Zonder de dikke geen dunne, zonder Love geen Marriage en zonder oude geen nieuwe media. Onlosmakelijk met elkaar verbonden en gecombineerd het sterkst. Tenminste, dat is mijn overtuiging. Steeds vaker zie ik traditionele middelen en kanalen echter naar de achtergrond verdwijnen. Demand generation, het hele proces van segmentatie tot marketing qualified lead, is echter pas succesvol als de basis in orde is. En daarvoor moet u wellicht toch iets verder kijken dan alleen Twitter of LinkedIn.
First things firts
Tien tips voor meer Twitter-followers, in zes stappen meer uit uw LinkedIn-profiel of hoe meet u de ROI van social media? Om maar eens wat koppen te noemen. Ook voor de b2b-markt geldt inmiddels dat social media onmisbaar is in de marketingmix, en terecht. Maar levert het ook genoeg gekwalificeerde leads op? Of is het nog vooral veel zenden en weinig interactie? In het algemeen kunnen we stellen dat er een aantal basisverschillen zijn tussen traditionele en social media:
Traditioneel |
Sociaal |
Zo hard en vaak mogelijk roepen |
Luisteren en bijdragen |
Adverteren |
Mond-tot-mond reclame |
Het product en de dienst pushen |
Uw boodschap gebruiken om mensen te trekken |
Het domineren van de markt |
Een community creëren binnen uw markt |
Leads opvolgen |
Lead nurturing |
Deze verschillen hebben allemaal betrekking op de manier waarop u uw product, service of organisatie onder de aandacht probeert te brengen. In de praktijk kun je traditionele marketing combineren met traditionele tools, maar ook met social media. En waarom zou u kiezen als het elkaar juist versterkt?
Doelgroep markeren
Het moeilijkste onderdeel van social media marketing is het gericht benaderen van de doelgroep. Waar zit die, staat die open voor informatie en bovendien, is Piet de Vries op LinkedIn wel echt Piet de Vries? De marketing manager van die ene grote prospect, is die niet onlangs ergens anders gaan werken? Zolang deze informatie nergens geregistreerd staat, bijvoorbeeld in een CRM-systeem, haalt u niet het gewenste resultaat uit uw campagnes. Want e-mails, direct mails, post en telefoontjes, blijven allemaal zonder effect als u niet de juiste persoon contacteert.
Volgens mij zou een succesvolle campagne opgedeeld moeten worden in een aantal stappen, waarbij traditioneel en sociaal elkaar afwisselen.
- Stel de doelgroep(en) vast.
- Zorg voor een up-to-date database. Maakt u gebruik van uw eigen CRM-systeem, verzeker u er dan van dat de gegevens niet verouderd zijn of vergelijk de gegevens met die in een externe database en vul indien mogelijk aan.
- Maak een grondige segmentatie.
- Breng in kaart waar uw doelgroep zich bevindt.
- Start met de follow-up: zowel on- als offline.
- Breng de vergaarde informatie centraal samen in het CRM-systeem voor vervolgacties.
ROI uit marketing
Voor een hogere ROI op leadgeneratie-activiteiten is één van de belangrijkste stappen het in kaart brengen van de markt. Bedenk wie de doelgroep is en waar deze zich bevindt en zorg er vervolgens voor dat u een betrouwbaar overzicht heeft van de gewenste contactpersonen. Durft u uw handen in het vuur te steken voor contactinformatie die u online vindt? Een traditionele database, die bestaat uit getoetste en up-to-date informatie, zorgt ervoor dat u maximaal kunt profiteren van nieuwe middelen. Geen verspilling van tijd en geld door het benaderen van de verkeerde personen, maar een gerichte start. Was vroeger alles beter? Zeker niet. Maar laat het ‘verleden’ niet te vroeg los.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
“In B2B-marketing moet je onderaan de Sales funnel beginnen”
in de B2B-markt mag je mensen professioneel aanspreken. Mensen zoals jij, die je zo goed mogelijk probeert te helpen.
Hoe de prospect database bedrijfsresultaten kan voorspellen
Door de prospect database te koppelen aan de huidige klantendatabase, kunnen B2B-marketeers voorspellingen doen over nieuwe omzet.
8 tips voor B2B content marketing, inclusief voorbeelden
B2B content marketing is niet meer weg te denken. Wij geven in dit artikel 8 tips voor slimme en inspirerende B2B content marketing, met voorbeelden!
Vijf bronnen voor killer b2b content waar je nog niet aan gedacht hebt
Juicy b2b content genereren is niet eenvoudig. Aan de marketeer de taak om zichzelf uit te dagen om sterkere content te produceren
SEO voor een B2B website: stappenplan
SEO voor een B2B website: tips & stappenplan. Met deze stappen gaan jouw pagina's beter scoren en trek jij het verkeer dat je zoekt!
Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
In 1999 presenteerden Pine & Gilmore hun theorie over de relatie tussen het toevoegen van belevenissen en een succesvolle merklading. Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.