De invloed van kerstpakketten op B2B partners

door Redactie | Last Updated:   3 juli 2024

Een kerstpakket is misschien een beetje retro, zou je denken. Toch zijn kerstpakketten nog steeds super actueel! De vorm en invloed zijn inmiddels wel wat anders dan de ouderwetse, kartonnen doos, gevuld met luxe producten. Maar de traditie is ook bij B2B partners nog populair. Tenslotte is het altijd leuk om een cadeau te krijgen toch? Dat zal wel nooit veranderen! Het geven van een kerstpakket is dus niet alleen als blijk van waardering voor het eigen personeel, maar ook een mooi relatiegeschenk voor zakenpartners en klanten. Maar wat is nu eigenlijk de invloed van deze kerstpakketten op de relaties tussen bedrijven?

Wij zijn verder in dit onderwerp gedoken en vertellen je er meer over.

Waardering tonen met een kerstpakket

Het uiten van je waardering voor een zakenpartner of klant is een eerste reden om een kerstpakket cadeau te geven. Vooral omdat je de mogelijkheid hebt de inhoud van het pakket helemaal aan te passen aan de voorkeuren van je B2B relaties en klanten. Op kerstpakket.nl bijvoorbeeld, kun je prachtige en originele kerstpakketten bestellen. Door een mooi en goed gevuld exemplaar te sturen, laat je zien dat je de relatie belangrijk vindt en je de moeite neemt je in die persoon te verdiepen.

Zo kun je een speciaal pakket maken voor wijnliefhebbers, een halal pakket voor je moslims partners of kiezen voor een thema, zoals gezond, alternatief of glutenvrij. Zo laat je zien dat je de ander een warm hart toedraagt en dat is iets dat bij je relaties zeker in goede aarde valt. Het zal de partnership versterken en zorgen voor meer goodwill en vertrouwen.

Kerstpakketten als ijsbreker en gespreksonderwerp

Een ander positief effect van kerstpakketten op B2B relaties, is dat ze kunnen dienen als ijsbreker en gespreksonderwerp. Wanneer je een mooi kerstpakket ontvangt van een zakenpartner, is dat een mooie aanleiding om even contact op te nemen en te bedanken. Zo creëer je een extra contactmoment, wat de relatie ten goede kan komen.

Bovendien kan de inhoud van het kerstpakket ook een leuk gespreksonderwerp zijn. Misschien zat er wel een bijzonder of grappig item in dat de aandacht trok. Door daar met elkaar over te praten ontstaat er verbinding. Zeker als je merkt dat je dezelfde interesses of voorkeuren hebt, kan dat de relatie versterken.

Timing cruciaal

Als je kerstpakketten aan B2B relaties wilt sturen, is het wel belangrijk om goed na te denken over de timing. Het is slim om al vroeg na te denken over de inhoud van de pakketten en deze te bestellen. Zo weet je zeker dat je krijgt wat je voor ogen hebt. Verstuur het pakket vervolgens niet te vroeg, maar wel een paar weken voor Kerst, zodat de ontvanger er nog echt iets aan heeft tijdens de feestdagen. Maar wacht ook niet té lang, anders loop je het risico dat jouw pakket ondergesneeuwd raakt in de stapel kerstpost. Het moment van versturen levert dus een belangrijke bijdrage aan de ‘wow-factor’  van het pakket.

Start in de zomer met jouw kerstgeschenk!

    Begin net voor of na je zomervakantie met het regelen van kerstgeschenken zodat je niet achter de feiten aanloopt. Aan het einde van het jaar is het vaak heel druk en kom je in tijdnood. Start met het uitzoeken van pakketten, het maken van lijsten en het bedenken van teksten. Dan ga jij stressvrij door de decembermaand!

Zorg dat het pakket bij je bedrijf past

Tot slot nog een belangrijke tip: zorg ervoor dat het kerstpakket goed aansluit bij de identiteit en waarden van jouw bedrijf. Zo werk je ook aan het laden van je merk. Duurzaamheid speelt voor jouw organisatie een belangrijke rol? Kies dan voor een pakket met eerlijke, biologische producten. Staat kwaliteit hoog in het vaandel? Ga dan voor mooie, luxe items.

Op die manier versterk je met het kerstpakket niet alleen de relatie met je zakenpartner, maar laat je ook in één oogopslag zien waar jouw bedrijf voor staat. Dat draagt bij aan een consistente en herkenbare uitstraling. En onderstreept nog eens extra de waarde die jij hecht aan de samenwerking met jouw B2B partners.

Waardevolle investering

Kortom, kerstpakketten voor B2B relaties is meer dan zomaar een aardig gebaar. Het is een waardevolle investering in langdurige, stabiele partnerships. Mits goed uitgevoerd, versterken de pakketten de onderlinge band, creëren ze extra contactmomenten en goodwill, en dragen ze bij aan wederzijds begrip en vertrouwen.

Een goede B2B marketing strategie is belangrijk om meer en goede partnerships op te bouwen. Vanzelfsprekend draait het daarbij uiteindelijk om een goede samenwerking en ook en vooral om de kwaliteit van je product of dienst, je serviceniveau en de persoonlijke klik. Maar een goed gekozen kerstpakket kan wel net dat beetje extra glans geven en de relatie een positieve ‘boost’ geven. Zeker in deze tijden, waarin persoonlijk contact schaars is, zijn dit soort attenties extra waardevol om de verbinding levend te houden.

Dus, overweeg zeker om kerstpakketten onderdeel te maken van je relatiemanagement. En je zakenpartners zullen de waardering zeker op prijs stellen en de positieve effecten zullen vaak groter zijn dan je van tevoren dacht!

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.