Tags: Blinker, Direct Mail, e-mailmarketing, e-mailtool, Zoomio
De keuze voor een e-mail marketing tool hangt af van je doelstellingen. Met welk doel en hoe vaak gaat u mailers versturen? In hoeverre is het voor u belangrijk om dit te automatiseren? Hoe gaat u om met de resultaten? In hoeverre gaat u campagnes opzetten en beheren op deze manier? En; hoe belangrijk is voor u de integratie met uw CRM? Twee tools geanaliseerd in het kort die per saldo op prijs niet heel veel van elkaar afwijken.
Update 2024: Zoomio bestaat niet meer.
Blinker (nu Spotler)
Blinker is een zeer populaire tool op dit moment en wint veel terrein, ook in de b2b marketing. De grote kracht van Blinker is de gebruikvriendelijkheid. Het is erg eenvoudig om snel een campagne op te zetten met een eenvoudige workflow (bijvoorbeeld: email – notificatiemail bij link klik – vervolg e-mail). De tool onderscheidt zich ook door aardig veel standaard functionaliteit (uitschrijfoptie, survey mogelijkheden, resultaatweergave etc.). Je kunt er snel mee aan de slag en zonder html kennis aardig ver komen. Ook zit er een aardige organisatie achter Blinker met inmiddels veel ervaring en een gedegen service apparaat.
In de gebruiksvriendelijkheid en de ‘hufter proof’ gedachte, schuilen ook de beperkingen. Voor een ingewikkeldere workflow kun je al niet meer uit de voeten met de standaard functionaliteiten. Dat wordt al helemaal moeilijk als je meer wensen hebt op het gebied van survey’s. En heel belangrijk; koppelingen met andere systemen zoals uw CRM zijn mogelijk, maar vaak wel mogelijk middels maatwerk, want uiteraard direct invloed heeft op kosten etc. Dus de grootste voordelen samengevat:
1. zeer gebruiksvriendelijk
2. eenvoudige workflows opstellen
3. ingebouwde survey functionaliteit
4. sterke, ervaren organisatie met gedegen service apparaat
Zoomio
Een oplossing die er heel anders uitziet en vanuit een hele andere filosofie is opgezet, is Zoomio. Van oorsprong een Deens bedrijf met een relatief kleine vestiging in Nederland. Zoomo is veel minder gebruiksvriendelijk dan Blinker. Dit geldt voor zowel de Easy Campaigner als de Zoomio Campaigner. ( je krijgt als het ware 2 systemen, daarin ligt al een nadeel). En de ervaring leert dat je zowel de Easy Campaginer als de Zoomio Campaigner nodig hebt voor het opstellen, versturen en tracken van een campagne. Qua interface en gebruiksvriendelijkheid laat Zoomio dus nog te wensen over. Het onderscheidend vermogen zit zich echter in een aantal interessante mogelijkheden die je naast de standaard fucntionaliteiten tegenkomt:
1. Het bouwen van surveys; relatief makkelijk en envoudig en ze zijn op vele fronten aanpasbaar
2. Totale vrijheid in het opbouwen van complexe workflows
3. en unieke koppeling met Microsoft Dynamics CRM
4. Uitgebreid listmanagement (dynamische lijsten).
Conclusie
Zoomio biedt dus een aantal voordelen ten opzichte van Blinker als het gaat om complexiteit, vrijheid en flexibiliteit. Een Zoomio biedt met haar connector een groot voordeel voor MS Dynamics CRM gebruikers. Blinker is daarintegen wat verder doorontwikkeld als het gaat om interface en gebruiksvriendelijkheid. Bepaal je doelen, nodig deze (en meer) partijen uit voor een gesprek en vergeet niet af te gaan op je gevoel. Want uiteindelijk geldt ook hier: begrijpt de partner/leverancier mij?
Ps. kijk ook eens naar: Mailerlite. Ervaringen/reviews zijn welkom!
Auteur: Marcel Nanning
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
4 creatieve offline middelen met langdurig effect
4 opvallende offline middelen met een langdurige communicatiewaarde.
Spotler lanceert nieuw product: leadgeneratie en e-mail marketing automation in 1 oplossing!
E-mail marketing specialist Spotler lanceert: leadgeneratie en e-mail marketing automation in 1
Welke enveloppen passen het best bij jouw boodschap?
Welke type enveloppen heb je nodig voor de post die jij wilt versturen, en in hoeverre kun je deze nog personaliseren?
Is DM nog wel van deze tijd?
Is een dm of direct mail nog wel van deze tijd? We versturen e-mail, social media berichten. Is een offline DM dan relevant? Lees het hier!
Een salesman stormt de marketingafdeling op
Leadgeneratie vs ad-hoc marketing
9 Tips voor krachtige e-mail marketing in b2b marketing
succesvolle e-mail marketing, emailmarketing
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.