Tags: Ondernemen
Ondanks de talloze regels die we in Nederland kennen wat betreft de veiligheid op de werkvloer, gebeuren er jaarlijks nog veel te veel ongelukken. Zo vonden er in 2020 nog altijd ruim 3500 ongelukken op de werkvloer. Dit is voor het grootste deel de verantwoording van de werkgevers, waardoor er bijzonder ongelukkige situaties kunnen ontstaan. Om dit soort vervelende zaken te voorkomen wordt er maar al te vaak gehamerd op een veilige werkomgeving voor de werknemers binnen een bedrijf. Het is daarom belangrijk jezelf meermaals af te vragen of jouw werkomgeving voldoet aan de benodigde eisen. Om jou hier een handje mee te helpen geven we je in dit artikel 5 tips om de bedrijfsveiligheid te verhogen.
1. Bekijk de risico’s
Voordat er wordt begonnen met het treffen van maatregelen, is het belangrijk dat er wordt uitgezocht waar de grootste risico’s zich bevinden. Wordt er binnen jouw bedrijf bijvoorbeeld veel gewerkt op hoogte? Zorg er dan voor dat hier te allen tijde rekening mee wordt gehouden door middel van bijvoorbeeld de juiste gevelliften en andere machines. Dit soort risico’s werk je uit in een zogenoemd risico-inventarisatie en evaluatie document. Zorg ervoor dat zelfs het kleinste risico dat plaats kan vinden binnen een bedrijf hierin wordt uitgewerkt. Soms zijn het namelijk juist te kleine risico’s die voor de grootste ongevallen zorgen.
2. Ontwikkel een duidelijk plan
Nadat alle risico’s in kaart zijn gebracht is het zaak hier een duidelijk plan voor te ontwikkelen. In zo’n dergelijk plan noteer je welke maatregelen er worden getroffen om de uitgezochte risico’s zo klein mogelijk te maken. Denk hierbij aan de inrichting van een gebouw. Zo is het altijd handig een bepaalde vluchtroute te hebben die mensen eenvoudig weten te bereiken. Je kunt namelijk aan de hand van de opgestelde risico’s zien waar deze plaatsvinden. Op basis hiervan kun je vervolgens prima inschatten hoe je zo’n vluchtroute inplant.
3. Testen en evalueren
Helaas is een keer risico’s uitzoeken en het opstellen van een plan niet direct genoeg. Na een jaar zouden er bijvoorbeeld zomaar nieuwe risico’s kunnen ontstaan. Het is daarom zaak om meerdere keren per jaar al het personeel bij elkaar te hebben en hen uit te leggen over alle regels en eventuele maatregelen. Ook dienen de maatregelen jaarlijks te worden herzien en waar nodig te worden aangepast. Buiten de gezondheid van jezelf en alle werknemers, leidt dit uiteindelijk tot minder ziekteverzuim en een fijnere sfeer op de werkvloer.
4. De BHV’er
Zorg er altijd voor dat er minimaal één iemand in het pand aanwezig is die zijn BHV-cursus heeft behaald. BHV staat voor bedrijfshulpverlening. Dit wil zeggen dat deze persoon goed overweg kan met eventuele ongelukken en waar nodig direct eerste hulp kan verlenen. Denk hierbij aan het reanimeren na een hartaanval of het blussen van een klein brandje in de kantine. Uiteraard is het volledig afhankelijk van de grootte van jouw bedrijf hoeveel BHV’ers je in dienst hebt.
5. Het noodplan
Tot slot is het zaak aan het gehele bedrijf mee te delen wat te doen in geval van extreme nood. De doorsnee man of vrouw schiet redelijk snel in paniek bij een uitslaande brand of wanneer een collega die plotseling neervalt. Het is daarom zaak dat iedereen binnen een bedrijf weet wat er precies gebeurt in geval van nood. Waar moet iedereen verzamelen? Waar hangen de brandblussers? En hoe zorg je ervoor dat iedereen binnen no-time op de hoogte is van de situatie? Op deze manier kan iedereen op een veilige manier omgaan met calamiteiten en dit op een normale manier navertellen.
Foto door monicore
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Wat zijn de voordelen van document management systemen voor de bouwsector?
Wat zijn de voordelen van document management systemen voor de bouwsector? Lees alles over digitalisering in de bouw en het belang daarvan!
Het belang van een schone en georganiseerde werkruimte
Het belang van en tips voor een schone en georganiseerde werkruimte; mensen werken prettiger én veiliger in een schone en opgeruimde plek!
Maak het kerstpakket echt persoonlijk
Hoe persoonlijk is jouw kerstpakket? Kies dit jaar voor een pakket waar mensen iets aan hebben: een persoonlijk kerstpakket! Lees de tips!
4 verzekeringen voor startende ondernemers
4 verzekeringen voor startende ondernemers: bedrijfsaansprakelijkheid, rechtsbijstand, arbeidsongeschiktheid en inventarisverzekering
Wanneer en hoe schakel je een incassobureau in?
Incassobureau inschakelen? Dit is geen eenvoudige stap maar helaas soms wel nodig. In dit artikel geven we tips voor de beste keuzes.
Veiliger ondernemen door een VPN te gebruiken
Veiliger ondernemen door een VPN te gebruiken. Tips om de gegevens van jouw organisatie en klanten te beschermen
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.