Het organogram van een succesvolle organisatie in het digitale tijdperk kenmerkt zich door een ongekende dynamiek. In toenemende mate worden verantwoordelijkheden overgedragen aan gespecialiseerde medewerkers, die met eigen initiatieven steeds vaker buiten de lijntjes mogen en moeten kleuren. In die dynamische omgeving krijgt adequaat leiderschap andere dimensies. Die aspecten komen uitgebreid aan de orde tijdens de postdoctorale opleiding ‘Digital Marketing Strategie & Leiderschap’ van Beeckestijn Business School.
Ā Met deze opleiding word je strategische digital en online kennis en kunde op een hoger niveau getild met een managementdoel: sturing en leidinggeven aan verandering. Dankzij de zeer ervaren docenten, de interactie met studiegenoten, de praktische kennis en de vele casesĀ leer jeĀ binnen 4Ā maanden een digital en online leader te worden. Een van de docenten is Arko van Brakel, co-founder en chief executive officer van organisatieadviesbureau Semco Style Institute. Hij leert dat een organisatie in transitie vooral aandacht dient te hebben voor werken aan de business in plaats van werken in de business.
Een van de meest cruciale fases in het bestaan van een onderneming, is het moment dat jouw bedrijf de managementfase bereikt. Dit is het moment dat je als ondernemer tussen de 12 en 20 personeelsleden hebt of op een omzetniveau van tussen de anderhalf en twee miljoen euro terecht bent gekomen. In deze groeifase begin je als ondernemer steeds vaker te merken dat je de grip verliest, niet meer altijd precies weet wat er gaande is in het bedrijf en ā belangrijker nog ā steeds meer tijd besteedt aan interne zaken in plaats van aan klanten, innovatie of aan jouw eigen vakmanschap.
Vaak zie je in deze fase dat de werkdruk voor jou als ondernemer toeneemt, terwijl het plezier en het gevoel van vrijheid, waarvoor je ooit hebt gekozen als ondernemer, ver te zoeken zijn. Je hebt steeds vaker het gevoel āallesā zelf te moeten doen. En veel ondernemers hebben bovendien het idee dat ze niet door hun personeel begrepen worden, of vinden diep in hun hart dat ze eigenlijk al het werk veel beter zelf kunnen doen. Als klap op de vuurpijl geven dit soort situaties veel stress thuis, want met een dergelijke werkdruk slaap je nu eenmaal niet lekkerā¦
Herken je je in een of meerdere punten van deze situatie? Dan is het waarschijnlijk hoog tijd om aan de business te werken in plaats van in de business te blijven ploeteren.
Risico
Herken je je in een of meerdere punten van deze situatie? Dan is het waarschijnlijk hoog tijd om aan de business te werken in plaats van in de business te blijven ploeteren. Als je niets aan jouw aanpak verandert, is de kans namelijk groot dat je op dit niveau blijft hangen en de volgende fase simpelweg niet bereikt, omdat je een belangrijk groei plafond hebt bereikt. Er bestaat een reƫel risico dat je in de problemen komt doordat de werkdruk te hoog wordt en je het overzicht verliest, waardoor je soms gedwongen wordt te krimpen. In veel gevallen overleeft een bedrijf deze fase niet. Het is dus cruciaal om nu de juiste besluiten te nemen.
Talent
In deze fase is het zaak dat je meer en meer op jouw collegaās vertrouwt en hen meer verantwoordelijkheden geeft. Wat je echter meestal ziet, is dat je als ondernemer in deze fase onbedoeld gedrag vertoont waarbij je niet het vertrouwen in jouw mensen laat zien dat je mogelijkerwijs wel hebt. Je bent immers gewend om zelf alle beslissingen en verantwoordelijkheden te dragen. Dat deed je namelijk vanaf het begin al.
Belangrijk op zoān moment is dat je je realiseert dat de mensen die bij je werken daar niet voor niets werken. Jullie hebben voor elkaar gekozen. En daar is een reden voor. Ze zijn vaak erg loyaal, betrokken en bovenal uitstekend in staat om belangrijke beslissingen te nemen en meer verantwoordelijkheid te dragen, want meestal nemen je collegaās in hun privĆ©leven grote besluiten. Waarom zouden ze dus geen grote besluiten kunnen nemen tijdens hun werk?
Belangrijk op zoān moment is dat je je realiseert dat de mensen die bij je werken daar niet voor niets werken.
Als het werkelijk zo was dat jij, als ondernemer, zelf altijd alles beter kunt dan alle andere mensen, konden er geen andere succesvolle bedrijven bestaan zonder jou. En dan hoefde jij je je over je concurrenten al helemaal geen zorgen te maken. Maar kijk eens om je heen. Is er werkelijk niemand beter dan jij of even goed als jij? En zijn er werkelijk geen succesvollere bedrijven dan het jouwe? Andere mensen hebben dus ook talent. Dat geldt ook voor jouw collegaās. De vraag is wat jij, als ondernemer, kunt doen om dat talent optimaal te benutten.
