Kleine investering in kerstpakketten, een groot effect!

door Redactie | Last Updated:   16 september 2022

Tags:

Geld besteden aan een kerstgeschenk voor je personeel of klanten is ongetwijfeld een goed idee. Heb je er wel eens bij stilgestaan dat het schenken van een kerstpakket niet alleen aardig is voor je medewerkers, maar ook een hele goede vorm van marketing kan zijn?

De meeste van ons kijken in de decembermaand uit naar kerst en natuurlijk ook naar een goed gevuld kerstpakket. Dat is een traditie die al meer dan honderd jaar leeft in ons land. Het bedanken van medewerkers voor hun werk is een vriendelijk gebaar dat iedereen laat weten dat ze gewaardeerd en gerespecteerd worden. Waardering is dan ook het kernwoord als het om kerstpakketten gaat. En als werknemer is het ook fijn dat je werk niet onopgemerkt blijft en je gerespecteerd wordt.

Bovendien zorgt zo’n gebaar voor een extra stimulans, een motivatie dat werknemers zich in de toekomst zullen blijven inzetten voor hun rol en hun best blijven doen. Kortom: een kleine investering die een groot effect heeft op de arbeidsmotivatie. 

Een waardevol promotiemiddel 

Maar behalve personeel, heeft het schenken van een kerstpakket aan bestaande en potentiële klanten doorgaans ook een groot effect, als B2B marketingstrategie. Zo’n relatiegeschenk is eigenlijk de meest boeiende manier om relaties met klanten en zakenpartners op te bouwen of te behouden. Vooral in de professionele dienstverlening. Kerstpakketten kunnen helpen bij het creëren van naamsbekendheid en het versterken van de relatie met je klanten.  Een uitstekend promotiemiddel dus!

Door klanten te bedanken door middel van relatiegeschenken, weten ze ook dat  je hun loyaliteit aan jouw bedrijf waardeert en zo moedig je hen tevens aan om de komende ook loyaal te blijven. En het investeren in dergelijke geschenken kun je als bedrijfskosten aftrekken, want volgens de Belastingdienst vallen relatiegeschenken, ook aan potentiële klanten onder een gift als dit niet structureel gebeurt.  

Een kerstpakket met etenswaren voor de feestdagen

Het kiezen van een geschikt relatiegeschenk gaat meestal niet over één nacht ijs. Je kunt moeilijk rekening houden met elk individu en iedere persoonlijke smaak. Wat eigenlijk door iedereen wel gewaardeerd wordt, zijn pakketten die er mooi en luxueus uitzien en heerlijke delicatessen bevatten voor bijvoorbeeld een culinaire avond of borrel. We kennen niet voor niets het spreekwoord ‘liefde gaat door de maag’.

Kies bijvoorbeeld voor een cadeaupakket bestaande uit bijzondere speciaalbieren of kaasjes, tapenades met toast en een fruitige cava of een zoet pakket met havermoutkoek, limonade en een lekkere reep Tony’s Chocolonely. De pakketten zijn online te bestellen bij partijen als Charles.nl en zijn in verschillende thema’s en prijzen te kiezen. Zo is er voor ieder budget wel een mooi cadeau te vinden. 

De trend van 2022

Bovendien is een geschenkdoos met lekkernijen mee naar huis krijgen voor de feestdagen weer helemaal de trend van nu. Eerst het ritueel van thuis samen met z’n allen in spanning en met nieuwsgierigheid het kerstpakket openmaken en ontdekken wat erin zit. Waarna het accent ligt op vooral gezellig bij elkaar zijn en gezamenlijk lekker eten. Wellicht is dat het antwoord op de corona tijden waardoor we destijds minder bij elkaar konden zijn. En last but not least: er zijn ook veel opties voor kerstpakketten die bestaan uit biologische producten of producten die een steentje bijdragen aan het milieu of duurzaam zijn.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.