Als mensen het over innovatie hebben, komt al gauw de uitspraak van Henry Ford naar boven: âIf I had asked people what they wanted, they would have said faster horsesâ. Oftewel: de klant weet helemaal niet wat hij echt wil, wat zijn zogenaamde âlatente behoeftenâ zijn. Wat grappig is: iemand blijkt ontdekt te hebben dat Ford dit helemaal nooit gezegd heeft! Maar ach wat maakt het uit: het idee erachter klopt. Bij MCB doen we al jaren marktonderzoek bij klanten, en vragen ze keer op keer wat ze willen. Het levert vaak weinig vernieuwende ideeĂ«n op (maar gelukkig ontdekten we later de methode Customer Job Mapping).
Smoesjes & marktonderzoek
Maar ondanks dat de quote van Ford bekend is, valt het me als ex-marktonderzoeker op hoeveel enquĂȘtes er nog steeds worden uitgevoerd die ervan uit gaan dat mensen weten wat ze willen. Toen ik begin jaren â90 een onderwerp moest kiezen om op af te studeren, koos ik voor âhet verschil tussen wat mensen zeggen en wat ze doenâ.
De belangrijkste les uit al die stof was, dat we de redenen voor ons gedrag vaak achteraf pas verzinnen: we doen eerst, en verdedigen het daarna met een âredenâ. âIk ging vreemd omdat het met mijn relatie toch al niet goed gingâ. Nee je had gewoon âgoesting om te poepenâ, zoals de Belgen zeggen.
Onderzoek je hart
Maar zelfs als mensen echt weten wat ze willen, en zelfs als ze zich bewust zouden zijn van behoeften waarvan ze zich niet bewust zijn (eh dat kan niet he), dan stralen marktonderzoeken nog steeds onzekerheid uit: âVertel mij wat ik voor je moet doen, wie ik voor je moet zijnâ. Simon Sinek betoogde in het vaakst gekeken filmpje op ted.com dat je als bedrijf juist moet beginnen vanuit je âhartâ, en dat medewerkers en klanten dan zullen volgen.
Marktonderzoek is eigenlijk een uiting van onzekerheid, en als je als bedrijf je klanten laat bepalen wie je moet zijn, zul je nooit authentiek zijn. Dus vraag niet de klant waarom, vraag jezelf waarom. Misschien geef je de wereld wel een sneller paard.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Nooit meer wachtwoorden vergeten
Tooltip voor wachtwoordbeveiliging en opslag, KeePass
NIMA B2B AWARD 2012
NIMA b2b Awards
Online adverteren ‘op maat’
Goed adverteren is het vermijden van âwasteâ. Voorkomen dus dat te veel lezers van je advertentie helemaal niet tot de doelgroep behoren.
Business Marketing Management – W.G. Biemans
Business Marketing Management - W.G. Biemans
Google âSearch plus Your Worldâ in b2b
âSearch plus Your Worldâ.
Gevolgen coronacrisis voor de huizenmarkt
Coronacrisis komt in een huizenmarkt met een lage hypotheekrente, een krapte op de woningmarkt, veel spaargeld en lage spaarrentes. Hoe zit dat in 2021?
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.