Allrounders
Ook belangrijk is je te realiseren dat mensen die vanaf het eerste uur bij je werken een even grote verandering doormaken als jij. De mensen van het eerste uur zijn vaak allrounders, van vele markten thuis. Hoe groter jouw onderneming wordt, des te minder allround werkzaamheden er paradoxaal nodig zijn. Er komt behoefte aan specialisten. Als het bedrijf groeit, dijt het uit. Dat betekent dat mensen in een klassiek ingerichte, hiƫrarchische organisatie, naar boven, naar onderen of horizontaal opzij gedrukt kunnen worden.
Mensen die naar boven worden gedrukt, krijgen meer een managementrol. Mensen die naar in horizontale richting worden gedrukt, gaan zich specialiseren. Maar mensen van het eerste uur die niet in aanmerking komen voor een van de specialistische taken of managementrollen, voelen zich steeds onbelangrijker en minder gewaardeerd. Dit terwijl ze vanuit loyaliteit eigenlijk wel graag belangrijk willen blijven voor het bedrijf. Dat kan tot onvrede en ziekteverzuim leiden.
Hoe groter jouw onderneming wordt, des te minder allround werkzaamheden er paradoxaal nodig zijn.
Manager
Een van de manieren om dit aan te pakken, is zorgen dat je tijdig een manager aanneemt, die een aantal taken van je overneemt. Maar dit wordt lang niet altijd geaccepteerd, terwijl je als ondernemer de Ć©chte problemen nog steeds op je bord krijgt.
In control
Een effectievere oplossing is het ondernemerschap en vakmanschap van jouw team tijdig te stimuleren, door het team letterlijk bij alles te betrekken: van strategie tot inkoop, van doelen stellen tot het evalueren van de resultaten en van human resources tot financiƫn. Op deze wijze bereid je het bedrijf voor op een fase waarin je niet meer alles zelf hoeft te doen, omdat het talent van jouw team optimaal wordt ingezet. Dit is de meest effectieve manier om ervoor te zorgen dat je als ondernemer wel in control bent, maar niet meer alles hoeft te controleren.
Moed
Dit vergt moed. Want loslaten vraagt veel leiderschap. Je gaat jouw bedrijf immers vanuit vertrouwen besturen. Als je moeite hebt om de controle los te laten, verdient het aanbeveling om te focussen op het faciliteren van de support van jouw team. Ons brein kent het woord āNietā namelijk niet. DusĀ nietĀ meer alles controleren enĀ nietĀ meer alles bij jezelf houden, is behoorlijk lastig voor echte doeners. Het faciliteren van support zorgt ervoor dat jouw aandacht gericht is op het helpen van de transitie naar de nieuwe fase van jouw bedrijf in plaats van dingen niet doenā¦
Loslaten vraagt veel leiderschap. Je gaat jouw bedrijf immers vanuit vertrouwen besturen.
Bonus
Toch is het loslaten van de controle precies wat nodig is: zodra je een deel van jouw tijd investeert in het faciliteren van de kennis en de professionaliteit van jouw team ā waardoor ze hun vakmanschap en hun betrokkenheid in daadkracht kunnen omzetten ā ontdek je dat de professionaliteit, het innovatieve vermogen en het interne ondernemerschap stijgen. Als bonus gaat zowel jouw eigen werkplezier als dat van jouw team er drastisch op vooruit. De betrokkenheid van jouw team stijgt, klanten zijn meer tevreden, het ziekteverzuim daalt en je kunt als ondernemer weer rustig genieten van jouw thuissituatie en misschien zelfs jouw telefoon uitzetten op vakantieā¦ Maar het belangrijkste is dat je hiermee klaar bent voor de volgende, belangrijke groeifase in het bestaan van jouw onderneming.
Headerafbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Digitale marketing in 2020: de belangrijkste uitdagingen
Welke uitdagingen in digitale marketing mag je in 2020 verwachten? En hoe kunnen marketeers zich op deze ontwikkelingen voorbereiden?
Emerce B2B Digital 2023: AI, de Digitale Transformatie, Data Ć©n groei
Emerce B2B Digital 2023: een verslag van het voorjaars-event voor B2B marketing Nederland in Amsterdam. Data, digital transormation en meer!
Tackel deze 4 belangrijke uitdagingen voor een succesvolle digitale transformatie
Waarom cloud security essentieel is voor jouw bedrijf (met tips!)
Waarom cloud security essentieel is voor jouw bedrijf (met tips!). De cloud heeft veel voordelen maar vraagt ook om oplettendheid. Onze tips!
De enorme kracht van growth hacking in het digitale tijdperk
De gemeenschappelijke factor van deze nieuwkomers wordt geduid met een nieuwe marketingterm: growth hacking.
Welke nieuwe kansen en uitdagingen biedt 5G?
We bespreken vier interessante kansen en uitdagingen die 5G met zich mee gaat brengen. Hoe gaat 5g jouw marketing beinvloeden?
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.