiken voor reputatie management
Wanneer je de marketing voor je bedrijf doet, is het belangrijk dat de reputatie van je bedrijf ook goed is. Nieuws loopt als een vuurtje online, en een slechte review van iemand met een groot aantal volgers op LinkedIn, kan ervoor zorgen dat mensen overstappen op jouw concurrent. Daarom is het belangrijk dat er in klantenservice wordt geïnvesteerd. Een goed team dat snel reageert op de problemen van klanten en ze oplost, zal daarom ervoor zorgen dat de relatie met je klanten beter wordt.
2. Klantenservice gebruiken voor contentmarketing
Het kan lastig zijn om op goede ideeën te komen voor de blogs en social media kanalen voor jouw bedrijf. Om content te maken die goed matcht met de vraag van jouw klanten is het handig om de hulp in te schakelen van jouw klantenservice. Er zullen niet veel mensen binnen jouw bedrijf zijn die beter weten wat het antwoord op de vraag van de klant is. Door samen te werken met jouw klantenservice kun je een nog betere contentstrategie opzetten.
💡Tip! Begin met het opzetten van een FAQ-sectie op de website met de input van de customer service-afdeling.
3. Klantenservice gebruiken voor product-marketing
Iedereen die wel eens met klantenservice in aanraking is gekomen, weet dat klanttevredenheidsonderzoeken een groot aandeel hebben in klantenservice. Dat niet alleen, ze kunnen ook helpen met product-marketing. Een klanttevredenheidsonderzoek kan helpen met het vinden van nieuwe functies die uw product-marketing team dan kan gebruiken voor een nieuwe marketingcampagne, en door goed in te spelen op die functies kunnen ze jouw merk beter positioneren.
4. Klantenservice gebruiken voor jouw marketingplan
Iedereen die in marketing werkt, weet dat een marketingplan helpt bij het optimaal inzetten van resources. Een belangrijk onderdeel van jouw marketingplan is het vinden van jouw ideale klantprofiel. Natuurlijk kan dit met data van Google Analytics, Meta en andere marketinggiganten, maar het helpt ook om hier ook de klantenservice voor in te schakelen. Zij praten constant met verschillende klanten, en kunnen er zo achter komen wat voor een type persoon jouw ideale klant is.
5. Klantenservice gebruiken voor CRO
Een marketingstrategie moet leads en verkopen opleveren, op welke manier kan dat beter dan door middel van CRO. Hoe kun je hier gebruik maken van de klantenservice? Door middel van testimonials, volgens een onderzoek van Big Commerce zorgen testimonials en recensies voor 60% meer omzet per klant. Dan moet je natuurlijk wel goede recensies, en testimonials ontvangen, daar speelt ook de klantenservice een grote rol in.
Daarom zijn klantenservice en marketing onlosmakelijk met elkaar verbonden
Het is duidelijk dat klantenservice en marketing nauw met elkaar verbonden zijn en elkaar kunnen versterken op verschillende manieren. Door te investeren in klantenservice en het actief betrekken van jouw klantenserviceteam bij marketinginspanningen, kun je een positieve impact hebben op de reputatie van jouw bedrijf, content creëren die echt aansluit bij de behoeften van jouw klanten, producten verbeteren en positioneren, een goed doordacht marketingplan ontwikkelen en CRO stimuleren door middel van positieve feedback en testimonials.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Weg met de stropdassen en salestechnieken
sales
Tips voor B2B leadgeneratie met Twitter
Tips voor B2B leadgeneratie met Twitter
b2b marketing facts & figures in 4,5 minuut
b2b marketing facts
Tips van experts voor b2b marketing in crisistijd
Een aantal experts delen graag hun kennis en ervaring met ons om B2B organisaties en hun marketeers te helpen in deze uitdagende tijden.
Verslag Marketing en Technology 2015 in NEMO Science Center
Verslag Marketing en Technology 2015 in NEMO Science Center
Trump drukt zijn stempel op INBOUND 2016
Deze week bezochten 18.000 bezoekers uit meer dan 90 landen het INBOUND 2016 congres. Een happening in festival stijl met de verkiezingen op de achtergrond
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.