Tags: Ondernemen
Als ondernemer moet je bepaalde risico’s nemen. Dat is onderdeel van het vak en dat maakt het ondernemen juist ook zo leuk. Om die risico’s met een gerust hart te kunnen nemen, is het wel belangrijk dat je je bedrijf goed beschermt. Zeker op financieel gebied. Het uiteindelijke doel van ieder bedrijf is om winst te maken. Om consistent winstgevend te kunnen blijven, moet je je bedrijf beschermen tegen financiële klappen, zoals aansprakelijkheidsclaims. Hoe je dat doet? Met de juiste verzekeringen natuurlijk!
Het verschil tussen bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid
Er zijn twee soorten aansprakelijkheid voor ondernemers en zzp’ers. Je hebt een beroepsaansprakelijkheid, wat verwijst naar aansprakelijkheid voor schade die voortvloeit uit fouten bij het uitoefenen van een specifiek beroep. Beroepsaansprakelijkheid komt vooral voor bij adviserende beroepen. Een fout maken in zulke beroepen kan leiden tot grote financiële gevolgen.
Bedrijfsaansprakelijkheid gaat om de aansprakelijkheid voor schade aan derden als gevolg van de normale bedrijfsactiviteiten. Dit kan gaan om materiële schade als letselschade. Stel je voor dat een klant uitglijdt in jouw winkel en daardoor een arm breekt, de schade die hierdoor ontstaat moet jij betalen.
Bescherm je bedrijf met verzekeringen
Aansprakelijk gesteld worden betekent dat er schade is ontstaan door iets waar jij verantwoordelijk voor bent. Zonder verzekering moet jij dus alle kosten die ontstaan door de schade zelf betalen. En die kosten kunnen flink oplopen. Het gaat hier vaak om duizenden euro’s. Dat heeft uiteraard een grote impact op je bedrijf en winstgevendheid.
Voor een consultant die werkt als zzp’er is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering waardevol. Je kunt denken dat je heel voorzichtig bent en dat jouw bedrijf geen schade aanricht aan anderen. Toch is het slim om alsnog een verzekering af te sluiten om je bedrijf te beschermen. Een ongeluk kan iedereen gebeuren en je kunt nu eenmaal niet alle risico’s uitsluiten.
Een voorwaarde voor bepaalde organisaties
Veel organisaties werken alleen met ZZP-krachten als deze kunnen aantonen een beroepsaansprakelijkheidsverzekering te hebben. Daarmee dekken ze een bepaald risico af en voorkomen ze problemen mocht er iets gebeuren waar de ZZP’er aansprakelijk voor is.
Veilig ondernemen
Het afsluiten van een bedrijfs- of een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is een belangrijke manier om veilig te ondernemen en je bedrijf te beschermen. Uiteindelijk hoopt iedereen dat hun bedrijf de komende tientallen jaren nog succesvol kan blijven bestaan. Je investeert in marketing, goed personeel, in jezelf, dus waarom zou je niet investeren in een goede verzekering? Als je namelijk te maken krijgt met een schadeclaim van tientallen duizenden euro’s, dan kan goed personeel weinig voor je betekenen. Het enige wat je op zo’n moment kan helpen, is een goede verzekering.
Disclaimer: dit artikel is geschreven vanuit eigen ervaring en onderzoek. Het is informerend en dient niet als advies. Laat je altijd adviseren door een professionele verzekeringsadviseur voor een zo goed mogelijke afdekking van de risico’s die voor jouw situatie van toepassing zijn.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
De mobiele telefoon: de machinekamer van de moderne ondernemer
De mobiele telefoon: de machinekamer van de moderne ondernemer: wat is de functie van de mobiel en wat zijn de belangrijkste apps?
Verschillende opleidingen tot energieprestatie adviseur
Er zijn verschillende opleidingen tot energieprestatie adviseur. Deze variëren van korte cursussen tot uitgebreide, meerjarige programma's.
Marketingstrategieën voor Technische ZZP’ers
Met deze marketingstrategieën voor technische zzp'ers zet jij zelf goed op de kaart in een concurrerende markt. Zowel online als offline tips!
De kracht van jouw receptie!
Hoe een goede receptie bijdraagt aan meer omzet. Onderschat deze waarde niet; voor zowel de korte als de lange termijn! Lees onze tips!
De kracht van verpakkingsmateriaal
In dit artikel lees je waarom het belangrijk is om aandacht te besteden aan verpakkingsmateriaal en hoe je de kansen kunt benutten.
White label SEO: Zoekmachineoptimalisatie uitbesteden voor jezelf én voor je klanten
white label seo: wat is het en wat heb jij er aan met jouw bureau? Lees onze tips en adviezen voor het uitbesteden van SEO
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.