Tags: internationale marketing
Stel, je hebt een nationale onderneming welke zo goed loopt dat het interessant kan zijn om de stap te wagen naar een internationale business. Of wellicht dat je een gat in de markt hebt gevonden welke niet perse relevant is voor Nederland, maar bijvoorbeeld wel voor de Aziatische markt. Zomaar starten en kijken waar het schip strand is geen optie, er komt namelijk een hoop bij kijken wanneer je beslist internationaal te gaan ondernemen. Zo heb je naast zaken als startersregelingen en het eventueel vinden van een geschikte (lokale) zakenpartner, in de meeste gevallen ook nog te maken met culturele verschillen.
Kies jij ervoor om goederen te exporteren, dan is het ook belangrijk om je te verdiepen in de manieren waarop dit kan. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de vracht te vervoeren via een vliegtuig, maar kan je ook gebruik maken van zeecontainers. Ondanks dat er een hoop zaken zijn waar je je in moet verdiepen, zullen wij in dit artikel enkel ingaan op het internationaal vervoeren van goederen over zee. Wat zijn de opties en eventuele voor- en nadelen?
Het exporteren van goederen via zee
Wereldwijd worden er jaarlijks miljoenen hoeveelheden goederen vervoerd middels containers. En niet zonder reden. Het vervoer over zee is namelijk relatief goedkoop in vergelijking met vervoer over land of via de lucht. Dit zit hem voornamelijk in het feit dat er op de schepen zoveel ruimte beschikbaar is, dat de kosten verdeeld kunnen worden over veel meer containers dan meekunnen met bijvoorbeeld een vliegtuig. Daarnaast worden de schepen uiteraard altijd zo efficiënt mogelijk ingedeeld, wat ook kosten bespaard.
Het delen van een zeecontainer
In sommige gevallen kan het zo zijn dat de lading welke je wilt verschepen niet groot genoeg is om een complete zeecontainer mee te vullen. In dit geval kan je kiezen voor groupagevervoer. Groupagevervoer is eigenlijk niets anders dan het delen van een container, waardoor meerdere kleine ladingen worden samengevoegd tot een grote lading. Op deze manier betaal je dus alleen voor het gedeelte van de container dat van jou is, wat de transportkosten zal drukken. Jouw goederen samen met die van anderen in één container plaatsen riskant? Paklijsten en afschotten zorgen ervoor dat goederen niet door elkaar gehaald worden of beschadigd raken. Geen reden tot stress dus!
Het nadeel van het vervoeren van goederen over zee
Uiteraard is niet alles rozengeur en maneschijn, er zitten namelijk ook nadelen aan het vervoeren van goederen over zee. Zo is de snelheid van het vervoer vele malen lager dan wanneer je ervoor kiest om jouw goederen middels het vliegtuig te vervoeren. Daarnaast zijn niet alle plekken goed bereikbaar omdat je afhankelijk bent van specifieke havens en is het tijdens het vervoer vaak onmogelijk om de route te wijzigen. Toch hoeft al het voorgaande niet in alle gevallen een probleem te zijn en kunnen de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen, dit is puur afhankelijk van jouw wensen. Heb jij al een voorkeur gecreëerd?
Foto door Tom Fisk via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
De Bitcoin als ideaal betaalmiddel bij internationaal ondernemen?
Steeds meer bedrijven accepteren het betalen met Bitcoins en steeds meer individuen raken geinteresseerd in cryptocurrency. Zullen internationale transacties in de toekomst enkel nog met Bitcoins worden afgerekend?
Grensverleggende marketing: cruciaal voor internationaal succes
Internationale marketingcampagnes; waar je aan moet denken en waar je op moet letten; vertalen, cultuur, wetten, regelgeving en meer.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.