Het uitbesteden van jouw online marketing activiteiten

door Redactie | Last Updated:   30 mei 2022

Elk bedrijf wilt voldoende aandacht trekken in een markt waarin er een hoop verschillende bedrijven actief zijn met dezelfde of soortgelijke producten en diensten. Omdat het aanbod zo groot is, is het voor de klant vaak moeilijk om te kiezen en laat staan om voor jouw bedrijf te kiezen. Dit is dan ook de reden dat veel bedrijven gebruik maken van marketing en dat ze een online marketing strategie ontwikkelen. Hiermee kunnen ze dan namelijk de aandacht trekken van mensen uit hun doelgroep. Hier zitten verschillende technieken achter en jij kan deze ook toepassen in je bedrijf door dit uit te besteden aan een extern bureau. Wil je meer weten over het uitbesteden van je online marketing activiteiten. Lees hieronder dan snel verder voor meer informatie hier over.

Wat kan een extern bureau doen voor de marketing van jouw bedrijf?

Een extern marketing bureau kan aan de slag gaan met het inzetten van verschillende vormen van marketing en online marketing om jouw bedrijf bekender te maken.

Marketingstrategie

Dit doen zij door het ontwikkelen van een marketing strategie en samen met jouw bedrijf kunnen ze deze strategie dan in werking zetten. Hierin bepaal je op welke manier je producten en diensten in de markt gaat zetten. Denk aan de distributiekanalen, de promotionele activiteiten, de prijsstrategie en eventuele product aanpassingen. Een veelgebruikt model hiervoor is het model van de 4p’s: prijs, plaats, product en promotie. Zo kunnen ze ervoor zorgen dat jouw bedrijf meer klanten aantrekt en dat je zo kan groeien. Dit is natuurlijk van groot belang en ook kan dit invloed hebben op de groei van je bedrijf.

Branding

Bij een marketingstrategie hoort ook een visie over de branding. Hoe ga je het bedrijf of de producten/diensten positioneren? Welke kernboodschap hoort daarbij en hoe uit zich dat in beeld, design en tone-of-voice. De uitstraling van pand tot website, van logo tot bedrijfskleding en alles wat een merkdrager is bepalen jouw branding. Maar ook; hoe komt de organisatie in het nieuws. PR draagt dus ook bij aan branding.

Performance marketing

Het vertalen van een merk naar concrete omzet; dat doe je middels performance marketing. Dit zijn de concrete acties die er voor moeten zorgen dat er meer producten en diensten verkocht worden. Denk aan online advertising, e-mailmarketing en DM’s.

Er zijn ontzettend veel disciplines binnen marketing waar bureaus bij kunnen ondersteunen. Binnen bovenstaande gebieden zijn ook weer niches te bedenken waar ze zich op richten. Denk aan webdesign, social media advertising, standdesign voor beurzen, telefonische leadgeneratie, contentproductie etc.

Wat is het voordeel van het uitbesteden van je marketing?

Het grootste voordeel van het uitbesteden van je marketing aan een extern bureau is dat het bureau gespecialiseerd is in marketing. Daarom kunnen zijn dan een effectieve strategie voor je opstellen die veel effect zal hebben op je bedrijf. Een online marketeer inhuren is daarnaast ook nog eens efficiënt omdat je hiervoor dus niet perse nieuwe personeelsleden voor hoeft aan te nemen. Zo haal je dus de kennis niet in huis maar je wordt geholpen door experts.

Welke bureaus kunnen jouw bedrijf op weg helpen?

Er zijn verschillende marketing, online marketing en branding bureaus die voor jouw bedrijf aan de slag kunnen gaan met het inzetten van hun kennis en vaardigheden. Zo kan je op onwijsmooiedingen.nl een kijkje nemen om te zien wat een branding bureau voor jouw bedrijf kan betekenen. Zoek een bureau waar je een goed gevoel bij hebt en dat zij jouw wensen ook echt goed begrijpen is natuurlijk heel erg belangrijk. Zo behaal je de beste resultaten.

6 Tips voor het selecteren van bureau’s

  1. Zorg voor een duidelijke briefing
    Door duidelijk neer te zetten wat je van een bureau verwacht, hoe de samenwerking eruit ziet en welke resultaten er moeten komen, verhelder je de samenwerking direct vanaf de start. Een goede briefing helpt je dus gedurende de gehele samenwerking.
  2. Gebruik zoekmachines of vergelijkingsites voor het zoeken naar een bureau
    Er zijn verschillende sites die je kunnen helpen bij het vinden van een goed bureau. Uiteraard is Google of een andere zoekmachine een uitstekend startpunt.
  3. Bekijk onafhankelijke reviews
    Via dat soort sites kun je vaak ook reviews bekijken over de dienstverlening van bureau’s. Dit geeft een aardig beeld van de betrouwbaarheid en kwaliteit van de dienstverlening.
  4. Bekijk klantcases van het bureau
    Veel bureau’s plaatsen ook cases op hun eigen sites van klantprojecten. Deze kunnen veel inzicht bieden in de kracht en manier van werken van bureau’s. Het geeft je ook een beeld van het type klanten dat de bureau’s doorgaans bedienen.
  5. Spreek een (betaalde) pitch of pilot af
    Je kunt voor grotere projecten kiezen voor een klein deelproject om te kijken of het bureau past bij jouw organisatie. Door hier een betaalde opdracht van te maken, neem je de bureau’s serieus en kun je ook volledige inspanningen verwachten.
  6. Zorg dat er een inhoudelijke en een persoonlijke klik is
    Natuurlijk gaat het om vaardigheiden, capaciteit en kennis. Je kunt er echter niet omheen dat een bepaalde klik ook belangrijk is voor een soepele samenwerking.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.