Tags: Ondernemen
Als je bedrijf nog in de kinderschoenen staat, kan het soms lastig zijn om het overzicht te behouden van alle zaken die je moet regelen. Als het om verzekeringen gaat bijvoorbeeld. Daarom zetten we een aantal verzekeringen die voor startende ondernemers relevant zijn voor je op een rij.
1. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering verzeker je je tegen schade die jij (of eventuele werknemers) aanricht bij anderen. Denk aan een kopje koffie die onverhoopt over de laptop van je opdrachtgever valt en ervoor zorgt dat zijn of haar apparaat niet meer aangaat. Als je tijdens je werk schade veroorzaakt, kun je daarvoor aansprakelijk worden gesteld. En dat kan zonder verzekering behoorlijk in de papieren lopen. Als je goed gedekt bent, hoef je je hier geen zorgen over te maken.
Je moet hiervoor een specifieke bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten, want de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren biedt voor zulke zaken geen dekking. Ben je als startende ondernemer bang voor de kosten van zo’n verzekering? Dit valt gelukkig mee! De meeste bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen slaan zeker geen gat in je budget. De verschillende opties voor bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering vergelijken zorgt er daarbovenop voor dat je de beste verzekering voor jouw situatie vindt.
2. Een zakelijke rechtsbijstandsverzekering
Je denkt er natuurlijk liever niet aan, maar zakelijke conflicten met klanten, leveranciers of medewerkers kunnen iedereen overkomen. Een voorbeeld hiervan is een klant die een factuur weiger te betalen. Het is wel zo prettig als je dan een zakelijke rechtsbijstandsverzekering hebt. Je weet dan dat je in zo’n geval altijd terug kunt vallen op juridische ondersteuning. Ben je niet verzekerd, dan kunnen de juridische kosten behoorlijk hoog zijn.
3. Een inventaris- en (eventueel) voorraadverzekering
Een inventarisverzekering noemt men ook wel een zakelijke inboedelverzekering. Hiermee ben je verzekerd aan schade aan je inventaris, bijvoorbeeld in het geval van inbraak, brand of vandalisme. Onder je inventaris vallen zaken als bureaus, stoelen en elektronica. Eigenlijk alle spullen die niet voor verkoop bedoeld zijn.
Wil je de spullen die wél voor verkoop bedoeld zijn verzekeren? Dan moet je een voorraadverzekering afsluiten. Deze verzekering dekt als er schade aan je voorraad is ontstaan. Bij zowel de inventaris- en voorraadverzekering kunnen bepaalde situaties uitgesloten zijn en niet worden gedekt, dus het is verstandig om je hier vooraf goed over in te lezen.
4. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering
Nog zoiets waar niet altijd goed rekening mee wordt gehouden, is arbeidsongeschiktheid. De kans is helaas altijd aanwezig dat je langdurig uit de running raakt door bijvoorbeeld een ziekte of een ongeval. Als ondernemer moet je hier zelf een voorziening voor regelen en heb je geen recht op een uitkering van de overheid. Door een arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) af te sluiten, zorg je ervoor dat je alsnog inkomen krijgt op het moment dat je niet kunt werken. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om spaargeld opzij te zetten, maar dat is meer geschikt voor een kortere periode. Als je voor langere tijd arbeidsongeschikt bent, zal je behoorlijk wat spaargeld moeten hebben om dit op te kunnen vangen. Een verzekering is dan een veel betere optie.
Toegegeven: de premie van zo’n verzekering is niet echt goedkoop. Maar je hebt hier ook deels zelf invloed op, door er bijvoorbeeld voor te kiezen om een lager maandbedrag te verzekeren en daardoor te profiteren van een lagere premie.
Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is momenteel nog niet verplicht, maar hier komt in de toekomst verandering in. Het precieze plan hiervoor is momenteel nog niet bekend, maar vanaf 2024 is het waarschijnlijk verplicht om je tegen arbeidsongeschiktheid te verzekeren.
Afbeelding: door RODNAE Productions via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Ontdek of een ERP systeem jouw onderneming gaat helpen
Ontdek of een ERP systeem jouw onderneming gaat helpen: de kosten, voordelen en nadelen van ERP-software voor jouw bedrijf
Wat is SD-WAN en hoe helpt het jouw marketingbureau?
Wat is SD-WAN en wat heb jij er aan met jouw organisatie? Deze netwerktechniek wordt razendsnel populair, tijd voor alle ins en outs!
Zakelijk leasen: wat is het en welke vormen zijn er?
Zakelijk leasen: wat is het en welke vormen zijn er? Operational lease, full operational lease, financial lease en meer!
Waarom het uitbesteden van marketing slim is voor jouw B2B-bedrijf
Waarom het uitbesteden van marketing slim is voor jouw B2B-bedrijf. Lees onze tips en maak de juiste keuzes
Beste smartphone apps voor de productieve B2B marketeer
Bekijk onze tips voor de beste smartphone apps voor de productieve B2B marketeer. Met deze apps heb jij jouw kantoor in je broekzak!
Waarom cloud security essentieel is voor jouw bedrijf (met tips!)
Waarom cloud security essentieel is voor jouw bedrijf (met tips!). De cloud heeft veel voordelen maar vraagt ook om oplettendheid. Onze tips!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.