Tags: marktonderzoek, onderzoek
Bevindingen marketingtelling 2024 – onderzoek naar invloed mond-tot-mond reclame in b2b
Ondanks de snel evoluerende markt van B2B-marketing, blijft één aspect onveranderlijk relevant: mond-tot-mondreclame (MTM). Onlangs onthulde de Nationale Marketingtelling 2024, een initiatief van Creative Agency Everybody Likes Penguins, Beeckestijn Business School en B2Bmarketeers.nl, nieuwe inzichten in de kracht van persoonlijke aanbevelingen binnen de B2B-sector.
Waar komt deze telling vandaan?
Even een stap terug. Vanwaar deze telling? Het idee is geïnspireerd op de jaarlijkse vogeltelling. Waar de Nationale Vogeltelling een momentopname levert van het aantal vogels dat in Nederlandse tuinen gespot wordt, geeft de Nationale Marketingtelling een indicatie van het aantal B2B-tips dat in Nederland gedeeld wordt. De vogeltelling geeft een beeld van het belang van tuinen voor vogels, de Marketingtelling geeft juist een beeld van het belang van mond-tot-mondreclame in de B2B-sector.
Ondanks alle meetbare marketinginspanningen blijven er andere factoren die aankoopbeslissingen beinvloeden zoals de gesprekken tussen bekenden over ervaringen met producten en diensten van belang. Omdat dit fenomeen, dat we kennen als mond-tot-mond of ‘dark social’ doorgaans niet meegenomen wordt in de marketing dashboards is de marketingtelling in het leven geroepen.
Wat werd er gemeten en onderzocht?
Dit onderzoek belicht de cruciale rol van MTM in het stimuleren van groei en het creëren van authentieke connecties tussen bedrijven. Met een methodologie die onder meer een WhatsApp-flow omvatte om de frequentie, kanalen en categorieën van B2B-tips te meten, biedt het rapport niet alleen inzicht in hoe MTM werkt, maar ook praktische tips om deze krachtige marketingtactiek te versterken. Er werd uitgevraagd hoe vaak er bepaalde tips werden gegeven in de B2B-sfeer zoals aanbevelingen voor tools of opleidingen.
Resultaten, inzichten en meer.
- Nederlanders krijgen jaarlijks gemiddeld 210 zakelijke tips via mond-tot-mondreclame
- Persoonlijke aanbevelingen en directe interacties op de werkvloer hebben een significante impact op de verspreiding van B2B-tips.
- Daarbij is een duidelijke voorkeur voor content (zoals literatuur, video’s, podcasts of artikelen/blogs) en trainingen (zoals workshops, webinars, cursussen of bijscholingen).
Dit benadrukt het belang van het creëren van waardevolle en deelbare content die de professionalisering en kennisverrijking binnen de sector bevordert.
- Bovendien onthult het rapport dat ondanks digitalisering, persoonlijke en directe communicatievormen – zoals 1-op-1 gesprekken en groepsgesprekken – prevaleren boven digitale kanalen wanneer het gaat om het delen van aanbevelingen.
Wat is een tip nu echt waard?
Interessant is ook de financiële waarde van MTM, zoals geïllustreerd door de link tussen Customer Experience Management (CEM) en mond-tot-mondreclame. Het rapport toont aan dat investeringen in een positieve klantervaring niet alleen de klantloyaliteit en -tevredenheid verhogen, maar ook aanzienlijk bijdragen aan het stimuleren van persoonlijke aanbevelingen, wat uiteindelijk resulteert in hogere omzet en klantwaarde.
Hoe gaan mensen over je merk praten?
Verder biedt het rapport een aantal praktische tips voor B2B-marketeers om MTM in hun marketingstrategieën te integreren en te versterken. De tips zijn gebaseerd op marketingliteratuur en belichten verschillende aspecten en invalshoeken om mensen over je merk te laten praten. Denk aan social currency, waarbij exclusiviteit, schaarste en uniekheid van producten of diensten aanzet tot delen. Of het verhelderen van je boodschap op basis van het Story Brand Framework van Donald Miller:
“if you confuse me, you loose me”.
Ook benadrukt een van de tips dat het bouwen van authentieke relaties en communities van essentieel belang is om klantbetrokkenheid te vergroten en persoonlijke ervaringen te bevorderen.
Download het volledige rapport
Met deze eerste editie van de Nationale Marketingtelling is de basis gelegd voor toekomstige marketingthema’s.
Het rapport, met alle bevindingen en resultaten, is hier te downloaden en is niet alleen een bevestiging van de kracht van persoonlijke aanbevelingen, maar ook een leidraad voor B2B-marketeers om de effectiviteit van hun marketingstrategieën te verbeteren.
In een tijd waarin digitale marketingstrategieën domineren, herinnert de Nationale Marketingtelling 2024 ons aan de onvervangbare waarde van menselijke connectie en de impact en financiële waarde van mond-tot-mondreclame in het vormgeven van B2B-marketinglandschappen.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Beste Werkgevers 2013; SAS, ORMIT en Q42
Beste Werkgevers van Nederland 2013
Breng nu uw stem uit op het MKB bedrijf met het beste imago
Breng nu uw stem uit op het MKB bedrijf met het beste imago
Gevolgen coronacrisis voor de huizenmarkt
Coronacrisis komt in een huizenmarkt met een lage hypotheekrente, een krapte op de woningmarkt, veel spaargeld en lage spaarrentes. Hoe zit dat in 2021?
B2B Marketing Trendrapport 2019: De belangrijkste KPI’s en uitdagingen voor 2019
B2B Marketing Trendrapport 2019; MQL, Samenwerking Marketing en Sales en meer inzet van marketing technologie in B2B
B2B heeft nog veel verbeterpotentieel in Digital Strategy
Digital Strategy
Het onzekere marktonderzoekpaard
Marktonderzoek is belangrijk en aan vernieuwing toe. In deze column legt Edwin Vlems uit hoe
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.