Purpose marketing onmisbaar voor B-2-B organisaties

door Jurgen Verheijen | Last Updated:   3 april 2019

De belangrijkste onderwerpen voor marketing managers zijn op dit moment purpose marketing, agile werken en influencer marketing. Dit blijkt uit de Grote Marketing EnquĂȘte die DVJ Insights recent in samenwerking met Adformatie uitvoerde. Binnen de Expert Council, een ronde tafel-bijeenkomst die Smart Profile organiseert met marketing managers van enkele leidende IT-organisaties, wordt het belang van de thema’s onderkend. Purpose marketing wordt zelfs als onmisbaar aangemerkt. Daarnaast wordt binnen de council aangegeven dat er veel aandacht is voor data driven werken, content marketing en het implementeren van de GDPR.

De bedrijven die zijn vertegenwoordigd binnen de Expert Council betreffen voornamelijk B-2-B organisaties. Dat marketeers in dit werkveld op sommige punten anders tegen de heersende trends aankijken, kan dan ook deels daarop teruggevoerd worden. Het onderzoek van DVJ Insights en Adformatie laat zien dat over het algemeen 72% van de marketeers het gevoel heeft dat het bedrijf waarvoor ze werken een purpose heeft en een waardevolle bijdrage levert aan de maatschappij. Slechts 40% denkt dat iedereen in het bedrijf op de hoogte is van de purpose en deze ook kan uitdragen.

Purpose marketing is belangrijk voor je onderscheidend vermogen

Purpose marketing wordt overigens niet gezien als een hype. Slechts 27% van de marketeers denkt dat dit een tijdelijk fenomeen is. Het belang van purpose marketing op lange termijn wordt beaamd door de Expert Council en zal volgens de leden alleen maar toenemen. Wat je purpose is zegt immers ook waar je voor staat en vormt grotendeels je onderscheidend vermogen. Dit is niet alleen belangrijk om mee te nemen in je communicatie naar je doelgroepen, maar ook intern. Het geeft inzicht in waar de organisatie naar toe wil.

Op het gebied van agile werken lijkt de Expert Council gelijk op te gaan met de resultaten van de enquĂȘte. Zo zegt 24% van de Nederlandse marketeers bezig te zijn met het implementeren van agile en 15% heeft dit al gedaan. Opvallend is dat 45% aangeeft dat agile werken een hype is.

Agile werken als way of life

De verschillen tussen marketeers binnen de Expert Council zijn ook duidelijk zichtbaar: voor de een is agile een ‘way of life’: “Waarom zou het opzetten van een campagne weken tot maanden moeten duren? Waarom geen campaign in a day?”, geeft een van de aanwezigen aan. Andere marketeers binnen de council zijn er nog niet mee bezig of zien zelfs de meerwaarde niet. Dit is bijzonder, want doorgaans zien IT-organisaties wel eerder de voordelen van agile werken, omdat dit in de wereld van software-ontwikkeling al jaren wordt toegepast.

Andere interpretatie influencer marketing

Het derde onderwerp, influencer marketing is nog niet voor alle leden van de Expert Council gemeengoed. Ook wordt het door enkelen anders geĂŻnterpreteerd dan gebruikelijk. Zo wordt een samenwerking met klanten voor het opstellen van een referentieverhaal of een verhaal van een klant op een externe bijeenkomst door sommige B-2-B marketeers binnen de council ook als influencer marketing gezien. Zo wordt aangegeven dat het onderhouden van relaties en het benutten van je stakeholder community een logisch onderdeel zou moeten zijn van de marketing mix. Een groot deel van de Expert Council verwacht overigens dat de bubbel van influencer marketing in B-C zal barsten. Er zijn simpelweg te veel slechte voorbeelden waarbij de authenticiteit en geloofwaardigheid ver te zoeken zijn.

Van de respondenten van Grote Marketing EnquĂȘte geeft 43% aan influencer marketing te bedrijven. Het grootste deel doet er niet actief iets mee. Influencer marketing wordt echter door meer dan de helft van de Nederlandse marketeers niet gezien als een hype.

Hoe word je een winnende marketeer?

In het onderzoek van DVJ Insights en Adformatie worden ook handreikingen gegeven om een winnende marketeer en organisatie te worden. Het eerste advies is om te focussen op financiële metrics. Een logische gedachte, want dit is vaak de enige manier waarop je als marketeer kunt aanschuiven in de boardroom. Verder is het belangrijk om consistent te zijn. Durf hetzelfde te blijven doen. Ook moeten organisaties continu in contact te zijn met hun publiek. Dit sluit aan bij de focus van marketeers uit de council op content en content marketing, die beide een belangrijke rol spelen in de marketingstrategie. De laatste tip om te winnen is de communicatie te richten op zowel de korte als lange termijn. Denk dus niet alleen in korte, eenmalige marketingacties, maar zorgt dat je een lange termijn plan hebt waarbij je je campagnes kunt laten aanhaken.

Jurgen Verheijen, verantwoordelijk voor marketing bij Smart Profile

In een volgende bijeenkomst van de Smart Profile Expert Council wordt verder ingegaan op de thema’s data driven werken, implementatie van de GDPR en content marketing.

 

Afbeelding: www.shutterstock.com

 

Jurgen Verheijen is marketing en communicatie manager bij Smart Profile, marktleider op het gebied van B2B market intelligence en demand generation. In zijn loopbaan heeft hij ervaring opgedaan in zowel de consumenten als b2b markt. Dit en zijn focus op b2b intelligence, maakt Jurgen tot een interessante sparring partner. Smart Profile
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.