Tags: Ondernemen
Hoe een goede receptie bijdraagt aan meer omzet!
Dé plek waar bezoekers, gasten of klanten worden ontvangen: de receptie. De receptie is het eerste aanspreekpunt van bezoekers met het bedrijf. Eigenlijk dus een eerste indruk en daar wil je als bedrijf geen steken laten vallen. Hoe kleed je de receptie dan leuk aan en hoe zorg je dat deze verwelkomend aanvoelt?
Wel of geen receptie
Waar sommige bedrijven geen vaste receptie hebben en bezoekers worden opgevangen door werknemers, hebben andere bedrijven juist een grote entreehal met duidelijk aanwezige receptie én vaste receptiemedewerkers.
De keuze voor wel of geen receptie is simpel: heb je er de ruimte niet voor en komen er niet veel mensen over de vloer? Dan is een receptie niet hard nodig. Heb je er de ruimte wel voor en ontvang je regelmatig klanten of bezoekers? Dan is het voor de bezoekers wel zo fijn om door personeel te worden ontvangen.
Identiteit van de organisatie
Het klinkt misschien overdreven, maar de receptie zet echt een bepaalde identiteit neer. Ziet de ontvangstreceptie er netjes en verwelkomend uit, dan is de kans groot dat de bezoekers met een beter gevoel de organisatie binnenstappen. Doordat de receptie de eerste kennismaking van bezoekers is met het bedrijf, is het belangrijk om dicht bij het merk te blijven tijdens het ontwerpen van de receptie. Zo weten bezoekers meteen wat ze kunnen verwachten.
Werkzaamheden receptioniste
De werkzaamheden van een receptioniste kunnen erg uiteenlopend zijn. Sommige receptionistes houden zich met veel verschillende dingen bezig: van het opnemen van telefoontjes tot het doorverbinden van gesprekken, ontvangen van gasten en zelfs het uitvoeren bepaalde administratieve werkzaamheden. Receptionistes beschikken dan ook vaak over goede sociale vaardigheden. Ze zijn immers veel met mensen bezig.
Receptie inrichten
Om een receptie zo verwelkomend en toegankelijk mogelijk te maken, plaats je deze direct in de hal. Zo hoeven bezoekers niet zelf op zoek te gaan naar een werknemer, maar worden ze gelijk geholpen.
Qua receptiebalie is het verstandig om te kiezen voor een iets hogere balie. Zo kan een receptioniste haar administratieve werkzaamheden met enige privacy uitvoeren. Daarnaast liggen er op die manier ook minder snel ordners of andere belangrijke documenten in beeld. Hierdoor oogt de receptie wat netter, wat een goede eerste indruk achterlaat bij de bezoeker.
Er kan gekozen worden voor een balie waarbij het personeel moet blijven staan, of een balie waarachter het personeel kan gaan zitten. Is de receptioniste veel in beweging? Dan is een balie zonder kruk of stoel erg handig.
Andere handige meubels voor in de receptie ontvangst zijn comfortabele stoelen en een kleine koffietafel. Ideaal voor als de klant even moet wachten tot hij of zij wordt opgehaald!
Marketingkansen
De receptie is bij uitstek de plek om belangrijke marketingdocumenten en uitingen onder de aandacht te brengen. Voorzie de receptie bijvoorbeeld van een een modern brochure-rek met de laatste product-brochures. Als gasten even moeten wachten, hebben ze wat te bekijken! Bovendien geeft het een mooie uitstraling. Daar kun je uiteraard nog verder in gaan. Denk aan het opstellen van prototypes van innovaties of het tonen van relevante content op schermen. De receptie is een knooppunt van het bedrijf en daarmee een interessant marketingkanaal!
Visitekaartje van de organisatie
Er komt dus veel meer kijken bij het inrichten van een goede receptie dan alleen een balie kiezen. Vraag jezelf bij het uitzoeken van de juiste meubels af waar de balie voor wordt gebruikt, of er veel klanten over de vloer komen en of klanten regelmatig even moeten wachten op hun afspraak. Zorg dat de receptie weergeeft waar jij voor staat als bedrijf, zo is het een goed visitekaartje van de organisatie.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Tweedehands kantoormeubelen: tips voor ondernemers
Tweedehands kantoormeubelen: tips voor ondernemers die willen besparen op hun kantoorinrichting maar wel voor kwaliteit gaan!
Tips voor het uitbesteden van je linkbuilding
Ben jij op zoek naar tips voor het uitbesteden van linkbuilding? Lees dit artikel zodat je goed geïnformeerd bent voor jouw bedrijf
De kracht van verpakkingsmateriaal
In dit artikel lees je waarom het belangrijk is om aandacht te besteden aan verpakkingsmateriaal en hoe je de kansen kunt benutten.
Hoe zet je de extra stap in beleving met een horeca-onderneming?
Hoe zet je de extra stap in beleving met een horeca-onderneming? De gast kijkt naar ieder detail in de horeca. Van glas tot barbenodigdheden!
Energie vergelijken zakelijk: hoe pak je dit aan en wat levert het op?
energie vergelijken zakelijk komt regelmatig voor, vóórdat er een energiecontract wordt afgesloten, maar wordt daarna nooit meer gedaan.
6 Tips om als business to business bedrijf een goede indruk te maken op je klanten
6 Tips om als business to business bedrijf een goede indruk te maken op je klanten. Doe je voordeel met onze tips!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.