Tags: Ondernemen, seo
Wie de statistieken over het aantal online aankopen van Nederlandse consumenten bekijkt, zal al snel opmerken dat deze aantallen de afgelopen jaren een sterk opgaande trend tonen. In verschillende andere Europese landen is een vergelijkbare trend zichtbaar. In lijn met dit beeld neemt het aantal bedrijven met een website toe. Er zijn daarbij steeds meer ondernemingen met uitsluitend een webshop; zij hebben geen fysieke vestiging meer. Denk aan relatief jonge ondernemers, die goederen goedkoop inkopen om dit vervolgens met een flinke marge te verkopen. Het internet biedt hen, maar ook bestaande ondernemers tal van kansen. Een website laten maken in WordPress of bijvoorbeeld Joomla is hierdoor steeds interessanter geworden voor bedrijven. Maar dan moet deze wel goed zijn.
Website maken is meer dan een fraai design alleen
Bij het laten maken van een website wordt regelmatig gedacht, dat een fraai design met wat relevante content voldoende is om de eerste bezoekers te trekken. In de praktijk blijkt dat er meer nodig is. Denk bijvoorbeeld aan zoekmachine optimalisatie, vaak afgekort tot SEO. Omdat er zoveel websites zijn, is het voor ondernemers lastiger om een positie hoog in de zoekresultaten te bemachtigen. SEO is een hulpmiddel om beter te scoren in de zoekmachine. Een specialist op het gebied van SEO in Enschede adviseert bedrijven hier een specialist voor in te schakelen. Het op verkeerde wijze toepassen van SEO kan een negatief effect hebben.
SEO bestaat uit verschillende elementen
Wie start met zoekmachine optimalisatie zal merken, dat dit uit verschillende componenten bestaat. Het is zaak aan ieder van deze componenten aandacht te besteden om uiteindelijk succesvol te zijn in het verhogen van de ranking van een website in de zoekmachine. In de basis wordt onderscheid gemaakt tussen drie elementen, te weten:
- content,
- linkbuilding en
- een technische optimalisatie van de website.
Bij dat laatste element kun je denken aan het verbeteren van de snelheid waarmee de website laadt. Des te korter de laadtijd, des te groter het gebruiksgemak en daarmee des te hoger de waarde die een zoekmachine aan de website hangt. Maar denk ook aan de technische structuur die van invloed is op hoe eenvoudig alles te vinden is voor de bezoeker (en de zoekmachine).
Onderzoek hoe de doelgroep de zoekmachine gebruikt
De meeste aankopen starten bij Google. Aan de basis van een goede ranking in de zoekmachine ligt dan ook een zoekwoordenonderzoek. Het idee achter zo’n onderzoek is het feit, dat je wilt weten op welke wijze iemand uit de doelgroep van je organisatie de zoekmachine gebruikt. Daarbij geeft een zoekwoordenonderzoek inzage in de zoekwoorden waarop je jezelf als eerste zou moeten richten bij het verbeteren van de ranking van je website. Het gaat om de zoekwoorden die door veel mensen gebruikt worden, maar waarop de concurrentie van andere bedrijven beperkt is. Een specialist in SEO helpt je deze zoekwoorden te vinden; vaak door verschillende tools te gebruiken.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
4 succesfactoren voor B2B-bedrijven (naast hele goede producten én dienstverlening)
4 succesfactoren voor B2B-bedrijven (naast hele goede producten én dienstverlening). Lees onze tips voor een bloeiende b2b-onderneming
Wel of geen privégebruik smartphone van werknemers?
Wel of geen privégebruik smartphone van werknemers? Lees hier de oplossing zodat iedereen tevreden is: werknemer en werkgever.
Het uitbesteden van jouw online marketing activiteiten
Het uitbesteden van jouw online marketing activiteiten: waar je op moet letten, voordelen en concrete tips!
De voordelen van personaliseren in B2B-marketing
De voordelen van personaliseren in b2b-marketing: tips, voorbeelden en de belangrijkste manieren om tot personalisatie te komen!
SEO Check
(gratis) tools die je in een oogopslag een algemeen beeld geven van de vindbaarheid van je website. Ik werk graag met WooRank
Google ‘Search plus Your World’ in b2b
‘Search plus Your World’.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.