Tags: merkbeleving
Uit het vandaag verschenen onderzoek van Eurib blijkt dat merken van eigen bodem een ijzersterke positie hebben bij de Nederlandse consument. Maar liefst driekwart van de merken in de Nederlandse âonmisbaarheidstop 100â is van Nederlandse komaf. Koplopers zijn HEMA, Kruidvat en Bol.com. Dat blijkt uit recent onderzoek onder ruim 1.000 consumenten door EURIB/European Institute for Brand management, kennisinstituut op het gebied van merkenbeleid.
Het âIk hou van Hollandâ-gevoel werkt dus niet alleen goed op televisie, maar ook als het gaat om merkpopulariteit. Merken die aansluiten bij de Nederlandse cultuur en deze op een eigentijdse wijze uitdragen, scoren hoog. Naast de drie genoemde toppers zijn ook Unox, CalvĂ©, Grolsch en Douwe Egberts goede voorbeelden. Opmerkelijke stijger KLM liet via Facebook een vliegtuig met 4.000 Delftsblauwe tegels bestickeren. Het appelleren aan dit oer-Hollandse cultuurgoed bleek prima te werken. Ook de naamswijziging van TNT naar PostNL past in dit rijtje. De naam PostNL heeft een sterkere link met de Nederlandse cultuur.
Groeiende rol internetmerken
Naast Hollandse merken kan de Nederlandse consument ook nauwelijks meer zonder internetmerken. In de top 100 spelen merken als Bol.com, iDEAL en YouTube een toenemende rol. Deze merken maken inmiddels een vast onderdeel uit van het dagelijks leven van de Nederlandse consument. Verder weet Google haar hoge positie (6) vast te houden en ook merken als Hotmail, Windows en Microsoft stijgen qua onmisbaarheid. Dat geldt ook voor Apple, iPhone, iTunes, Twitter en Facebook, hoewel deze nog niet in de onmisbaarheidstop 100 staan. Hyves staat als Ă©Ă©n van de weinige internetmerken onder druk, waarschijnlijk door de groeiende populariteit van Facebook.
Gemak populair bij mannen
Bij Nederlandse mannen neemt het NOS Journaal (met een onmisbaarheidsscore van 64%) een onwrikbare nummer 1-positie in. In hun top 10 staat ook een aantal duidelijke âgemaksmerkenâ: Bol.com, Google, iDEAL, Ikea en Buienradar.nl. De merkbeleving bij Nederlandse vrouwen is geheel anders, want zij kunnen vooral winkels niet missen. In hun top 10 van onmisbare merken staan dan ook niet minder dan zeven retailmerken. Vrouwen zijn dan ook loyaler en sterker gehecht aan hun favoriete merken dan mannen: de onmisbaarheidsscores liggen bij vrouwen gemiddeld hoger dan bij mannen.
Onmisbaarheidsscore
Het onderzoek âEURIB Top 100 Onmisbare Merken van 2011â, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau No Ties in opdracht van EURIB, vond plaats in de periode juli-oktober 2011. Centraal in dit onderzoek staat de zogenoemde âonmisbaarheidsscoreâ. Dit is het percentage respondenten dat het jammer vindt als een merk het komend jaar verdwijnt. Hoe hoger het percentage, des te meer de consument het merk onmisbaar vindt.
Het volledige rapport vind je hier.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
In 1999 presenteerden Pine & Gilmore hun theorie over de relatie tussen het toevoegen van belevenissen en een succesvolle merklading. Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
Naamsbekendheid vergroten: 4 punten om rekening mee te houden
In het streven naar een grotere naamsbekendheid zijn deze vier punten van cruciaal belang voor elke ondernemer. Lees onze tips!
Bedrijfskleding bedrukken: 5 Dingen om rekening mee te houden
Het bedrukken van bedrijfskleding gaat verder dan slechts het tonen van een logo; het draait om het opbouwen van een merkervaring!
Ontdekkingstocht naar de betekenis van B2B merkstrategie voor het MKB
Van harte uitgenodigd om mee te doen aan dit gesprek over merkstrategie voor het MKB
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.