Tags: e-mailmarketing
E-mailmarketing is lang niet dood. Het is nog steeds een effectief marketingmiddel, maar het moet wel op de juiste wijze worden uitgevoerd. Om je hiermee te helpen, geven je een aantal tips voor je e-mailmarketing.
1. Onderschat het belang van de onderwerpregel niet
Of je e-mail geopend wordt of niet, valt of staat met een wervende onderwerpregel. Onderschat het belang hiervan dus niet. Ondanks dat een onderwerpregel kort is, moet je hier de nodige aandacht aan besteden. Verplaats je in de schoenen van de lezer: zou jij hier op klikken als je dit in je inbox zou spotten? Wat de beste onderwerpregel is, hangt natuurlijk sterk af van de inhoud van je e-mail. Wel zijn er een aantal handvaten die je kunt gebruiken:
- Waak ervoor dat je onderwerpregel te lang is. De kans is groot dat de lezer dan afhaakt.
- Zorg dat je onderwerpregel informatief is en tegelijkertijd nieuwsgierigheid opwerkt en daarmee prikkelt tot lezen. Een titel als ‘Nieuwsbrief september 2021’ nodigt niet uit om verder te lezen.
- Het helpt om je lezer persoonlijk aan te spreken. Veel programma’s bieden de mogelijkheid om de naam van de ontvanger in de onderwerpregel te verwerken.
2. Zorg dat je het juiste platform voor e-mailmarketing gebruikt
Er is een weelde aan platforms die je voor je e-mailmarketing kunt gebruiken beschikbaar. Het is lastig om een eenduidig antwoord te geven op de vraag welke het beste is. Dit hangt namelijk sterk af van jouw wensen en behoeften! Neem de tijd om de verschillende platforms te onderzoeken voordat je een keuze maakt. Stuur je ook mails naar Belgische klanten, dan is deze online mailing tool in België een goede optie.
3. Stop niet te veel reclame je in e-mails
Veel bedrijven zijn geneigd om hun e-mails vol met reclame te stoppen. Dit leidt over het algemeen alleen maar tot irritatie en niet tot meer verkopen. Focus je liever op relevante content, iets wat voor de lezer écht interessant is. Je kunt daar op een natuurlijke wijze links naar je product of dienst in stoppen.
4. Bied een duidelijke mogelijkheid tot uitschrijven
Het is wettelijk verplicht om een mogelijkheid tot uitschrijven in je e-mail te verwerken. Je ziet vaak dat deze bedrijf de link ergens in hun e-mail verstoppen. Niet alleen roept dat ergernis op, het heeft ook weinig zin om mensen die zich eigenlijk uit willen schrijven daarvan proberen te weerhouden. Je hebt veel meer aan een betrokken groep die je nieuwsbrieven actief leest. Dat is bovendien goed voor het openingspercentage!
5. Schrijf vanuit je eigen naam
We benoemden al dat het goed is om de lezer bij zijn of haar naam aan te spreken. Om het nog persoonlijker te maken, schrijf je het liefst vanuit je eigen naam. Hierdoor voelt het veel vetrouwder aan en krijgt je bedrijf sneller een betrouwbare uitstraling. Zet er eventueel een kleine foto en een link naar je social mediakanalen bij, zodat mensen zien dat er een echt persoon achter de e-mails zit. Het liefst gebruik je ook een e-mailadres waarin je naam verwerkt zit.
6. Experimenteer met verschillende verzendtijden
De één zegt dat ’s ochtends het beste moment is om een e-mail te sturen, de ander zegt ’s avonds. Er zijn ontzettend veel meningen en statistieken over dit onderwerp, maar uiteindelijk hangt het sterk van je doelgroep af. Het beste is om de proef op de som te nemen en te experimenteren met verschillende tijden. Zo kom je er vanzelf achter wat de beste tijd voor jouw doelgroep is.
Foto door Andrea Piacquadio via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Een salesman stormt de marketingafdeling op
Leadgeneratie vs ad-hoc marketing
Succesfactoren voor e-mail marketing in 2023
Wat zijn de belangrijke succesfactoren voor e-mail marketing in 2023? Lees hier onze tips voor jouw marketing!
Hoe kan ik het aantal inschrijvingen voor mijn nieuwsbrief verhogen?
Een paar tips om het aantal inschrijvingen op de online nieuwsbrief te verhogen. Denk aan een goede landingpage, de juiste velden en meer!
Tips voor succesvolle e-mailmarketing in 2024
Met deze tips maak jij van e-mailmarketing een succes in 2024. Lees snel verder om jouw e-mailmarketing te optimaliseren!
MailerLite Review 2024: is dit een goed e-mailtool alternatief voor jou?
MailerLite: e-mailsoftware die terrein wint als waardig alternatief voor je huidige software. ✅ Check onze MailerLite review!
B2B marketing trends 2024: de belangrijkste ontwikkelingen
Welke b2b marketing trends komen er op je af in 2023? In dit artikel bespreken we de belangrijkste ontwikkelingen. Lees snel door!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.